AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • English
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
ZakelijkVoor zorgaanbiedersStudentenEnglishOver onsPers
  • Inloggen met DigiD DigiD logo
  • Meer over Mijn Zilveren Kruis
  • English
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
  • Home
  • Verzekeringen

    Zilveren Kruis

    • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekering
    • Bereken premie Zilveren Kruis

    ZieZo

    • ZieZo verzekeringen
    • ZieZo Basisverzekering
    • ZieZo Aanvullende verzekering
    • ZieZo Tandartsverzekering
    • Bereken premie ZieZo

    Andere verzekeringen

    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Reisverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Bekijk alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgzoeker
    • ZelfZorgWijzer-app
    • Zwangerschap en geboorte
    • Alles over zorg regelen

    Hulp bij zorg regelen

    • Zorgcoach
    • Wachtlijstbemiddeling ggz
    • Wachtlijstbemiddeling zorg in het ziekenhuis
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Alle betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Actueel in Magazine

    • Financieel fit
    • Samen tegen huidkanker
    • Social minderen
    • Seizoensklachten
    • Vrouw en gezondheid
    • Werkstress en burn-out
    • Naar het Magazine

    Wat past bij jou?

    • Gezonder leven

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Actify-App
    • Gezond en Fitbundel
    • Afvallen met afspraken
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Wijzigen
    • Denk met ons mee
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
  • Studenten
  • English
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Bicros- en cros-hoortoestel
Vergoeding 2025

Bent u doof aan 1 oor? Bij Zilveren Kruis krijgt u een vergoeding voor een cros-hoortoestel. Dit toestel stuurt de geluiden aan de kant van het dove oor, naar het horende oor. U hoeft dan niet meer uw hoofd te draaien om alles te kunnen horen. Een bi-cros hoortoestel versterkt deze geluiden nog eens. Dit is nodig als uw horende oor slechthorend is. Afhankelijk van uw leeftijd en het type hoortoestel kunt u ook een andere vergoeding voor een hoortoestel krijgen.

Bekijk de vergoedingen van 2024
Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.
DigiD logo Log in met DigiD
Geen DigiD? Vraag aan
  • Zilveren Kruis
  • ZieZo
  • Gemeenten Optimaal
  • Gemeente Amsterdam
  • Aon Vitaal
Hidden geen product gekozen tab

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Basis Plus Modulegeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Aanvullend 1 stergeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Aanvullend 2 sterrengeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Aanvullend 3 sterrengeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering
  • 100% tot 18 jaar
  • 75% vanaf 18 jaar
Aanvullend 4 sterrengeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

Vanaf 18 jaar betaalt u 25% eigen bijdrage.

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die doof zijn aan 1 oor.

Wat krijgt u vergoed?

  • cros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • bicros-hoortoestel (uit de categorie 1 tot en met 5)
  • Een buitencategorie (bi)croshoortoestel bij medische noodzaak, vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Uw zorgverlener weet of uw toestel bij een buitencategorie hoort.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • onderhoud
  • nieuwe batterijen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag een verwijzing aan 1 van deze zorgverleners:

  • audiologisch centrum
  • kno-arts

U heeft soms vooraf toestemming nodig

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. Daarna kunt u bij de audicien een nieuwe aanvragen. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vraagt uw audicien eerst toestemming aan bij ons.

Waar kunt u terecht?

U kunt naar een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in de Zorgzoeker. Wilt u naar een niet-gecontracteerde audicien? Gaat u dan naar een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH).

Vind een zorgverlener

Waar kunnen wij u mee helpen?

Direct naar

  • Betalen
  • Declaratie indienen
  • Declaratieoverzicht
  • Overzicht eigen risico

Handige links

  • Download polisvoorwaarden
  • Alles over onze zorgverzekering
  • Vergoedingen 2025 in 1 overzicht
  • Toestemming aanvragen hulpmiddel

Komt u er zelf niet uit?

Chatbot Ziv geeft 24/7 antwoord op uw vergoedingsvragen in de Zilveren Kruis-app.
Vraag het Ziv

Onze verzekeringen

  • Basisverzekering
  • Aanvullende verzekering
  • Tandverzekering
  • ZieZo Basisverzekering
  • ZieZo Aanvullende verzekering
  • ZieZo Tandverzekering

Zelf regelen

  • Gezinslid aanmelden
  • Kraampakket aanvragen
  • Geboorte doorgeven
  • Verhuizing doorgeven
  • Ik word 18 jaar
  • Samenwonen of trouwen

Snel naar

  • Inloggen Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • Declareren
  • Premie berekenen
  • Vergoeding zoeken
  • Zorgverlener zoeken
  • Klantenservice
  • Werken bij Zilveren Kruis

Onze Zilveren Kruis-app

  • QR code naar Zilveren Kruis-app
  • App Store
  • Google Play
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • wijzer in geldzaken
  • toegankelijkheid
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van