Sta jij 24 uur per dag aan? Zo hervind je de balans tussen inspanning en ontspanning

We richten ons bij het indelen van onze tijd vaak vooral op inspanning. Terwijl genoeg ontspannen net zo belangrijk is. Maar wat als je zo druk bent met alles wat ‘moet’, dat er amper ruimte overblijft voor andere dingen?

Man met baby op schoot

Werken, zorgen, oppassen, kinderen, huishouden… als je niet uitkijkt loopt je agenda binnen de kortste keren vol. Zo vol dat, zelfs wanneer je een schaars moment van rust heb, je hoofd door blijft gaan: ‘O, ik moet dat niet vergeten, oeps, hoe ga ik dat straks doen!’ Met als resultaat dat je niet ontspant. Hoe zorg je, dat je tussen het hollen door, ook vaak genoeg stilstaat?

Ontspanning kun je plannen

Bij het opstellen van onze agenda beginnen we vaak met alle dingen die ‘moeten’, zoals werk, huishouden, oppassen, belangrijke afspraken etc. De tijd die er vervolgens overblijft, is voor ontspanning. Of gebruiken we als overloop, als we niet uitkomen met al onze taken. Terwijl ontspanning even belangrijk is als inspanning, en daarom ook een plek in onze agenda verdient. Of het nou sporten, afspreken met vrienden of simpelweg een middag voor jezelf is, plan het in (en houd je daaraan!).

Bekijk ook de vergoeding: Mindfulness

Verdeel (vervelende) taken

Iedereen vindt bepaalde taken inspannender dan andere. Misschien vind jij stofzuigen een crime, maar kan je prima een uurtje strijken met een podcast aan. En heeft je partner dat precies andersom. Of zie je op kantoor erg op tegen het uittypen van notulen, maar vind je het best ontspannen een halfuurtje je collega in de postkamer te helpen. Of het nou op het werk of thuis is, de juiste taakverdeling kan ontzettend schelen in de last die je voelt.

Luistertip: podcasts Beter Slapen

Nee is oké

Ben jij diegene die altijd nog even dat klusje voor een drukke collega doet, vrienden helpt verhuizen of in het weekend een schuurtje staat te timmeren? Geweldig, maar niet als het ten koste gaat van jezelf. Jouw tijd is van jezelf, en daar kunnen andere mensen niet ongelimiteerd aanspraak op maken. Niemand neemt het je kwalijk als je af en toe voor jezelf kiest.

Wandel je hoofd leeg

Een goede balans tussen inspanning en ontspanning is zowel geestelijk als lichamelijk. Span je je bijvoorbeeld overdag lichamelijk weinig in, maar ben je wel veel met je hoofd bezig, dan ontspan je waarschijnlijk beter als je ’s avonds iets doet waarbij je beweegt en tegelijkertijd je hoofd leeg kunt maken, zoals bijvoorbeeld sporten of wandelen. Zo breng je je hoofd en lijf terug in evenwicht.

Ontdek met Actify: wandelroutes door heel Nederland

Trek duidelijke grenzen

Soms is het lastig een duidelijke scheidslijn te bewaren tussen inspanning en ontspanning. Vooral als deze zich beiden grotendeels in dezelfde ruimte afspelen, zoals wanneer je vanuit huis werkt, studeert of een gezin hebt. Toch is het belangrijk dit duidelijk voor jezelf af te bakenen, door bijvoorbeeld een speciale werkplek in te richten binnen je huis, of een plek maken waar je jezelf kunt terugtrekken. Daarbij is het belangrijk dat deze scheidslijn ook duidelijk is voor andere mensen. Wees dus ook niet bang dit te communiceren.

Gerelateerde artikelen

Een man aan het mediteren in het park.

Het verbluffende effect van mediteren

Uit onderzoek blijkt dat regelmatig mediteren de hersenstructuur verandert. De expert: “Zelfs 5 minuten per dag is al winst.”

Man staart uit raam naar buiten

Overprikkeld! Zo herken je dat

Iedereen kan het gevoel krijgen dat het allemaal teveel wordt. En wie dan niet oplet heeft een risico op oververmoeidheid (of burn out). Op tijd maatregelen nemen is belangrijk.

Persoon pakt medicijnen

Dit wil je weten over spanningshoofdpijn.

Heb je last van spanningshoofdpijn? Gelukkig vaak onschuldig. Maar dat neemt niet weg dat je er totaal niet op zit te wachten. Probeer deze tips eens.