Sta op voor je gezondheid

Lees je dit terwijl je zit op je bureaustoel, bank of in de trein? Helemaal niet erg. Maar we zitten met z’n allen simpelweg veel te veel op een dag. En dat is niet gezond! Zo’n zitdag maak je helaas niet goed met een avondje sporten. Wij geven je tips hoe je het beste balans vindt tussen zitten en bewegen op een dag.

Persoon laat hond uit

Bewegen is goed, meer bewegen is beter

De Gezondheidsraad heeft bewegingsrichtlijnen opgesteld. Daarin staat dat volwassenen minstens 150 minuten per week matig intensief moeten bewegen. Schrik niet, dit hoef je niet op 1 dag te doen. Je kan 2,5 uur bewegen verspreiden over de hele week. En wat houdt matig intensief bewegen in? Denk hierbij aan wandelen, fietsen of de trap oplopen. 

Waag de stap, neem de trap

Vind je balans tussen bewegen en zitten

Professor Hidde van der Ploeg is het hiermee eens. Je kent zijn naam misschien al van onze campagne De Zitcheck. Van der Ploeg is professor en onderzoeker aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en doet onderzoek naar de invloed van zitten op onze gezondheid. “De hoeveelheid zitten is onafhankelijk van de hoeveelheid beweging die je krijgt,” aldus Van der Ploeg. “Je moet daarom een balans vinden tussen genoeg activiteit en niet te veel zitten. Dan ben je uiteindelijk het beste af.”

Tips om vaker van die stoel af te komen

  • Haal koffie of thee voor je collega’s
  • Ga je met het OV van en naar je werk? Blijf dan de helft van je reistijd staan
  • Eet je boterhammen op tijdens een lunchwandeling
  • Maak van je vergadering een wandelvergadering
  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Avondje bingewatch-en op de planning? Sta tussen iedere aflevering van je favoriete serie op van de bank om naar het toilet te gaan of wat te drinken te pakken.

Heb je moeite met bewegen of kun je niet opstaan? Ook dan zijn er manieren om in beweging te blijven. Onze collega Bas Akkerman schreef hier een persoonlijk verhaal over.

Gerelateerde artikelen

Waarom regelmatig sporten het effect van veel zitten dus niet verhelpt.

Is regelmatig sporten wel genoeg?

We zitten te veel. De oplossing lijkt eenvoudig: regelmatig sporten om te compenseren. Maar zo simpel is het helaas niet.

Persoon in bed zet wekker uit
Artikel
3 minuten lezen

Meer bewegen? Zeg dag tegen die dagelijkse routine

Gewoontedieren opgelet. Met deze tips verbreek je je vaste patronen en kom je uit standje automatische piloot.

Persoon zit op trap

Waag de stap en pak de trap

Heb je een zittend beroep? Best lastig om tijdens werk voldoende beweging te krijgen. Wissel de lift eens om voor de trap.