Afrekenen met het taboe op mentale gezondheid op de werkvloer

De tandarts, de kapper, de sportschool: niemand kijkt ervan op als je daarheen gaat. Maar een afspraak bij de psycholoog is een ander verhaal. Terwijl ongeveer eenderde van al het verzuim komt door mentale klachten. Tegelijkertijd zijn de wachtlijsten voor een psycholoog lang. Tijd om het heft in eigen handen te nemen. En elkaars mentale kracht te herkennen én aan te moedigen op de werkvloer. In dit artikel lees je waarom dit belangrijk is en hoe je hier als werkgever een start mee maakt.
""

Mentale problemen zijn bijna een epidemie te noemen. Medewerkers die mentale klachten ervaren, kunnen die niet zomaar thuis laten wanneer ze naar hun werk gaan. Volgens Arbobalans heeft 1 op de 6 medewerkers te maken met psychische klachten. Dit kan gaan om angst, depressie, stress, maar ook eenzaamheid of slaapproblemen. Wanneer medewerkers goed in hun vel zitten, draagt dat bij aan werkgeluk, productiviteit en minder verzuim. Goed voor de medewerker zelf, maar ook goed voor het bedrijf.

Openstellen over mentale klachten

Je openstellen over mentale klachten kan spannend zijn. Je stelt je kwetsbaar op als je bijvoorbeeld tegen je leidinggevende zegt dat je last hebt van sombere gedachten of al een poos slecht slaapt. Want wat nou als er meteen gedacht wordt dat je je werk dan ook vast niet goed doet. Iemand die hier veel over weet, is Iris van Beukering. Iris is Senior onderzoeker bij de Nederlandse Arbeidsinspectie en promovenda aan de Universiteit Tilburg. Iris heeft verschillende onderzoeken gedaan rondom psychische problemen op de werkvloer.

De angst die medewerkers ervaren om open te zijn, is niet onterecht, vertelt Iris. ‘’Uit onderzoek van mijn collega Kim Janssens blijkt dat 64% van de Nederlandse werkgevers terughoudend is om iemand met  een psychische aandoening aan te nemen. Daarnaast blijkt dat eenderde van de werkgevers terughoudend is met het aannemen van iemand die in het verleden psychische klachten heeft gehad. Waar werkgevers bang voor zijn, is dat het invloed heeft op hun productiviteit, betrouwbaarheid en werkvermogen. Er komen veel vooroordelen bij kijken’’, vertelt Iris. Maar dit werkt ook andersom. ‘’Een aanzienlijk deel van de medewerkers werkt ook liever niet voor een leidinggevende met mentale problemen. Ook daar komen dus vooroordelen bij kijken’’.

Drie tips om met mentale gezondheid om te gaan

Maar hoe zorgen we nou dat we op een andere manier met mentale gezondheid omgaan? En dat we een veilige werkomgeving creëren waarin we elkaar steunen in plaats van veroordelen? Iris geeft drie tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Tip 1. De perfecte medewerker bestaat niet

Als eerst is het goed om eens bewust te zijn van het feit dat iedereen wel eens door een mindere periode gaat. Dat kan komen door mentale klachten, maar ook door een scheiding of rouw. De perfecte medewerker bestaat niet, dus kijk naar hoe je medewerkers kunt ondersteunen in periodes dat het minder gaat, in plaats van ze te veroordelen. 

Tip 2. Blijf in gesprek

Goed als je met medewerkers in gesprek gaat, maar blijf ook tussendoor even inchecken hoe het gaat. Als iemand iets verteld heeft, vraag er dan later nog eens naar en kijk of je nog wat kunt doen. Als een medewerker zich gezien voelt en weet dat de leidinggevende meedenkt, dan zullen ze ook eerder praten als er iets is. En dat is belangrijk, want zo kun je op tijd actie ondernemen en misschien wel (langdurig) verzuim voorkomen. 

Tip 3. Kijk naar wat je medewerker nodig heeft

Iedereen is anders. De een heeft veel behoefte om te praten en de ander minder. Kijk goed naar de medewerker en vraag wat hij of zij nodig heeft. In de praktijk zien we dat wanneer het gesprek gefocust is op wat de medewerker nodig heeft in plaats van op de klachten, de uitkomst van het gesprek vaak positiever is. Daar kun je als werkgever op sturen.

Houd naast deze tips ook in je achterhoofd dat het goed mogelijk is dat iemand in meer of mindere mate last heeft van mentale klachten, maar prima functioneert. Dan hoef je er ook niet over te praten als je daar geen behoefte aan hebt. Iedereen staat hier anders in, zorg als werkgever dat er ruimte is voor al die behoeften. Voor je medewerkers, maar ook voor jou. 

Lees ook

Ontspannen op de werkvloer

Wil je meer inspiratie over gezond werken?

Tip
Luister dan eens naar de 1.000 stappen podcast 'Hoe kun je beter 'nee' zeggen?' met Arjen Banach.

Heeft u vragen? Neem contact op met onze inkomensexpert.

Screenshot Actify Teams

Start met Actify Teams

Dé app van Zilveren Kruis die je medewerkers helpt om actief aan de slag te gaan met gezondheid.

Vrijblijvend gesprek plannen