Coronavirus

Heeft u vragen over uw zorgverzekering en het coronavirus? Onderaan deze pagina geven wij antwoord op veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Actuele informatie over het coronavirus

Voor actuele informatie en antwoord op veelgestelde vragen over het coronavirus kunt u op de website van het RIVM kijken.

Voorkom verspreiding van het coronavirus

Dit kunt u volgens het RIVM doen om de kans op verspreiding zo klein mogelijk te maken:

  • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Beperk contact met andere mensen.
  • Als u geen klachten heeft, werk zoveel mogelijk thuis of probeer u werktijden te verspreiden.
  • Houd 1,5 meter afstand van elkaar
  • Zorg voor goede hygiĆ«nemaatregelen:

    1. Was uw handen regelmatig met water en zeep
    2. Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
    3. Gebruik papieren zakdoekjes
    4. Geen handen schudden

Voor actuele informatie en antwoord op veelgestelde vragen over het coronavirus kunt u op de website van het RIVM kijken. Daar staat ook met welke klachten u zich telefonisch moet melden bij de huisarts. 

Heeft u gezondheidsklachten of twijfelt u wat u moet doen? 

U stelt vragen nu ook eenvoudig via de app

Door het coronavirus ontvangen huisartsen veel extra vragen. Heeft u ook een vraag voor de huisarts over het coronavirus? Stel deze eenvoudig via de aangepaste App de Vakantiedokter. Deze app is normaal gesproken bedoeld voor onze klanten die op vakantie zijn. Maar nu ook speciaal voor uw vragen rondom het coronavirus. Binnen 25 minuten krijgt u reactie.

Overleg met onze Zorgcoach

Lukt het niet om uw huisarts te spreken? Of maakt u zich zorgen en wilt u uw situatie bespreken? Ook onze Zorgcoach denkt graag met u mee over mogelijkheden. En biedt u een luisterend oor.

Hulplijn voor kwetsbaren

Heeft u een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat u in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kunt u contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn op nummer 070 44 558 88. 

Hulp voor mantelzorgers

Bent u mantelzorger en wilt u weten waar u rekening mee moet houden in de zorg voor uw kwetsbare naaste? Op mantelzorg.nl leest u antwoord op veelgestelde vragen. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de Mantelzorglijn 030 760 60 55.

Vragen over het coronavirus en uw zorgverzekering

De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten, zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek, geldt wel het eigen risico.

U kunt fysiotherapie op afstand vergoed krijgen. Bijvoorbeeld via een online platform. En tijdelijk ook telefonisch vanaf 1 maart 2020. Zo kunt u toch gebruik maken van de zorg die u nodig heeft. Dit geldt ook voor oefentherapie, ergotherapie of logopedie. Wel gelden een aantal aanvullende voorwaarden:

  • De vergoeding geldt alleen voor noodzakelijke zorg en voor zorg die geschikt is voor behandeling op afstand.
  • De behandeling is een vervanging van een fysieke behandeling.
  • De behandeling heeft hetzelfde effect als wanneer u bij de praktijk langsgaat.
  • De behandeling wordt gegeven via 1 van de volgende platforms: Clickdoc, E-zorg, KPN zorgmessenger, Physitrack, Vtell/Vcare, Weseedo, Zaurus.

Nee. Mondkapjes of desinfecterende gel worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Het RIVM adviseert professionele mondkapjes alleen voor medisch personeel. De simpele papieren mondkapjes, beschermen niet tegen het virus.
Nee. Preventieve testen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Testen op het coronavirus heeft alleen zin bij gezondheidsklachten die passen bij het coronavirus.
U kunt in ieder ziekenhuis terecht. Verzekerden met een budgetpolis hebben alleen een beperkte keuze in ziekenhuizen als het gaat om planbare zorg. Het gaat bij opname en behandeling van het virus niet om planbare zorg.
Ja. Als de GGD of uw huisarts de test voor u heeft aangevraagd, krijgt u een vergoeding voor de test op het coronavirus. De kosten daarvan vallen onder uw basisverzekering. Het kan wel zijn dat u eigen risico betaalt.

Vragen over het coronavirus en het buitenland

Neem bij opname in het buitenland altijd contact op met Zilveren Kruis Alarmcentrale door Eurocross.  Bent u in het buitenland en heeft u vragen over zorg, medicatie of repatriĆ«ring? Op de website van Eurocross leest u aanvullende informatie.

Ja. U krijgt een vergoeding voor alles wat u in Nederland vergoed krijgt uit de basisverzekering. Uw basisverzekering dekt alleen de kosten voor spoedeisende zorg tot het Nederlandse tarief. Het verschil in kosten betaalt u zelf. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak duurder in vakantielanden. De aanvullende verzekering vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. U hoeft dan niet bij te betalen voor spoedeisende zorg. U betaalt wel eigen risico.
Moet u langer op uw vakantieadres blijven vanwege besmettingsgevaar? Dan maakt u extra kosten voor uw verblijf. Deze kosten vallen niet onder de zorgverzekering. Overleg met uw reisverzekeraar of u hiervoor verzekerd bent en welke kosten u vergoed krijgt.
De zorgverzekering vergoedt medische noodzakelijke zorg als u in het buitenland verblijft. Heeft u spoedeisende zorg nodig? Neem dan contact op met de Zilveren Kruis Alarmcentrale door Eurocross.

Vragen over het coronavirus en uw geplande behandeling

Heeft u nog geen afspraak in een ziekenhuis, maar wel een verwijzing van uw huisarts? Dan kunt u altijd contact opnemen met de Zorgcoach.

U kunt contact opnemen met onze Zorgcoach. In overleg bespreekt u alternatieve (digitale) mogelijkheden. Zoals 2e arts online, Royal Doctors, GGZ Online en App de Vakantiedokter.

Kijk eerst op de website van het ziekenhuis waar u een behandeling heeft ingepland. Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op de website van uw ziekenhuis staat informatie voor bezoekers en patiënten. Deze wordt continu bijgewerkt.

Bent u al onder behandeling? Overleg met uw arts zodat u samen een oplossing kunt vinden. Wilt u toch naar een ander ziekenhuis? Dan is het belangrijk dat er een goede overdracht plaatsvindt.

Het is verstandig om contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.