Mentaal fit blijven tijdens corona, hoe doe je dat?

Wij leven en werken in een bijzondere tijd: van dagelijks naar je werk gaan, werken we opeens vanuit huis. En als je bijvoorbeeld een baan had in de horeca, heb je plotseling geen werk meer. Misschien zijn er kinderen thuis die hulp en aandacht vragen. En even op bezoek bij vrienden en familie kan ook niet meer. Kortom: onze dagelijkse routines zijn totaal veranderd.

Hoe gaat u hiermee om en hoe blijft u mentaal fit tijdens deze periode? De 5 tips van psycholoog Marjolijn Punt helpen u hierbij. 

Marjolijn is geregistreerd psycholoog bij het Nederlands Instituut van Psychologen en werkt bij Shared Ambition. Deze organisatie is gespecialiseerd in arbeidsgerelateerde psychologische gezondheid


1. Houd een vast ritme aan

  • Ga op een vaste tijd naar bed en sta op een vast moment op.
  • Bereid je ‘s ochtends voor op de dag net zoals je dat eerder ook deed (douchen, aankleden, ontbijten). 
  • Begin elke dag met bewegen en ga als het kan even naar buiten (lopen, fietsen, sporten). 
  • Neem de tijd voor maaltijden en maak daar een rustmoment, een moment samen en/of een feestje van.
  • Zorg voor voldoende tijd tussen de taken die je doet, zodat je om kunt schakelen.
  • Plan tijd voor plezierige activiteiten in en rond het huis met en zonder je gezin. 
  • Zorg voor voldoende ontspanning en rust tijdens, maar vooral ook aan het einde van de dag zodat je goed slaapt.

2. Kies een doel 

  • Maak een plan, dat kan een plan per dag of per week zijn. Met betrekking tot gezondheid, werk, school, omgaan met familie of vrienden, iets nieuws leren, iets doen voor anderen. Bijvoorbeeld: Ik ga de komende week elke dag een nieuw en gezond gerecht koken. Ik ga 1 keer per week videobellen met mijn vrienden. Ik ga online een fotocursus volgen en iedere dag een nieuwe techniek toepassen.
  • Maak jouw plan zo concreet en haalbaar mogelijk. Deze vragen helpen je: Wat is op dit moment belangrijk voor mij? Waar wil ik meer van? Wat wil ik deze dag of deze week bereiken? Waar verheug ik mij op vandaag? Wanneer ben ik aan het eind van de dag of week tevreden, blij of voldaan? 
  • Jouw plan kan er ook één met het gezin, met vrienden of naasten zijn. Deze vragen helpen je: Wat is voor ons echt belangrijk nu? Hoe pakken wij dit aan? Waar kunnen wij elkaar bij ondersteunen? Hoe vieren wij het als het lukt?
  • Kijk aan het eind van de dag of aan het eind van de week terug op wat je bereikt hebt.
  • Neem de tijd om daarbij stil te staan. Heb aandacht voor (kleine) succes(sen).
  • Vind manieren om jouw succes vast te leggen door het op te schrijven, of maak er een foto, filmpje of tekening van. 
  • Lees dat door of kijk ernaar en geef aandacht aan de positieve gevoelens die dat geeft. 
  • Zet de volgende stap of maak een nieuw plan.

3. Wees creatief 

  • Bedenk welke nieuwe routines de afgelopen weken al zijn ontstaan. Sta eens stil bij wat al goed werkt en wat minder? Wat gaat moeiteloos en vanzelf? 
  • Breid goed werkende routines uit en maak daar nieuwe gewoonten van. Doe vooral meer van dat wat werkt! 
  • Durf te experimenteren, hou het leuk en maak er liefst een spel van. Hou bijvoorbeeld wedstrijden in grappen of verhalen vertellen. Maak een foto- of filmpjesdagboek van deze periode.
  • Deel je ervaringen met anderen. Hoe pakken zij het aan? Wat kunnen jullie leren van elkaar? 
  • Sta stil bij jouw groei. Wat zijn positieve ontwikkelingen? Wat kun je nu, wat je eerder niet kon? 
  • Maak een positieve meningenmuur. Plak met post-its jouw positieve mening over iets wat je geleerd hebt of waar je blij mee bent op. Nodig jouw gezinsleden uit mee te doen. Kijk er regelmatig naar en sta even stil bij jouw gevoel.

4. Fouten maken mag 

Het ontwikkelen van nieuwe routines en zetten van stappen om jouw doel te bereiken zal de ene keer makkelijk gaan en de andere keer moeilijk(er). Het is onvermijdelijk dat het je niet direct lukt of een perfect resultaat heeft. Deze gedachten helpen je dan:

Ik vind het werken aan mijn doel niet gemakkelijk, maar dat maakt het juist leuk. Ik kan dit iedere keer een beetje beter. Het is moedig van mij om aan dit doel te werken. Ik kan iedere keer kijken naar wat ik geleerd heb en dan weer een volgende stap zetten.

5. Omgaan met tegenslag

Stel dat je mooie plannen maakt en er steeds iets gebeurt waardoor deze in het water vallen.Dan helpt het om op zoek te gaan naar een positieve ervaring in het verleden, waarbij jij met succes iets voor elkaar hebben gekregen dat lastig was.

  • Bedenk hoe jij dat voor elkaar hebt gekregen. Welke positieve eigenschap, talent of sterke kant heb jij toen gebruikt? Welke omstandigheden hielpen je?
  • Maak een lijst van die eigenschappen, talenten, sterke kanten en omstandigheden.
  • Bedenk welke sterke kant je nu in kunt zetten om met deze tegenslag om te gaan en toekomstige doelen te bereiken. Of welke omstandigheden je aan kunt passen of veranderen.
  • Verzin manieren waarop je dat gaat doen en voer je plan uit. En vooral geniet van het proberen en het ermee bezig zijn!