Waarom betaal je eigen risico?
Het eigen risico is ingevoerd door de overheid met 2 belangrijke redenen:
- Je zorgpremie blijft lager.
Omdat je het eerste deel van je zorgkosten zelf betaalt.
-
Je bent je bewuster van de kosten voor zorg.
Door eerst zelf een deel van de kosten te betalen, denk je beter na of de zorg echt nodig is. (bron: Rijksoverheid):
Waarom willen sommigen het eigen risico afschaffen?
Niet iedereen is het eens met het eigen risico. Sommigen vinden het oneerlijk dat je moet betalen als je zorg nodig hebt. Denk aan mensen met een chronische aandoening: zij gebruiken elk jaar zorg en betalen dus altijd het volledige bedrag aan eigen risico. Dat voelt voor hen niet als een gelijke verdeling van kosten. Ook zijn er mensen die zorg uitstellen uit angst voor de kosten. Daardoor wachten ze soms te lang om naar een dokter te gaan, waardoor klachten erger worden. (Bron: Patiëntenfederatie Nederland).
Wat betekent afschaffen van het eigen risico?
Geen eigen risico meer betalen klinkt misschien aantrekkelijk. Maar het kost veel geld. Volgens het Centraal Planbureau gaat het om 3,6 miljard euro extra per jaar. Daarnaast verwacht het CPB dat mensen meer zorg gebruiken als er geen eigen risico meer is. Daardoor kunnen de zorgkosten nog eens met 2,1 miljard euro per jaar stijgen. Dat geld moet ergens vandaan komen. Bijvoorbeeld via een hogere zorgpremie of belasting. Dus uiteindelijk betaal je alsnog, alleen dan op een andere manier. En als meer mensen vaker zorg gaan gebruiken, komt er extra druk op de zorg. Met het huidige personeelstekort, kan dat gevolgen hebben voor hoe snel en goed je geholpen wordt.