Jeroen ging ongezond leven door het thuiswerken. Totdat hij de knop omzette…

Hoe ga je gezonder leven in kleine stapjes? In onze podcastserie gaan we in gesprek met ervaringsdeskundigen en experts op het gebied van (werk)omgeving.

Geen kantoortuin, geen praatje bij de koffieautomaat, maar alleen twee vissen die je aanstaren en werken aan de eettafel. Hoe maak je van je thuiswerkplek een fijne productieve plek? Daarover praat interviewer Arjen Banach met de 35-jarige projectmanager Jeroen Westermann. Arbeidsexpert Moara Lieuw-Hie vertelt hoe we dat doen: thuis een gezonde werkomgeving creëren.

Liever lezen dan luisteren?

Voice-over:  Als thuiswerken je niet helemaal lekker afgaat. Je eet meer, je beweegt te weinig, je mist je collega's. Wat doe je dan? Presentator Arjen Banach spreekt vandaag met projectmanager Jeroen Westermann en arbeidsexpert Moara Lieuw-Hie over wat dat nou eigenlijk is, een goede werkomgeving. Dit is een podcast van Zilveren Kruis.

Arjen: Oké, allereerst, Jeroen welkom in de podcast. Je bent op dit moment niet bij ons, want je bent als het goed is thuis aan het werk, klopt dat?

Jeroen: Ja, ja dat klopt. Via Skype hebben we verbinding. Ik zit ja, op mijn werkplek thuis van de afgelopen, nou wat is het, bijna zes maanden al.

Arjen: Ja, ja lange tijd. En dat past natuurlijk ook helemaal bij het thema van deze podcast. Maar kan jij ons allereerst iets meer inzicht geven in hoeveel jij op dit moment ook echt thuis aan het werk bent?

Jeroen: Nou, begin maart kwam natuurlijk de grote klap en ging Nederland op slot. Ik had toen het geluk dat ik die vrijdag als enige met mijn beeldscherm van kantoor wegging. Want ik dacht van ja, voor je het weet mogen we maandag niet naar kantoor, mijn collega's waren iets eigenwijzer, maar daardoor had ik die maandag wel gewoon mijn werkplekje al thuis opgezet. Ondanks dat wij gewoon een mooi groot kantoor hebben, hebben we er toch voor gekozen met het bedrijf om te zeggen van nee, we gaan volledig vijf dagen per week vanuit huis werken.

Arjen: Ja. Hé, en hoe is dat voor jou, dat volledig thuiswerken?

Jeroen: Nou dat is nu goed, maar dat was wel even wennen. Ik woon op mezelf, heb twee vissen als huisdieren, maar daar heb je ook niet zo heel veel aan. Dus het was in het begin wat wennen, je mist toch je collega's en je interactie en sociale, nou ja, je sociale contacten met je collega's. Dus dat was wennen. Ik moet zeggen dat ik, na al die maanden, dat ik het toch wel wat meer gewend ben, maar wel mijn draai heb moeten vinden.

Arjen: Het is niet van harte, je zou liever als het kon wel weer naar kantoor gaan, begrijp ik?

Jeroen: Ja. Ik denk dat nu een mix ervan wel werkt, zou werken voor mij. Maar dat was in het begin zeker niet, in de eerste paar weken heb ik me wel echt nou, niet prettig gevoeld om lange dagen thuis en weinig contact met je collega's…

Arjen: Dat is misschien juist een gevoel, ervaring wat veel mensen zullen herkennen.

Jeroen: Ja, zeker.

Arjen: Wat gebeurde er met je?

Jeroen: Je gaat van je werkplek naar je bank, en dat is een paar meter in plaats van een hele file op de A4 verder. Dus je gaat jezelf een beetje belonen en dat doe je met een biertje of met ongezond eten of te veel eten en met weinig bewegen, want oh, oh, wat zijn we zielig. Maar ja, dat is na een paar weken toch wel heel erg eenzaam en vervelend en niet prettig.

Arjen: Dus je merkte echt dat jouw leven lang een beetje in het slop terecht kwam?

Jeroen: Ja, uiteindelijk dacht ik wel hier, als ik dit nog een paar maanden of langer moet gaan volhouden, dan gaat dat niet goed. Langzaam kwamen de kilo's ook een beetje aan, dus ik dacht ik moet nu wel eventjes na een paar weken, ik moet nu de omslag gaan maken, want anders dan ja, word ik hier doodongelukkig van.

Arjen: Wat was die omslag voor jou? Wat heb jij op dat moment anders gedaan?

Jeroen: Die omslag was eigenlijk heel basaal de weegschaal. En toen heb ik gezegd nu is het klaar en nu ga ik meer bewegen, nu ga ik gezonder eten, nu ga ik stoppen met mezelf belonen om kwart over vijf met een biertje op de bank, maar ik ga bewegen en in actie komen. En dat was in het begin lastig, maar ik moet zeggen dat op het moment dat dat begint te wennen dat dat wel heel prettig is. En nou ja, heb ik eigenlijk elke dag een lange wandeling gemaakt, wat hardgelopen, nou, gezonder gaan eten en nou ja zag ik ook duidelijk het resultaat gewoon op zowel de weegschaal als in mijn hoofd terug.

Arjen: Nou mooi om te horen dat je die befaamde coronakilo's, dat je daar toch iets mee hebt kunnen doen. En iemand die ons daar vast iets over kan gaan vertellen, of dat ook een bekend fenomeen is en wat we daarmee kunnen doen is onze expert hier aan tafel, Moara ook aan jou, welkom in de podcast.

Moara: Ja, dankjewel.

Arjen:  Leuk dat je er bent, en als je het verhaal van Jeroen zo hoort, is het herkenbaar in deze periode? Is het een valkuil waar meerdere mensen in trappen?

Moara:  Ja zeker, het is een fenomeen wat we nu, wat ik nu veel voorbij zie komen bij verschillende organisaties maar ook heel veel medewerkers die last hebben van nou ja, eigenlijk alle voorbeelden die Jeroen nu noemt. Het gaat over verschillende factoren. Het gaat over je omgeving het gaat over je relaties, het gaat over voeding, over beweging. En wat ik heel knap vind in wat Jeroen heeft gedaan is echt wel een stuk reflecteren en stukje bewustwording gewoon bewust worden van oké, wat zijn de gedragingen die ik nu vertoon en hoe ga ik dat veranderen? Dat is eigenlijk de eerste stap.

Arjen:  Mooi. Laten we eerst even die thuiswerkplek erbij pakken, want daar ben ik wel benieuwd naar. En Jeroen dan ga ik eerst even aan jou vragen, hoe ziet jouw thuiskantoortje eruit, is dat dan inderdaad op de bank of heb je een speciale werkkamer?

Jeroen:  Nee, allebei niet. De bank doe ik bewust niet omdat dat toch wel heel erg ontspannend wordt en relaxed en ik denk dat je daarmee ook je rug uiteindelijk kapot maakt. Helaas woon ik in een soort van, nou ja, een mix tussen een studio en een loft, dus het eigenlijk allemaal één kamer. Dus nou, lang verhaal kort, ik werk aan mijn eettafel, wat dezelfde ruimte is als mijn woonkamer, waar mijn bank ook staat, maar ik zit echt wel heel bewust gewoon echt aan een normale stoel, aan de eettafel. Met dus mijn grote scherm wat ik onder mijn arm heb meegenomen.

Arjen:   Nou Moara dan is de vraag, doet Jeroen het goed?

Moara: Goede vraag. Ja, natuurlijk zijn er altijd wel verbeterpunten, ik moet zeggen hij zit, als ik het zo hoor, je zit al wel aan een bureau of aan een eettafel en je hebt een stoel. Wat ik ook al hoor is je geeft aan dat je ook keen beeldscherm hebt, dus dat zijn eigenlijk al wel pluspunten waardoor je gewoon op goede ooghoogte zeg maar kunt werken, daarmee maak je, en creëer je al een soort van eigen werkplek. Maar er zijn ook andere voorbeelden wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld, ik weet niet Jeroen of je een apart hoekje nog hebt in je woonkamer om daar ook echt een apart klein bureautje neer te zetten zodat je echt een fysieke, nou ja werkplekhoek hebt om echt te gaan …? meer de verschillende ruimtes. Je scheidt de werkplek die je hebt met je relax ruimte die je hebt. En wat daarnaast ook een mogelijkheid is, is ook echt het actief op- en afbouwen van je werkplek, dat helpt ook om die associaties met werken en productiviteit zeg maar te krijgen. En nou, wat je dan bijvoorbeeld zou kunnen doen is, je hebt van die opklapbare bureaus en nou als je die ook echt opklapt, dan ga je ook echt actief je werkplek opbouwen, dus ja, ik ga nu echt aan het werk. En op het moment als je ook weer gaat afbouwen, je klapt je klapbureau of je klapstoel weer dicht zet dan ben je ook echt weer, nou ik ben nu klaar met werken en ik ga nu over naar een andere gemoedsstand en dat is gewoon relaxen en ontspannen.

Arjen:  Wat mij ook ter ore is gekomen, is dat heel veel mensen die thuiswerken die trekken dan gewoon een onesie aan of een joggingsbroek en die gaan gewoon lekker in hun ontspannen kloffie dan misschien aan dat bureau zitten. In hoeverre is het ook nog belangrijk dat jij ook normale kleren aandoet die jij anders ook naar kantoor aan zou doen?

Moara:  Eigenlijk werkt dat precies hetzelfde. Dus het is heel belangrijk ook als je een productieve dag wilt hebben, om dus ook gewoon je normale kleren aan te doen. En het hoeft natuurlijk niet helemaal strak in pa te zijn, maar het kan gewoon in ieder geval een normale spijkerbroek en nou ja een trui of zo. Weet je in ieder geval dat je niet je relax kleren aandoet omdat je dan toch echt in een andere gemoedsstand terechtkomt, dat werkt precies hetzelfde.

Arjen:  Precies, ook dat. Ja, nou heeft Jeroen op gegeven moment, heel knap, die knop omgezet, ook omdat hij op de weegschaal is gaan staan. Maar hoe doe je dat nou als je zit te luisteren en je denkt van hé misschien trap ik ook wel in deze valkuil, wat is dan de remedie?

Moara: Wat heel belangrijk is dat je echt een strak schema aanhoudt. Dus houdt eigenlijk het schema aan wat je aanhoudt las je normaalgesproken ook naar kantoor gaat dus heb verschillende momenten, als ik even kijk naar voeding en naar eten, houd daar ook echt een schema aan. Dus heb echt drie verschillende momenten op de dag dat je eet en zorg ook dat het een voedzaam ontbijt is en een voedzame lunch zodat je ook, nou ja gedurende de dag energie hebt om productief te zijn en energie te hebben om gewoon je werk te doen. Want wat je vaak ziet is, als mensen vluchtig ontbijten of lunchen, is dat ze dan toch na een uur al gauw trek krijgen en dan willen gaan snacken. Daarnaast denk ik ook heel erg belangrijk las je pauze neemt of als je luncht of als je ontbijt, doe dat dan niet voor je werkplek of op je werkplek, dus doe dat echt even afzonderlijk van je laptop of computer. Doe dat eigenlijk het liefst technologie vrij, want wat denk ik ook nog wel echt een valkuil is, is dat mensen tijdens hun pauze nog wel even hun mobiel gaan checken, alle berichten die ze binnen hebben gekregen… Maar dan tijdens die pauze kom je dan ook niet echt tot rust en ben je eigenlijk altijd gewoon aan het werk. Je hersenen zijn altijd actief. Dus dat is ook echt wel een advies wat ik zou willen meegeven.

Arjen: Hé en Jeroen als je dit zo hoort hè, wellicht heb jij ook elementen hiervan gedaan, maar de vraag die ik jou zou willen stellen, wat heeft jou het allermeeste geholpen om ja eigenlijk die knop omzetten?

Moara:  Ja, wat Moara ook zei is dat ritme. En dat in combinatie met het feit dat ik gewoon meer tijd overhield per dag, hè ik stond niet twee uur per dag in de file. Ja hielp mij eigenlijk, duwde mij richting mijn eigen oplossing, ik had meer tijd, ik moest eventjes van mijn werkplek naar mijn huisomgeving switchen. En wat ik daardoor heb gedaan is gedacht van nou ja ik ga gewoon wandelen, ik ga gewoon de deur uit en ik maak gewoon een wandeling van twee uur, en dat zijn dan precies die twee uur die ik normaliter in de auto had gezeten. Ik had daarbij voor mezelf, want ik ben redelijk doelbewust en resultaatgericht, ik dacht nou, ik wil in ieder geval elke dag 10.000 stappen zetten. Dus hop een stappenteller op mijn telefoon gedownload en dat hielp mij behoorlijk om zelfs nog 's avonds laat te denken van nou, ik moet nog even een klein blokje om want ik heb die 10.000 nog niet, dus dat werd voor mij een spel. En ik heb net een nieuwe camera gekocht, dus ik dacht nou, die neem ik mooi mee en ik ga gewoon foto's maken van de stad. Ik woon midden in de stad in Haarlem dus ik dacht ik ga gewoon doelen stellen, een doel is in dit geval een bepaald gebouw of een bepaalde brug of een bepaalde plek in de stad en daar ga ik naartoe wandelen, daar maak ik een paar mooie foto's van en ik wandel terug. Dus eigenlijk is dat een combinatie van heel veel dingen die mij in eerste instantie niet lukte. Het afsluiten van werk naar leefomgeving, het niet halen van mijn beweegdoelstellingen en het ja, zorgen dat ik niet op de bank plof met een biertje, en het hebben van meer tijd. Nou die combinatie heeft me naar een dagelijkse lange wandeling wat ik elke dag gewoon kan doen zonder dat ik spierpijn heb de dag erna, heeft daartoe geleid. En ik denk ook wat Moara goed zegt, er is niet een oplossing die voor iedereen geldt, ik denk niet dat iedereen nu massaal twee uur per dag moet gaan wandelen en foto’s moet gaan maken van gebouwen en kerken, maar nou ja, zoek voor jezelf uit wat voor jou helpt en wat voor jou elke dag een haalbaar doel is.

Arjen:  Ja. En wat ik een heel mooi element vind in wat jij aangeeft Jeroen, is dat jij vooral hebt gekeken van oe het moet nu anders, maar ook hoe ga ik dat voor mijzelf leuk en aantrekkelijk maken? Want het kan misschien zijn dat het troost biertje wel ontzettend leuk is en je goed bevalt en je goed smaakt, maar als je nu toch moet wandelen, ja hoe ga je er iets leuks van maken? Voor jou is dat met een camera op pad en mooie foto's maken en dan zorg je toch dat dat geen straf wordt. Dus ik denk dat dat een mooie overdenking is ook voor de mensen thuis als je dit dan luistert hè van hoe kan je het, ja dat meer bewegen of dat iets gezonder eten of je werkplek leuk maken, hoe kan je dat ook op een aantrekkelijke manier voor jezelf integreren in je thuiswerksituatie?

Jeroen:  Absoluut. Het is ook de enige manier denk ik om het vol te houden. Als je het zelf leuk vind en als je zelf de motivatie van binnenuit kan voelen en opwekken.

Arjen:  Ja.

Moara:  Zeker.

Arjen:  Moara, als we kijken naar de rol die werkgevers spelen in de thuiswerkplek van medewerkers… Hoe kijk jij daar tegenaan, welke rol zouden ze daarin moeten pakken?

Moara:  Nou ja, werkgevers hebben hier een hele belangrijke rol in, het is denk ik ook goed om te weten dat werkgevers ook een zorgplicht hebben. Vanuit de Arbo wet moet er ook gezorgd worden voor een gezonde en veilige werkomgeving voor medewerkers. En dit geldt ook voor de thuiswerkplek. Dus nou ja de plicht van een medewerker is hierin echt om te zorgen dat je een goed bureau hebt, een goede stoel nou eigenlijk een goede werkplek om je werk te kunnen verrichten. Nou en veel werkgevers stellen hiervoor ook bepaalde middelen beschikbaar of faciliteren ook regelingen hiervoor waar medewerkers gebruik van kunnen maken en dat is heel erg per bedrijf verschillend, per werkgever weer verschillend. Dus ja, eigenlijk, mijn advies is ook om altijd even bij je eigen werkgever even te checken van wat zijn de mogelijkheden, wat zijn de regelingen die ik, waar ik als medewerker gebruik van kan maken. Vaak verbaast het je denk ik nog wel wat voor regelingen er zijn. Want ik ken ook werkgevers die een budget hebben waar een medewerker 1000 euro kan besteden aan bureaustoelen of aan een beeldscherm. En, maar er zijn ook werkplekonderzoeken die je zou kunnen laten doen thuis om te laten onderzoeken hoe goed is mijn werkplek ingericht. Dus er zijn wel verschillende mogelijkheden en ja, check dat vooral denk ik bij je werkgever.

Arjen:  Ja, en een goede werkgever die stel jij dus die heeft hier ook aandacht voor?

Moara: Ja zeker ja.

Arjen: Eén ding die ook wel meer gemist wordt nu we meer thuiswerken is de sociale interactie, de collegialiteit. Heb jij dat ook zo ervaren Jeroen?

Jeroen: Ja, absoluut. We hebben een kantoor met ongeveer 8 medewerkers en nou ja als je elke dag met elkaar op kantoor zit heb je gewoon veel contact bij het koffiezetapparaat of over de bureaus heen, dat mis je wel. Ik denk niet dat dat met video calls helemaal te evenaren is, dat gevoel. Dus ja, enigszins alleen is het wel als je in je eentje fysiek in een ruimte zit en niet op een kantoor met je collega's.

Arjen: Precies. En hoe kijk jij daar tegenaan Moara?

Moara: Ja nee, heel herkenbaar. Wat we vaak nu wel zien ook is dat juist doordat we via digitale video calls met elkaar in contact zijn, dat het vaak heel erg functioneel is en minder menselijk, dus probeer ook tijdens die video calls ook dat sociale, of dat menselijke weer even terug te brengen dus begin bijvoorbeeld weer even met een korte check-in van hoe gaat het met iedereen? Of bel, als je daar behoefte aan hebt, één op een één collega maar praat dan niet per se over werk maar heb het ook over de leuke dingen in het leven en vraag hoe het ook gaat met die collega. En heb je toch echt behoefte om dat fysieke sociale contact te hebben… Wat ook nog eventueel kan natuurlijk om wel een op een af te spreken in bijvoorbeeld ergens buiten in de natuur, en om met gepaste afstand een wandeling te maken, dat… Om echt nog je collega's misschien fysiek te zien

Arjen: Wat is nu de belangrijkste check voor iedereen die nu luistert van oké dit moet je in ieder geval zorgen dat je dit geborgd hebt in je thuiswerkplek om te zorgen dat je het op een goede manier doet?

Moara: Ja nou ja, goede vraag. Ik denk dan, wat dan toch het belangrijkste is, is de juiste, dat je eigenlijk altijd de check doet bij jezelf of je de juiste houding hebt, en vooral bij kantoormedewerkers die, je merkt toch vaak dat die heel veel last hebben van nou ja nek en schouderklachten. En dat is toch een klacht wat veel voorkomt en vooral nu met het thuiswerkvoorbeeld wat Jeroen aangaf is dat je, dat hij achter zijn eettafel werkt en wat je vaak ziet is dat mensen gebogen met hun nek eigenlijk of hun hoofd naar beneden werken, en het belangrijkste denk ik daarbij is toch ervoor zorgen dat je armen of je onderarmen gewoon steunen op je tafel en dat je toetsenbord dus iets meer naar achter is, zodat je genoeg ruimte hebt om te kunnen werken, om te kunnen typen, en tegelijkertijd ook dat je altijd eigenlijk je nek en je rug recht houdt, ik denk dat dat toch wel een van de belangrijkste... Dat zijn meer iets ergonomisch, maar dat is wel een hele belangrijke want dat zijn echt wel klachten die we veel voorbij zien komen bij medewerkers die veel achter hun laptop werken. Ja en toch dat stukje bewegen. Ja dat is ook echt het zitten, dat is echt wel een valkuil van heel veel mensen en ik vind het heel leuk om te horen hoe Jeroen dat in zijn dagelijkse leven heeft ingebouwd nu door bijna 10.000 stappen als doel te stellen, dagelijks. En dus ja probeer ook misschien wat ik ook merk wat veel medewerkers nu ook doen, is tijdens vergaderingen ook gewoon te gaan staan. Of als je een telefonische vergadering hebt, nou ja doe dat met je oortjes in en maak gewoon een wandeling tijdens het vergaderen. Ook op die manier zorg je ervoor dat je tijdens het bellen en vergaderen niet aan het zitten bent.

Arjen: Ja, prachtig. Dus die ergonomische werkplek, scherm op ooghoogte, extern toetsenbord, nou wat Jeroen eigenlijk allemaal heeft toegepast kom van die stoel af, ga bewegen en ook op een leuke manier doen ook wat Jeroen eigenlijk al goed heeft geïntegreerd. Dus Jeroen je blijkt een praktijk, een schoolvoorbeeld te zijn voor velen hopelijk. Dus Jeroen hartelijk dank voor jouw inspiratie.

Jeroen: Graag gedaan.

Arjen: ...Maar Moara ook voor jouw advies.

Moara: Ja dankjewel.

Voice-over:  Bij Zilveren Kruis telt alles mee als het om gezondheid gaat. Van genoeg bewegen en ontspannen tot gezonde voeding en goed slapen. Maar ook de omgeving waarin je woont en werkt en de dierbaren om je heen. Zelf aan de slag met het totaalplaatje van jouw gezondheid? Ga naar zk.nl/magazine voor praktische tips, handige tools en meer inspirerende podcasts.

Dit is waarom
Artikel
3 minuten lezen

Frank was jaren onzeker op zijn werk

Een stressvolle werkomgeving kan hetzelfde effect op je gezondheid hebben als sigarettenrook van een ander. Frank (46) ondervond dat aan den lijve. 
Luister de podcast
Podcast
20 minuten luisteren

Jasper beweegt te weinig. Hoe verandert hij dit structureel?

Hoe ga je gezonder leven in kleine stapjes? In onze podcastserie gaan we in gesprek met ervaringsdeskundigen en experts op het gebied van bewegen.
Bereid je voor
Artikel
3 minuten lezen

Deze veranderingen op werkgebied staan je te wachten

Gaan we ooit weer naar kantoor zoals we dat gewend waren of zijn sommige veranderingen blijvend?