Waarom je pas ideeën krijgt als je uit je bureaustoel komt

Artikel
25-05-2021
3 minuten leestijd
Soms stap je op de fiets naar huis en krijg je ineens dat briljante idee, waar je eerder op je werk niet op kon komen. Waarom gaat het lampje juist op dat moment branden? En weet Gezond Ondernemen consultant Mirjam Oosterbroek hoe we deze momenten kunnen creëren op de werkvloer? Laten we eerst eens kijken waar die ‘aha’-momenten vandaan komen.
Medewerkers aan het tafeltennissen

Je zou zeggen dat focussen helpt met het krijgen van een goed idee. Maar niets is minder waar. Als je te diep bent gefocust op een taak, haal je waarschijnlijk wel de deadline, maar sluiten je hersenen de onbegrensde en creatieve oplossingen uit. En dat terwijl je ruimte in je hoofd wil voor een nieuw idee en je hersenen vrij wil laten associëren. Hiervoor moet je de automatische piloot aanzetten. Je hersenen schakelen dit - het default-mode network - vanzelf voor je in.

Een neurologisch excuus voor tafelvoetbal

Als je gaat dagdromen ontspant het commandocentrum van de hersenen voor beslissingen, doelen en gedrag. En schakelt de rest van je hersenen het default-mode network (DMN) in. Dit is een netwerk van je hersenen dat wordt ingeschakeld wanneer je niet compleet gefocust bent op wat je doet. Met een uitgerust commandocentrum en een ingeschakelde DMN kun je nieuwe en creatieve verbindingen maken. Deze verbindingen zou je niet hebben gemaakt als je gefocust was. Zo, nu heb je eindelijk een neurologisch onderbouwd excuus om bijvoorbeeld even een potje tafelvoetbal te gaan spelen...

Ontspannen naar huis

Maar waarom werkt dagdromen tijdens een vergadering niet net zo goed als dagdromen tijdens de douche die je ‘s avonds neemt? Als je een rustgevende douche neemt, geven je hersenen het gelukshormoon ‘dopamine’ af. Dit geeft een boost aan je creativiteit. In wetenschappelijke termen lopen er namelijk meer alfagolven door je hersenen. Die golven geven aan dat je alert en ontspannen bent. Diezelfde golven ervaar je bijvoorbeeld als je mediteert, ze gaan gepaard met het dagdromen en vergroten je creativiteit.

Creatieve piekmomenten

Soms kun je op momenten dat je moe bent ook heel creatief zijn. In de ochtend bijvoorbeeld. Dan worden je hersenen langzaam wakker en zijn er geen afleidende gedachten die goede ideeën tegenhouden. ‘s Avonds gebeurt er eigenlijk hetzelfde. Het is dus zo gek nog niet om ‘s ochtends nog even de presentatie van vanmiddag door te lezen.

Bron: http://mentalfloss.com/article/52586/why-do-our-best-ideas-come-us-shower

Tips van de Gezond Ondernemen consultant

Ontspannen, gelukkig makende dingen doen en gebruik maken van momenten waarop we moe zijn: niet bepaald activiteiten die je associeert met een gezonde werkomgeving! Hoe kunnen we tijdens kantooruren meer ruimte in ons brein creëren voor goede ideeën? Mirjam Oosterbroek geeft advies.

Creëer ruimtes

‘Om even niet te focussen op het bedenken van een idee, kun je als werkgever ontspanningsruimtes inrichten. En ontspanning klinkt rustig, maar misschien zijn het juist ‘actieve’ ruimtes met bijvoorbeeld tafeltennistafels, zodat je het project of de taak die je hoofdpijn bezorgt wel los moet laten.’

Kies een moment samen

‘Naast kansen zien in het inrichten van ruimtes, kun je ook momenten kiezen. Speel een game als JOYN ME, die je een energieboost geeft doordat je korte uitdagingen aangaat met collega’s. Of laat je inspireren door de Zweedse Fika, een gezamenlijk moment voor thee en koekjes.’

Wees soms onbereikbaar

‘Door constant ‘aan’ te staan op werk, werk je reactief waardoor je minder snel een aha-moment zult meemaken. Daarom kunnen we medewerkers wijzen op de keuze die zij hebben in het tijdelijk negeren van binnenkomende mails en belletjes. Inderdaad: de keuze, want het blijft draaien om eigen regie. Medewerkers zijn verantwoordelijk voor eigen inzetbaarheid en moeten zelf in actie komen.’

Samenwerken

Breng de programma’s samen met uw medewerkers tot stand, als zij niet vrijwillig deelnemen werken de programma’s uiteindelijk averechts.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn