Zoek de balans

31-03-2017
2 minuten leestijd

Duurzame inzetbaarheid wordt voor veel bedrijven een steeds belangrijker thema. Medewerkers dragen meer verantwoordelijkheid, moeten langer door en dienen mentaal veerkrachtig te zijn.

Zoek de balans

Maar liefst 13,4% van de Nederlandse arbeidspopulatie heeft wel eens last van burn-out klachten. ‘Wat ik nu doe, houd ik geen dertig jaar meer vol. Deze gedachte is echt een onderstroom in onze maatschappij aan het worden,’ zegt Jeroen van Vilsteren, manager Vitaliteit bij Pim Mulier.

Beter voorkomen dan genezen

Pim Mulier stimuleert bedrijven om preventief te investeren in de gezondheid en fysieke en mentale fitheid van medewerkers. ‘Wij zijn gericht op het nieuwe, gezonde werken,’ vertelt Van Vilsteren. ‘Medewerkers weten dat er wat moet veranderen willen ze duurzaam inzetbaar blijven in hun werk. We helpen ze om in deze tijd van grote werkdruk toch in balans te blijven.’

Wie niet de regie voert over zijn gezondheid, kan ook geen regie voeren over zijn carrière
31-03-2017
2 minuten leestijd

De kracht van activiteit

‘Als je gewoon ’s ochtends begint met werken en pas aan het einde van je werkdag je computer uitzet, zonder pauzes te nemen, pleeg je roofbouw op jezelf. Neem dus na anderhalf uur werken tijd voor actief herstel: ga even bewegen om je hersenen tot rust te laten komen. Uit onderzoek weten we dat de negatieve impact van inactiviteit en langdurig zitten op gezondheid groot is en niet gecompenseerd wordt door ’s avonds een uurtje te sporten.’

Jeroen van Vilsteren, manager Vitaliteit bij Pim Mulier

Jeroen van Vilsteren, manager Vitaliteit bij Pim Mulier

Afwisseling is de sleutel

‘Werk dus dynamisch en beweeg vooral ook voldoende gedurende de werkdag. Wissel af tussen zittend en staand werken, dat verbetert ook de doorbloeding in de hersenen waardoor je je gedurende de dag beter kunt blijven concentreren. En denk na over je voeding: van alleen maar boterhammen eten tussen de middag heb je later in de middag alweer honger en dan grijp je makkelijk naar een snack en cola.’

Het is belangrijk na te gaan wanneer je terugvalt in ongewenst, ongezond gedrag
31-03-2017
2 minuten leestijd

‘Denk dus na over welke voeding je nodig hebt, passend bij de activiteiten van de middag. En kijk goed naar je slaappatroon. We weten uit onderzoek dat te weinig slaap van goede kwaliteit even slecht voor je lichaam is als de gevolgen van dronkenschap. Als je kort voor het slapen gaan alcohol nuttigt, val je snel in slaap maar word je ook snel weer wakker. En computergebruik voor het slapengaan verstoort je melatoninehuishouding. Het hangt dus allemaal samen.’

Verzuim voorkomen

‘We helpen medewerkers aan de hand van vijf thema’s: actief herstel organiseren, dynamisch werken, bewegen, kwaliteit van voeding en kwaliteit en kwantiteit van slapen. We hebben deze thema’s op Papendal opgepakt, want ze bepalen in belangrijke mate ook wat sporters de basis biedt om topsporters te worden.’

Wearables

Pas als je weet in welke omstandigheden je terugvalt in ongezond gedrag kun je gezond gedrag trainen als vaardigheid, stelt Van Vilsteren. ‘Het is dus belangrijk na te gaan in welke omstandigheden je terugvalt. Wearables spelen hierin een belangrijke rol. Als werkgevers hiermee aan de slag gaan in combinatie met deskundige feedback is dit waardevol. Ze laten dan zien dat ze duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers belangrijk vinden en bereid zijn erin te investeren.’

Zilveren Kruis werkt veel samen met Pim Mulier en biedt gezondheidsoplossingen om medewerkers duurzaam inzetbaar te krijgen en te houden.

Wilt u meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

Woordvoerder Jeppe Delver

Jeppe Delver

+31 (0) 6 13 33 59 19

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn