AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrocketrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • English
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
ZakelijkVoor zorgaanbiedersStudentenEnglishOver onsPers
  • Inloggen met DigiD DigiD logo
  • Meer over Mijn Zilveren Kruis
  • English
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
  • Home
  • Verzekeringen

    Zilveren Kruis

    • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekering
    • Bereken premie Zilveren Kruis

    Andere verzekeringen

    • ZieZo
    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Reisverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Bekijk alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgzoeker
    • ZelfZorgWijzer-app
    • Zwangerschap en geboorte
    • Alles over zorg regelen

    Hulp bij zorg regelen

    • Zorgcoach
    • Wachtlijstbemiddeling ggz
    • Wachtlijstbemiddeling zorg in het ziekenhuis
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Alle betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Actueel in Magazine

    • De Onzichtbare Blessure
    • Beter voor jou
    • Financieel fit
    • Social minderen
    • Seizoensklachten
    • Vrouw en gezondheid
    • Werkstress en burn-out
    • Naar het Magazine

    Wat past bij jou?

    • Gezonder leven

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Actify-App
    • Gezond en Fitbundel
    • Afvallen met afspraken
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Wijzigen
    • #ohzitdatzo!
    • Denk met ons mee
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
  • Studenten
  • English
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Bicros- en cros-hoortoestel
Zilveren Kruis vergoeding 2026

  • 2025
  • 2026

Bent u doof aan 1 oor? Bij Zilveren Kruis krijgt u een vergoeding voor een cros-hoortoestel. Dit toestel stuurt de geluiden aan de kant van het dove oor, naar het horende oor. U hoeft dan niet meer uw hoofd te draaien om alles te kunnen horen. Een bi-cros hoortoestel versterkt deze geluiden nog eens. Dit is nodig als uw horende oor slechthorend is. Afhankelijk van uw leeftijd en het type hoortoestel kunt u ook een andere vergoeding voor een hoortoestel krijgen.

Bekijk de vergoedingen van:

Gemeenten Optimaal
Gemeente Amsterdam
Aon Vitaal
Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.
DigiD logo Log in met DigiD
Geen DigiD? Vraag aan

Kies uw basisverzekering

  • Basis Start
  • Basis Zeker
  • Basis Exclusief
Hidden geen product gekozen tab

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Basis Plus Modulegeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Aanvullend 1 stergeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Aanvullend 2 sterrengeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Aanvullend 3 sterrengeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Aanvullend 4 sterrengeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan een audiologisch centrum.

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Direct naar

  • Betalen
  • Declaratie indienen
  • Declaratieoverzicht
  • Overzicht eigen risico

Handige links

  • Download polisvoorwaarden
  • Alles over onze zorgverzekering
  • Vergoedingen in 1 overzicht
  • Toestemming aanvragen hulpmiddel

Komt u er zelf niet uit?

Chatbot Ziv geeft 24/7 antwoord op uw vergoedingsvragen in de Zilveren Kruis-app.
Vraag het Ziv

Onze verzekeringen

  • Basisverzekering
  • Aanvullende verzekering
  • Tandverzekering
  • ZieZo

Zelf regelen

  • Gezinslid aanmelden
  • Kraampakket aanvragen
  • Geboorte doorgeven
  • Verhuizing doorgeven
  • Ik word 18 jaar
  • Samenwonen of trouwen

Snel naar

  • Inloggen Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • Declareren
  • Premie berekenen
  • Vergoeding zoeken
  • Zorgverlener zoeken
  • Klantenservice
  • Werken bij Zilveren Kruis

Onze Zilveren Kruis-app

  • QR code naar Zilveren Kruis-app
  • App Store
  • Google Play
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • toegankelijkheid
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van