Zo declareert u zorgkosten

Heeft u zorgkosten gemaakt? De rekening declareert u eenvoudig via de Zilveren Kruis-App of Mijn Zilveren Kruis. Of via de post. Wat voor u het makkelijkst is.

Uw vergoeding binnen 3 werkdagen uitbetaald

Bij Zilveren Kruis hoeft u nooit lang te wachten op uw geld. Declareer eenvoudig en snel via Mijn Zilveren Kruis of de app. Dan heeft u uw geld in 3 dagen op uw rekening. Verstuurt u uw declaratie via de post, dan heeft u het geld binnen 10 werkdagen. Goed om te weten: Heeft u nog een rekening bij ons openstaan? Dan trekken we de vergoeding af van dit bedrag.

Kies hoe u wilt declareren

Via de Zilveren Kruis-app

  • Maak met onze Zilveren Kruis-app een foto van de rekening van uw zorgkosten. Stuur ons de foto via de app.
  • In 3 werkdagen het geld op uw rekening.
  • Veilig uw rekeningen indienen.

Download de app en ontdek het gemak

Download in de App Store Download in de Play Store

Meer over de Zilveren Kruis-app

Via Mijn Zilveren Kruis

  • In 3 werkdagen het geld op uw rekening.
  • U scant simpelweg de rekening. Printen en versturen is niet meer nodig. 
  • Altijd toegang tot actuele zorgverbruik en laatste declaratieoverzichten.  

U logt veilig in met uw DigiD en sms-controle of DigiD app.

Declareert u de rekening digitaal (via de app of Mijn Zilveren Kruis)? Bewaar dan zelf de originele rekening nog 1 jaar. Wij vragen soms de originele rekening bij u op.

Nabestaanden, bewindvoerders en grensarbeiders declareren met het online declaratieformulier.

Of u declareert via de post

Stuur de originele rekening los in een gewone envelop met postzegel naar onderstaand adres. Zilveren Kruis heeft geen speciale declaratie-enveloppen. U ontvangt in 10 werkdagen uw vergoeding en het declaratieoverzicht. 

Zilveren Kruis
Afdeling Declaratieservice
Postbus 70001
3000 KB Rotterdam

Goed om te weten als u een rekening indient

  • Stuur de rekening na het afronden van uw behandeling of cursus. Rekeningen die u vooraf declareert, vergoeden we niet.
  • Alleen complete en duidelijk leesbare declaraties kunnen wij in behandeling nemen. Wilt u controleren of deze informatie op de rekening staat?
  • relatienummer, geboortedatum, naam en adres van de behandelde verzekerde
  • omschrijving van de behandeling, de behandeldatum en de naam van het product
  • gegevens van uw zorgverlener, waaronder de AGB-code en de prestatiecode
  • Mist er iets op de rekening? Vraag de zorgverlener dan om een nieuwe rekening. Alleen uw relatienummer mag u zelf op de rekening erbij schrijven.

Zo declareert u vervoerskosten, pgb of buitenlandse zorgkosten

Kosten voor vervoer, pgb of buitenlandse zorgkosten declareert u met speciale declaratieformulieren. Ook voor sommige collectiviteitsvergoedingen hebben we speciale formulieren. Voor deze declaraties hebben wij soms wat meer tijd nodig. 

Zorgkosten buitenland

Heeft u in het buitenland zorg gekregen? Vul dan het bijbehorende declaratieformulier in. En declareer uw buitenlandse rekening via Mijn Zilveren Kruis.

Kosten voor vervoer

Heeft u van ons toestemming om kosten voor vervoer te declareren? Gebruik dan bij het indienen uw rekening het bijbehorende declaratieformulier.

Overige declaratieformulieren

Voor het declareren van kosten voor persoonsgebonden budget (pgb) en sommige collectiviteitsvergoedingen hebben we speciale formulieren.

Veelgestelde vragen

Nee, dat kunnen we helaas niet. U kunt natuurlijk wel een nieuw rekeningnummer dat u voortaan wilt gebruiken, aan ons doorgeven. Dat kan via Mijn Zilveren Kruis (log in met uw DigiD en sms-controle) of de afdeling Klantenservice. Let op: schrijf uw nieuwe rekeningnummer niet op de rekening.

Spaar uw rekeningen niet op tot het eind van het jaar, maar stuur ze zo snel mogelijk naar ons toe. Want declareert u rekeningen later dan 12 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin u bent behandeld? Dan kunt u een lagere vergoeding krijgen dan waar u volgens de aanspraak recht op had. Declareren kan tot 3 jaar na de behandeldatum of levering van zorg. Daarna betalen wij de rekening niet meer.

U bent veranderd van zorgverzekeraar en u krijgt een rekening binnen van een behandeling toen u nog bij een andere verzekeraar was verzekerd. U wilt weten of u bij ons moet declareren of bij uw vorige verzekeraar.

De behandeldatum of leveringsdatum die op de rekening staat bepaalt bij wie u declareert. Het gaat dus niet om de datum waarop de rekening is uitgeschreven. Staat er op de rekening bijvoorbeeld dat u op 1 november een behandeling hebt gehad en was u toen verzekerd bij CZ? Dien dan bij CZ een declaratie in.

Gaat het om een diagnosebehandelcombinatie (dbc) door bijvoorbeeld een ziekenhuis? Dan is de startdatum van de behandeling leidend. Ligt de startdatum van de behandeling in het jaar dat u verzekerd was bij de andere verzekeraar, dan dient u de rekening in bij de andere verzekeraar.

Bent u gewond geraakt bij een ongeval dat iemand anders veroorzaakt heeft? Dan kunnen we de schade misschien terugvragen, zoals bij hoge kosten voor de ambulance en het ziekenhuis.

Neem hiervoor contact met ons op via Meld uw ongeval

Op uw declaratieoverzicht vindt u uw ingediende rekeningen en uw eigen risico. Kom meer te weten over het declaratieoverzicht.