Bicros- en cros-hoortoestel
Zilveren Kruis vergoeding 2026
Bent u doof aan 1 oor? Bij Zilveren Kruis krijgt u een vergoeding voor een cros-hoortoestel. Dit toestel stuurt de geluiden aan de kant van het dove oor, naar het horende oor. U hoeft dan niet meer uw hoofd te draaien om alles te kunnen horen. Een bi-cros hoortoestel versterkt deze geluiden nog eens. Dit is nodig als uw horende oor slechthorend is. Afhankelijk van uw leeftijd en het type hoortoestel kunt u ook een andere vergoeding voor een hoortoestel krijgen.
Bekijk de vergoedingen van:
Kies uw basisverzekering
Vergoeding en voorwaarden
Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
| Basisverzekering |
|
| Eigen bijdrage | Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage. |
| Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
| Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.
Wat krijgt u vergoed?
- cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
- de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.
Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
| Basisverzekering |
|
| Basis Plus Module | geen extra vergoeding |
| Eigen bijdrage | Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage. |
| Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
| Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.
Wat krijgt u vergoed?
- cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
- de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.
Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
| Basisverzekering |
|
| Aanvullend 1 ster | geen extra vergoeding |
| Eigen bijdrage | Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage. |
| Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
| Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.
Wat krijgt u vergoed?
- cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
- de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.
Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
| Basisverzekering |
|
| Aanvullend 2 sterren | geen extra vergoeding |
| Eigen bijdrage | Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage. |
| Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
| Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.
Wat krijgt u vergoed?
- cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
- de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.
Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
| Basisverzekering |
|
| Aanvullend 3 sterren | geen extra vergoeding |
| Eigen bijdrage | Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage. |
| Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
| Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.
Wat krijgt u vergoed?
- cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
- de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.
Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).
Vergoeding en voorwaarden
Opbouw vergoeding
| Basisverzekering |
|
| Aanvullend 4 sterren | geen extra vergoeding |
| Eigen bijdrage | Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage. |
| Eigen risico |
U betaalt geen eigen risico |
| Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.
Wat krijgt u vergoed?
- cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
- Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
- de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.
Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.
Wat krijgt u niet vergoed?
- onderhoud
- vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur
U heeft een aanvraag met motivatie nodig
In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).