Bewegen is voor veel mensen vanzelfsprekend. Je loopt, fietst, tilt boodschappen. Totdat je pijn krijgt. Bijvoorbeeld in je schouder, rug of knie. Of je situatie verandert. Misschien herstel je van een operatie. Of krijg je een chronische aandoening. Dan is het fijn als een fysiotherapeut je helpt. Maar wie betaalt de rekening? En waarom is dat zo geregeld? We leggen het uit.
De overheid beslist op advies van het Zorginstituut Nederland wat er in de basisverzekering zit. En dus ook welke fysiotherapiebehandelingen. Ze kijken dan naar 4 belangrijke vragen:
De overheid wil zorg voor iedereen betaalbaar houden. Alleen behandelingen die bewezen effectief zijn, komen in het basispakket. Zou alle fysiotherapie in het basispakket zitten? Dan zou jouw premie veel hoger worden.
Dat hangt af van je leeftijd en je klachten:
Dan krijg je meestal een groot deel van de fysiotherapie vergoed:
Voor volwassen werkt het anders:
De overheid heeft regels gemaakt om zorg betaalbaar te houden. Eén van die regels is dat je vanaf de 21ste behandeling een vergoeding uit de basisverzekering krijgt. Voor de eerste 20 behandelingen kun je kiezen: zelf betalen of aanvullend verzekeren.
Ja! Ook als je geen chronische aandoening hebt, kun je soms een vergoeding uit de basisverzekering krijgen. Er zijn aandoeningen die niet op de lijst met chronische aandoeningen staan, maar toch vergoed worden. Je betaalt dan wel eigen risico. Dit geldt voor fysio- of oefentherapie bij: