Zo geef je een positieve draai aan een stroeve werkrelatie

Het is een van de grootste stressfactoren op het werk: een baas of collega met wie het niet botert. Maar hoe geef je een positieve draai aan zo’n verstoorde relatie? Met deze handvatten krijg je grip op de situatie.

Twee mensen die aan het werk zijn

Het is lastig om iemand aan te spreken op de werkvloer, vooral als diegene boven jou staat in de hiërarchie. Want je wilt uiteraard voorkomen dat jullie relatie verder verstoord raakt. Maar tegelijkertijd moet de situatie werkbaar blijven. Met deze tips zorg je dat je stevig in je schoenen blijft staan, en tegelijkertijd de werksfeer verbetert.

1. Laat zien dat je in control bent

Als je collega tegen je uitvalt, je negeert of kritiek geeft, ben je waarschijnlijk geschrokken of gekwetst. Acteer dat je in control bent. Reageer zo onverstoorbaar mogelijk op het lompe gedrag. Door ineen te krimpen, krijgt dit gedrag namelijk meer ruimte. Leg met kalme stem uit dat je nieuwsgierig bent naar zijn of haar punt. En stel vragen waardoor jullie tot een oplossing komen.

2. Houd elkaar goed op de hoogte

Een van de oorzaken van een verstoorde relatie kan een gebrek aan communicatie zijn. Als het al niet zo botert tussen jou en een collega, heb je eerder de neiging diegene een beetje te ontwijken. Dat is juist niet handig, want daardoor kan er vitale informatie verloren gaan. En zo wordt de samenwerking alleen maar stroever.

3. Laat merken dat je meedenkt

Vraag hoe je collega het liefst werkt, en probeer je samenwerking daarop aan te passen. Houdt diegene van face-to-face meetings, of juist van dingen aftikken via e-mail. Door mee te buigen met de voorkeuren van je collega, laat je zien dat je bereid bent tot een goede samenwerking. Hopelijk doet jouw goede voorbeeld (het vriendelijke, op samenwerking gerichte gebaar) volgen.

4. Help je baas/collega succesvoller te worden

De zwakke punten van je lastige collega ondervangen is iets waar je misschien niet meteen zin in hebt. Toch is het handig om te kijken waar je elkaar kan aanvullen. Iedere werknemer heeft zijn eigen kwaliteiten. Ondersteun elkaar in jullie mindere kanten en geef elkaar de kans te excelleren op jullie sterke punten. Dit creëert een werksfeer die uiteindelijk voor iedereen aangenamer is.

5. Durf slecht nieuws te brengen

Het is altijd lastig om toe te geven dat iets niet helemaal goed is gegaan. Vooral bij iemand waarmee je toch al niet zo goed overweg kunt. Maar toch, vertel gelijk wanneer je hebt ontdekt dat er iets fout is gegaan. Als je iets verhult en het komt toch uit, dan is het vertrouwen weg. Het is een teken van kracht wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor een fout. Vooral als je daarbij meteen een oplossing weet aan te dragen.

6. Niet doen: klagen over je baas

Blaas thuis stoom af. Doe je beklag bij vrienden. Maar laat je niet verleiden door collega’s om een boekje open te doen. Je weet nooit wat er met die informatie gebeurt. Ook beter van niet: beklag doen bij een hogergeplaatste. Mogelijk is de CEO in de wolken met de resultaten die je collega voor elkaar bokst. Voor je het weet word jij beschouwd als het probleem.

7. Maak je collega aan het lachen

Lachen werkt stressverlagend, het wordt allemaal wat luchtiger en vooral: gezelliger. En wie weet, misschien vind je elkaar wel helemaal in jullie gedeelde gevoel voor humor.