Dit is het geheime ingrediƫnt voor heerlijke slaap

Als we stilstaan bij onze slaapomgeving, kijken we vaak naar geluid, licht en andere prikkels. Maar denk je ook weleens na over de lucht in je slaapkamer? Dit onzichtbare onderdeel van je slaapomgeving is belangrijk voor je gezondheid en de kwaliteit van je slaap.
Oudere man lacht in beeld

“De ideale temperatuur om in te slapen ligt rond de 18 à 19 graden,” weet slaapexpert Winni Hofman, oprichter van slaaptherapiepraktijk Somnio en werkzaam aan de UvA. Dat wil in de herfst en in de lente nog wel lukken, maar in de zomer is de kans groot dat je ligt te plakken, terwijl je in de winter juist ligt te rillen. Op die temperatuurverschillen kun je je natuurlijk kleden, met een pyjama in de winter en enkel een katoenen laken in de zomer. Maar soms tillen mensen ook een ventilator of een extra kacheltje de slaapkamer in. Dat heeft alleen zin als je hem goed gebruikt, vertelt Hofman: “Die ventilator moet je niet bij je hoofd zetten, maar naar het open raam laten wijzen. En daar kan je dan bijvoorbeeld een nat laken voor hangen, of bijvoorbeeld flessen met koud gevuld water. Zo maak je echt koele lucht. Dus de omgeving moet koeler worden, niet je lijf.” Doe je dat niet, dan heb je kans dat je de volgende ochtend wakker wordt met een uitgedroogde keel en misschien wel een loopneus door die wind.

Buitenlucht is beter

Een dekbed dat vers uit de was komt en naar bloemen ruikt is heerlijk, maar frisse buitenlucht net zo. Onderzoek in (Belgische) studentenkamers laat zien hoe belangrijk slapen met het raam open is. Door een open raam val je makkelijker in slaap, je wordt lekkerder wakker én je voelt je meer uitgerust. Verse lucht zorgt voor een betere nachtrust. Omgekeerd is het ook zo dat slechte ventilatie in de slaapkamer overdag leidt tot een slaperig gevoel en moeite met concentreren. Open dus, dat raam!

Goed plan

Het is alweer een tijdje geleden (eind jaren tachtig) toen Nasa besloot te onderzoeken of planten vervuilde lucht konden schoonmaken. En inderdaad! Planten in je slaapkamer halen CO2 uit de lucht en geven hiervoor in de plaats zuurstof terug. Zelfs giftige stoffen breken ze af door deze ongevaarlijk te maken of op te nemen. Dat is fijn, want die nare stoffen kunnen ervoor zorgen dat ademhalen lastig is tijdens het slapen, of dat je langer wakker ligt. Wil je het goed doen, dan heb je op iedere 10 m3 een plant nodig. Welke planten zich goed lenen voor je slaapkamer? Aloe vera, Bamboe en een mooie bananenplant bijvoorbeeld. “Maar let op,” zegt Hofman, “sommige mensen zijn allergisch voor planten in de slaapkamer.” Altijd even testen dus.

Geef lucht

Slaap je klein maar fijn, dan kun je waarschijnlijk niet al die grote planten kwijt. In dat geval is een luchtreiniger een idee. Een goede luchtreiniger haalt 99,9 procent van alle deeltjes waarvan je gaat niezen en hoesten uit de lucht. Dat slaapt pas lekker.

Bij Zilveren Kruis telt alles mee als het om gezondheid gaat. Het gaat om meer dan alleen goed eten en genoeg bewegen. Om meer dan lichaam en geest. Want ook je omgeving, je familie, je vrienden en hoe het op je werk gaat hebben invloed op het totaalplaatje van je gezondheid.

Ontdek meer

Of lees meer over Actify

Download de Actify-app

Wil je graag beter slapen, maar weet je niet hoe? Download dan kosteloos de Actify Vitaliteitscoach app. Actify helpt je in kleine stappen naar een gezonder leven.

Download in de App StoreDownload in de Play Store

Ontdek het nu

De zin en onzin van de powernap

De een gelooft er heilig in, de ander zegt dat je absoluut niet overdag moet slapen. Maar wat als je echt heel moe bent? Helpt een dutje je dan vooruit?
Ontdek het nu
Artikel
3 minuten lezen

Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd

Feit of fabel? Schrijfster en amateurverzamelaar Brenda nam dit onder de loep.