Mindfulness - waarom is het zo goed voor ons?

08-09-2016
2 minuten leestijd

Mensen met positieve gedachten voelen zich beter dan mensen met negatieve of neutrale gedachten. Het lijkt een inkoppertje. Recent onderzoek van de universiteit van Harvard wijst uit dat proefpersonen uit het onderzoek naar mindfulness, die “in-het-moment” waren, zich gelukkiger voelden dan de proefpersonen die wegdroomden bij een positieve dagdroom. Ook als ze bijvoorbeeld in de file stonden.

Mindfulness - waarom is het zo goed voor ons?

“In-het-moment” leven, hoe doe je dat dan?

Letterlijk betekent mindfulness “opmerkzaamheid”. Rob Brandsma, psycholoog en trainer, legt in een interview uit dat mindfulness betekent, dat je uit je normale gedachtestroom stapt en met een open blik de wereld in kijkt. Wat hebben je zintuigen je nu, op dit moment, te vertellen? Het doel van mindfulness is volgens Brandsma niet om het denken uit te schakelen, maar het leert je het denken uit te zetten. Je kunt er voor kiezen om een zorgelijke gedachte vriendelijk te negeren of hem even te bewaren. De crux is dat je er bewust voor kiest. We kunnen er voor kiezen om onze zorgelijke gedachtestroom stil te zetten, door contact te maken met onze zintuigen, het genieten, het gevoel van aanwezig zijn en het contact met ons lichaam.

Mindfulness, een alternatieve behandeling?

Steeds meer onderzoek wijst uit dat mindfulness een heilzaam effect kan hebben op lichaam en geest. Dit heeft een enorme medische betekenis omdat deze positieve emoties gerelateerd zijn aan een langer en gezonder leven.

  • Angst depressiviteit en irritatie nemen af bij geregeld mediteren. Ook wordt het geheugen beter en het reactievermogen sneller en neemt de mentale veerkracht toe.
  • Mensen die geregeld mediteren, hebben betere relaties.
  • Onderzoek wereldwijd heeft aangetoond dat mediatie de belangrijkste indicatoren van chronische stress reduceert, waaronder een hoge bloeddruk.
  • Ook is vastgesteld dat mediteren effectief is bij het reduceren van de impact van ernstige aandoeningen zoals chronische pijn en kanker, en zelfs drugs en alcoholverslaving kan helpen verlichten.
  • Uit recent onderzoek is gebleken dat meditatie het immuunsysteem versterkt en daarmee helpt verkoudheid, griep en andere ziekten tegen te gaan.

Hoe pas je mindfulness toe in je dagelijkse leven?

Mindfulness betekent dat je regelmatig een stapje terug zet. Het is telkens een impuls tot opmerkzaamheid. Wat speelt er? Hoe is het met me? Zo train je je bewustzijn spier. Een praktisch advies van Brandsma: begin een dagboekje over je zintuigelijke ervaringen, waarin je iedere dag een moment opschrijft, waarin je helemaal met je aandacht aanwezig was.

Bron: Flow Mindfulness, september 2014

Wilt u meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

Woordvoerder Jeppe Delver

Jeppe Delver

+31 (0) 6 13 33 59 19

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn