Wijzigen

U geeft de meeste wijzigingen door via Mijn Zilveren Kruis. Wilt u precies weten wanneer u wat kunt wijzigen? Bekijk het overzicht met alle data.
Verzekering wijzigen

Log via onderstaande links met DigiD in bij Mijn Zilveren Kruis om uw verzekering te veranderen.

(Betaal)gegevens wijzigen

Log via onderstaande links met DigiD in bij Mijn Zilveren Kruis om uw (betaal)gegevens te veranderen.

Bij Mijn Zilveren Kruis logt u veilig in met uw DigiD en sms-controle of de DigiD app. Wilt u zorgzaken regelen voor andere verzekerden op uw polis, bijvoorbeeld uw gezinsleden? Dan heeft u soms een machtiging nodig.

Wat te doen bij

Verhuizen

Een verhuizing in Nederland hoeft u niet aan ons door te geven. We krijgen uw nieuwe adres automatisch van de gemeente. In sommige gevallen moet u een adreswijziging wel doorgeven.

Samenwonen of trouwen

U hoeft niet door te geven dat u gaat samenwonen of trouwen. Wilt u uw partner bijschrijven op uw polis? Geef het aan ons door.

Geboorte

Uw zwangerschap hoeft u niet aan ons door te geven. Bent u bevallen? Dan moet u uw kind binnen 1 maand na de geboorte meeverzekeren.

Overlijden

U hoeft de zorgverzekering van de overledene niet op te zeggen. Wij krijgen het overlijdensbericht via de Basisregistratie Personen (BRP).

Ik word 18

Vanaf je 18e jaar veranderen er een paar belangrijke zaken als het om zorg gaat. Grote kans dat je hierdoor je verzekering wil aanpassen of een eigen verzekering wil. Ontdek welke keuzes je hebt.

Uit elkaar

Als u uit elkaar gaat dan is er vaak een actie van u nodig. Bijvoorbeeld om uw polis te splitsen.

Persoonsgebonden budget (pgb)

Wilt u van zorg door een persoon naar een formele zorgverlener of andersom? Wij kunnen uw budget opnieuw berekenen.

Machtigen

Van de wet mogen wij u geen informatie geven over de zorgverzekering van iemand anders. Als u dit wel wilt, hebben wij een machtiging nodig.

Veelgestelde vragen

Als u stopt met uw baan, is dit volgens de Zorgverzekeringswet geen reden om de zorgverzekering te stoppen. U bent verplicht de basisverzekering tot tenminste 1 januari te houden. De premie is misschien hoger, omdat de collectieve korting wegvalt. Bij Zilveren Kruis hebben de meeste verzekerden recht op minimaal 5% collectiviteitskorting. Ook als uw werkgever niet is aangesloten bij Zilveren Kruis of u geen werkgever heeft. Er zijn collectiviteiten waarbij u zich kunt aansluiten.

Zoek een collectiviteit

Als uw nieuwe werkgever ook lid is van een collectiviteit bij Zilveren Kruis, kunt u hiernaartoe overstappen. Dit kan gemakkelijk en snel via Mijn Zilveren Kruis. Log in met uw DigiD en sms-controle. U kunt altijd tussentijds overstappen naar een andere collectiviteit. Meestal kunt u binnen een maand overstappen.

U kunt uw zorgverzekering elk jaar per 1 januari opzeggen. Wilt u alleen uw aanvullende verzekering stoppen? Dan kunt u uw zorgverzekering wijzigen via Mijn Zilveren Kruis. Log in met uw DigiD en sms-controle.

Heeft u een aanvraag gedaan voor een aanvullende verzekering? En wilt u deze toch nog annuleren? U kunt uw aanvraag stopzetten tot 14 dagen nadat u uw polisblad ontvangt.

Via Mijn Zilveren Kruis kunt u uw aanvullende verzekering annuleren. Log in met uw DigiD met sms-controle. U ontvangt de eventueel al betaalde premie terug. Als wij al zorgkosten hebben vergoed, moet u deze kosten aan ons terugbetalen.

  • Verandering van huisarts, tandarts, fysiotherapeut of apotheek hoeft u niet aan ons door te geven. Wij krijgen deze informatie van uw nieuwe zorgverlener.
  • Neem wel contact op met uw oude huisarts. Uw oude huisarts kan u uitschrijven. En stuurt uw medisch dossier naar uw nieuwe huisarts.
  • Geef uw nieuwe apotheek door aan uw huisarts.  Zo kan uw huisarts de recepten naar de juiste apotheek sturen.

U kunt iedereen bijschrijven die in de Basisregistratie Personen (BRP) staat.

  • Personen uit een EU-land kunt u met hun BSN bijschrijven.
  • Personen van buiten de EU moeten een verblijfsdocument hebben dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat.

Een wijziging die u net heeft doorgegeven, staat nog niet op de herinnering. Wij adviseren u de betalingsherinnering te betalen. Zodra wij de wijziging hebben verwerkt, krijgt u een nieuwe premie-overzicht. Eventueel te veel betaalde premie krijgt u terug.