Persoonlijke alarmeringsapparatuur
Vergoeding 2024

Met een personenalarm schakelt u in een noodgeval snel hulp in. Heeft u een medische indicatie voor een personenalarm? Bij Gemeente Optimaal krijgt u een vergoeding voor een personenalarm.

Bekijk de vergoedingen van 2023
Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100% voor apparatuur

Eigen risico U betaalt eigen risico

Bij een niet-gecontracteerde leverancier betaalt u wel eigen risico voor de vergoeding uit de basisverzekering.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Met een niet-gecontracteerde zorgverlener of leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

De vergoeding geldt in minimaal 1 van de volgende gevallen

  • u bent terminaal
  • u heeft Parkinson, MS of ALS
  • u loopt door gezondheidsproblemen risico om in een noodsituatie terecht te komen

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm, in bruikleen
  • begeleiding en instructie
  • aansluiting op een alarmcentrale waar altijd iemand is
  • onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnementskosten op de alarmcentrale
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • epi-alarm
  • een alarmbelmat
  • Persoonlijke alarmeringsapparatuur op sociale indicatie

Geen recht op vergoeding?

Neem nog even contact op met uw gemeente. Misschien zijn er via hen nog mogelijkheden.

U heeft geen verwijzing nodig als u naar een gecontracteerde leverancier gaat

Voor de meeste zorgverleners heeft u geen verwijzing nodig, maar kunt u gelijk contact opnemen. Voor sommige zorgverleners is een verklaring nodig van uw huisarts of medisch specialist. Dit ziet u in de Zorgzoeker. Een gecontracteerde leverancier bepaalt zelf of u recht heeft op een vergoeding. De leverancier stelt u via een online formulier een aantal vragen om uw persoonlijke medische situatie in kaart te brengen. Afhankelijk van uw situatie krijgt u een personenalarmering vergoed. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u wel een verwijzing van uw huisarts nodig.

U heeft toestemming nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een leverancier waar wij afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u vooraf geen toestemming van ons nodig. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u wél vooraf toestemming nodig. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier hulpmiddelen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100% voor apparatuur

Optimaal Aanvullend 1geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

Bij een niet-gecontracteerde leverancier betaalt u wel eigen risico voor de vergoeding uit de basisverzekering.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Met een niet-gecontracteerde zorgverlener of leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

De vergoeding geldt in minimaal 1 van de volgende gevallen

  • u bent terminaal
  • u heeft Parkinson, MS of ALS
  • u loopt door gezondheidsproblemen risico om in een noodsituatie terecht te komen

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm, in bruikleen
  • begeleiding en instructie
  • aansluiting op een alarmcentrale waar altijd iemand is
  • onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnementskosten op de alarmcentrale
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • epi-alarm
  • een alarmbelmat
  • Persoonlijke alarmeringsapparatuur op sociale indicatie

Geen recht op vergoeding?

Neem nog even contact op met uw gemeente. Misschien zijn er via hen nog mogelijkheden.

U heeft geen verwijzing nodig als u naar een gecontracteerde leverancier gaat

Voor de meeste zorgverleners heeft u geen verwijzing nodig, maar kunt u gelijk contact opnemen. Voor sommige zorgverleners is een verklaring nodig van uw huisarts of medisch specialist. Dit ziet u in de Zorgzoeker. Een gecontracteerde leverancier bepaalt zelf of u recht heeft op een vergoeding. De leverancier stelt u via een online formulier een aantal vragen om uw persoonlijke medische situatie in kaart te brengen. Afhankelijk van uw situatie krijgt u een personenalarmering vergoed. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u wel een verwijzing van uw huisarts nodig.

U heeft toestemming nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een leverancier waar wij afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u vooraf geen toestemming van ons nodig. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u wél vooraf toestemming nodig. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier hulpmiddelen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100% voor apparatuur

Optimaal Aanvullend 2

100% voor abonnementskosten bij een gecontracteerde leverancier. € 100 voor abonnementskosten bij een niet-gecontracteerde leverancier.

Eigen risico U betaalt eigen risico

Bij een niet-gecontracteerde leverancier betaalt u wel eigen risico voor de vergoeding uit de basisverzekering.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Met een niet-gecontracteerde zorgverlener of leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

De vergoeding geldt in minimaal 1 van de volgende gevallen

  • u bent terminaal
  • u heeft Parkinson, MS of ALS
  • u loopt door gezondheidsproblemen risico om in een noodsituatie terecht te komen

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm, in bruikleen
  • begeleiding en instructie
  • aansluiting op een alarmcentrale waar altijd iemand is
  • onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnementskosten op de alarmcentrale
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • epi-alarm
  • een alarmbelmat
  • Persoonlijke alarmeringsapparatuur op sociale indicatie

Geen recht op vergoeding?

Neem nog even contact op met uw gemeente. Misschien zijn er via hen nog mogelijkheden.

U heeft geen verwijzing nodig als u naar een gecontracteerde leverancier gaat

Voor de meeste zorgverleners heeft u geen verwijzing nodig, maar kunt u gelijk contact opnemen. Voor sommige zorgverleners is een verklaring nodig van uw huisarts of medisch specialist. Dit ziet u in de Zorgzoeker. Een gecontracteerde leverancier bepaalt zelf of u recht heeft op een vergoeding. De leverancier stelt u via een online formulier een aantal vragen om uw persoonlijke medische situatie in kaart te brengen. Afhankelijk van uw situatie krijgt u een personenalarmering vergoed. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u wel een verwijzing van uw huisarts nodig.

U heeft toestemming nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een leverancier waar wij afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u vooraf geen toestemming van ons nodig. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u wél vooraf toestemming nodig. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier hulpmiddelen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100% voor apparatuur

Optimaal Aanvullend 3

100% voor abonnementskosten bij een gecontracteerde leverancier. € 100 voor abonnementskosten bij een niet-gecontracteerde leverancier.

Eigen risico U betaalt eigen risico

Bij een niet-gecontracteerde leverancier betaalt u wel eigen risico voor de vergoeding uit de basisverzekering.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Met een niet-gecontracteerde zorgverlener of leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

De vergoeding geldt in minimaal 1 van de volgende gevallen

  • u bent terminaal
  • u heeft Parkinson, MS of ALS
  • u loopt door gezondheidsproblemen risico om in een noodsituatie terecht te komen

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm, in bruikleen
  • begeleiding en instructie
  • aansluiting op een alarmcentrale waar altijd iemand is
  • onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnementskosten op de alarmcentrale
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • epi-alarm
  • een alarmbelmat
  • Persoonlijke alarmeringsapparatuur op sociale indicatie

Geen recht op vergoeding?

Neem nog even contact op met uw gemeente. Misschien zijn er via hen nog mogelijkheden.

U heeft geen verwijzing nodig als u naar een gecontracteerde leverancier gaat

Voor de meeste zorgverleners heeft u geen verwijzing nodig, maar kunt u gelijk contact opnemen. Voor sommige zorgverleners is een verklaring nodig van uw huisarts of medisch specialist. Dit ziet u in de Zorgzoeker. Een gecontracteerde leverancier bepaalt zelf of u recht heeft op een vergoeding. De leverancier stelt u via een online formulier een aantal vragen om uw persoonlijke medische situatie in kaart te brengen. Afhankelijk van uw situatie krijgt u een personenalarmering vergoed. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u wel een verwijzing van uw huisarts nodig.

U heeft toestemming nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een leverancier waar wij afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u vooraf geen toestemming van ons nodig. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u wél vooraf toestemming nodig. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier hulpmiddelen.

Waar kunnen wij u mee helpen?

Komt u er zelf niet uit?

Stel uw vergoedingsvragen eenvoudig aan de chatbot in de Zilveren Kruis-app. 24/7 beschikbaar.