Thuiswerken en het belang van echt contact

Artikel
24-01-2024
4 minuten leestijd
Thuiswerken is tegenwoordig heel gewoon. We mijden de file, loggen in met de kat op schoot en spreken onze collega’s in online meetings. We wennen eraan en ervaren soms zelfs de voordelen. Maar wat we missen is het contact met collega’s en met klanten.
man thuis achter laptop

Nisha Alberts is Adviseur Wellbeing & Health bij Zilveren Kruis. Zij legt uit waarom persoonlijk contact zo belangrijk is en wat we kunnen doen om medewerkers gezond te houden. “Doen wat je leuk vindt is nog belangrijker dan een gezonde levensstijl.’’

Sinds een groot deel van Nederland thuiswerkt, is het gebruik van online communicatietools in een stroomversnelling geraakt. Nisha: “Het is mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is. Ondanks de crisis blijven we met elkaar in contact en ik zie allerlei leuke, creatieve oplossingen ontstaan. Heel veel kan gewoon doorgaan. Maar wanneer je elkaar alleen achter een scherm ziet, wordt het letterlijk en figuurlijk tweedimensionaal. We missen het gevoel van samenzijn. Het hapert. De energie die kan ontstaan als je met elkaar in een ruimte zit, krijg je achter je laptop niet.” Sterker nog, online meetings vragen juist veel energie. “Thuiswerken geeft lang niet altijd het gevoel van autonomie dat we ons erbij voorstelden. Medewerkers voelen dat ze gedomineerd worden door een agenda die ze van online meeting naar online meeting dirigeert. Daarbij hebben ze vaak een verkeerde houding, krijgen ze last van oogklachten en vraagt het heel veel hersencapaciteit.”

Beweging en buitenlucht

Een aantal zaken is vrij simpel op te lossen, vertelt Nisha. “Zet bijvoorbeeld je camera uit als het niet echt nodig is om elkaar te zien. Of vraag je af of je niet gewoon kunt bellen. Als je dat telefoontje ook nog eens pleegt tijdens een wandeling, pak je meteen wat beweging en buitenlucht. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen buiten af te spreken.” Een andere praktische tip is meetings inkorten tot drie kwartier. “Daarmee voorkom je dat medewerkers de hele dag achter elkaar online in vergadering zijn. Je hebt echt even adempauze nodig. Beter nog is de ruimte geven voor mijmertijd. We zijn in al die calls ontzettend gericht op efficiëntie en output. Maar inspiratie en creativiteit ontstaan daar niet.”

Relaties

En hoe zit het nu precies met de relaties? Nisha: “Het is niet te onderschatten wat het betekent om te doen wat je leuk vindt. Je ziet dat in onderzoeken in de zogenaamde blue zones: gebieden waar de levensverwachting hoger is dan gemiddeld. Niet alleen beweging en gezond eten blijken daar een rol te spelen, maar ook het plezier in wat mensen dagelijks doen. Omdat we een groot deel van onze week met werk bezig zijn, moet dat dus wel leuk blijven.” Zonder je ‘Best Friend at Work’, het praatje bij de koffieautomaat en een spontane creatieve sessie met je collega’s, kan dat werkplezier verloren gaan. Nisha: “We weten dat relaties heel belangrijk zijn voor je gezondheid. Elke nieuwe relatie die je aangaat geeft je een boost. Daaruit kan nieuwe creativiteit en innovatie ontstaan. Als je alleen nog maar mensen spreekt via de computer wordt dat een stuk lastiger. Wie al langer voor dezelfde werkgever werkt, kan enigszins voortborduren op de relaties die hij of zij al heeft, maar zeker nieuwe medewerkers en stagiairs hebben het zwaar.” En dan zijn er nog de mensen die thuis beperkt worden in hun mogelijkheden. Nisha: “Als je thuissituatie niet prettig is, of er is bijvoorbeeld geen eigen, rustige plek om het werk te doen, kan dat heel veel stress opleveren.”

De huidige tijd

Wat kunnen we doen om medewerkers gelukkig te houden? Nisha: “Het komt altijd neer op gezien en gehoord worden. De assertieve medewerkers laten wel weten hoe het met ze gaat, maar het risico zit juist bij de medewerkers die niet snel aan de bel trekken. Vraag of ze een goede werkplek hebben, of alles lukt en faciliteer daarin. Verder is het goed om zowel in vergaderingen als in één op één contact te vragen hoe het met iedereen is.”

Zilveren Kruis heeft een groot zakelijk netwerk en organiseert per sector (online) netwerkbijeenkomsten waarin leidinggevenden hun ideeën uitwisselen met elkaar en met consultants als Nisha. “Daar hoor je bijvoorbeeld heel praktische tips over hoe je zo’n gesprek aan kunt gaan. Als werkgever kun je veel bijdragen aan het welbevinden van je medewerkers, als je waardering en interesse toont.”

Heeft u vragen? Neem contact op met onze inkomensexpert.

Screenshot Actify Teams

Start met Actify Teams

Dé app van Zilveren Kruis die je medewerkers helpt om actief aan de slag te gaan met gezondheid.

Vrijblijvend gesprek plannen