Zo overleef je de gebroken nachten met jonge kinderen

Elke ouder met jonge kinderen heeft wel eens te kampen met slaapgebrek. Vervelend, maar het hoort er een beetje bij. Gelukkig zijn er handige manieren om ervoor te zorgen dat je toch genoeg rust krijgt.

Baby ligt op borst van vader

"Je krijgt er zoveel voor terug", zeggen ze. En dat is ook zo. Die lieve lachjes, de kleine armpjes om je nek en de hilarische uitspraken van je kind maken alles wat zwaar is aan het ouderschap meteen weer goed. Maar die vermoeidheid, dat blijft toch een dingetje. Uiteindelijk gaat het over (ja, echt!), maar oh, wat kun je moe zijn als je een kind hebt dat 's nachts slapen overbodig lijkt te vinden.

Slimme slaaptrucs om de gebroken nachten draaglijker te maken

1. Slaap in wisseldiensten

Waarom zou je allebei iedere nacht wakker zijn, als je ook om en om kunt slapen? De ene nacht heeft de een de dienst, de andere nacht de ander. En wie mag slapen doet dat ver weg van de kinderkamer met de beste oordoppen in die er te krijgen zijn. Geen partner? Schakel af en toe een oma of een uitgeruste vriendin in.

2. Pak powernaps wanneer je maar kunt

Een half uurtje de ogen dicht kan precies genoeg zijn om de dag door te komen. Bijvoorbeeld in de trein naar het werk (wel even een alarm aanzetten op je telefoon) of als de baby veilig in de box ligt.

3. Ga vroeg naar bed

Nee, dat is niet gezellig, maar het trekt je in deze barre tijden wel de dag door. Tenslotte is ieder uurtje slaap er een. Stel, je kind wordt altijd rond middernacht wakker en bouwt dan de rest van de nacht een feestje, dan heb jij er in ieder geval alvast een paar uur slaap opzitten.

4. Overweeg tijdelijk co-sleepen

Op die manier heb je je kind bij de hand, en hoef je in ieder geval je bed niet uit. Blijven liggen scheelt al een stuk. En baby’s vallen meestal sneller weer in slaap als ze de nabijheid van een ouder voelen.

5. Stel een slaapschema in

Klinkt wat militaristisch, maar dat valt wel mee. Sommige kinderen zijn erg gebaat bij regelmaat. Vaste slaaptijden inbouwen biedt duidelijke structuur en herkenbaarheid. Het kan een kind helpen een ritme te ontwikkelen dat rust geeft.

6. Gun elkaar de bijslaap-ochtend

Echt inhalen kun je gemiste slaap niet, maar een paar uur bijslapen kan al een wereld van verschil maken. Als de een dat op zaterdagochtend doet en de ander de zondagochtend pakt, is er gegarandeerd meer vrolijkheid in huis.

7. Maak de kinderkamer slaap-proof

Er is een wereld aan slaap te winnen door je kind een omgeving te bieden die uitnodigt tot slapen. Denk bijvoorbeeld aan verduisteringsgordijnen, nachtlampjes en/of rustgevende muziekjes. Sommige baby’s slapen beter in een slaapzak dan onder een dekentje. En sommige dreumesen gedijen beter in een open kinderbedje dan in een ledikant. Kwestie van uitproberen en je kunt zomaar opeens het gouden ei vinden.

Pssst…. en vergeet niet te genieten van deze tijd! Wat? Ja, serieus. Hoe cliché ook: deze periode komt nooit meer terug. En dan verlang je opeens naar dat kleine lijfje tegen je aan, midden in de nacht. Echt waar.

Gerelateerde artikelen

Baby ligt op borst van moeder
Artikel
3 minuten lezen

Beter slapen doe je door dit licht

Geen alcohol, geen koffie, geen suiker, geen dutjes en geen beeldschermen voor het slapengaan. Wat dan wel? Je biologische klok volgen en rood licht.

Vrouw ligt in armen van partner

Heb ik een slaapprobleem?

Woelen, piekeren, wakker liggen. Iedereen heeft er weleens last van. Maar soms leiden slapeloze nachten tot een chronisch slaaptekort. Herkent u dit?

Baby ligt in bed met hondje
Artikel
2 minuten lezen

Snel in slaap met deze methode

Als in slaap vallen een probleem is, probeer dan eens de 4-7-8-methode. Sommige mensen vallen dan binnen een paar minuten in slaap. Slaap lekker!