Beter slapen: superbelangrijk

Slapeloze nachten vindt niemand leuk! Gelukkig zijn er een heleboel kleine dingen die kunt doen om fit wakker te worden. Daarom is het goed om je er een keer in te verdiepen, want dan kun je er mee aan de slag. En als je goed slaapt, ziet het hele leven er ineens anders uit.

Vrolijk stel

Wist je dat de houding waarin je slaapt heel veel zegt over de kwaliteit van je slaap? Dus als je in de deze houding ligt, heeft dat een grote invloed op hoe je de volgende dag wakker wordt. En hoeveel energie je hebt houdt weer verband met hoe je eet, hoeveel energie je hebt om te bewegen en hoe je reageert op je omgeving (en zij op jou). Werken aan een goede nachtrust is dus werken aan het totaalplaatje van je gezondheid.

Ook licht is van grote invloed op een optimale nachtrust en dat is eveneens iets wat je eenvoudig kunt verbeteren. Je kamer goed donker maken helpt al als eerste stap, maar wat niet iedereen weet is dat ’s avonds laat in bed het blauwe licht van je beeldscherm je ook wakker kan houden. Bovendien is het goed om overdag echt een goede portie daglicht mee te pakken. Daarnaast helpt het om vlak voor het slapen gaan het licht weer afbouwen, zodat je extra ontvankelijk bent voor een snelle diepe slaap.

Lukt het niet om in slaap te vallen omdat je piekert, of omdat je nog klaarwakker bent, probeer dan eens de 4-7-8 methode. Dat is eigenlijk gewoon een ademhalingsoefening die ervoor zorgt dat je hart langzamer gaat kloppen, waardoor je geest ook trager gaat werken. Binnen een paar minuten heeft dit effect.

En dan zijn er natuurlijk ook de iets lastiger op te lossen zaken die je uit je slaap houden, zoals een snurkende partner, pasgeboren baby’s of te veel stress. Gelukkig zijn ook daar oplossingen voor. Er is dus altijd een weg naar een nacht goed slapen, ook voor jou.