Een overlijden doorgeven hoef je niet te doen

We krijgen het overlijdensbericht via de gemeente door. Daarna stoppen wij de zorgverzekering automatisch. Op de dag van overlijden kunnen nog zorgkosten gemaakt zijn. Daarom zetten we de dag na het overlijden de polis stop.

Woonde de overledene in het buitenland?

Of is het overlijden nog niet doorgegeven bij de gemeente? Onze nabestaandenservice helpt je graag met de afwikkeling van de zorgverzekering. Bel hiervoor met onze klantenservice.

Neem gerust contact met ons op

Wat kun je verwachten?

Teveel betaald eigen risico krijg je terug

Wij berekenen het eigen risico tot de overlijdensdatum. Je krijgt als nabestaande het teveel betaalde eigen risico terug. We betalen ongeveer 10 dagen na de melding van overlijden uit op het bij ons bekende rekeningnummer. Neem contact met ons op als je het rekeningnummer wilt wijzigen.

Teveel betaalde premie betalen wij terug

De premie is vooruit betaald. Het kan zijn dat hierdoor teveel premie is betaald aan ons. In dat geval betalen wij de teveel betaalde premie binnen 10 werkdagen terug op het bij ons bekende rekeningnummer. Neem contact met ons op als je het rekeningnummer wilt wijzigen.

Wat kun je zelf regelen?

Je kunt het postadres wijzigen

Wil je als nabestaande de post over de zorgverzekering van je naaste liever ontvangen op een ander adres? Bijvoorbeeld omdat de overledene alleen woonde? Je kunt telefonisch de gegevens laten wijzigen.

Rekeningen van de overledene mag je nog declareren

Stuur de rekeningen naar ons op of declareer online met het declaratieformulier voor nabestaanden. De declaraties betalen we uit op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Wil je liever dat wij op een ander rekeningnummer betalen? Neem hiervoor contact met ons op.

Goed om te weten

Was je naaste de verzekeringnemer voor een partner en/of eventuele kinderen? Die blijven gewoon verzekerd. Was je partner op de verzekering? Dan word jij de nieuwe verzekeringsnemer. Voor je eigen zorgverzekering en die van eventuele kinderen. In dit geval krijg je binnenkort een nieuw polisblad. Ook de andere verzekerden krijgen een nieuw polisblad met dezelfde voorwaarden en vergoedingen. Op het polisblad vind je de nieuwe premie voor jou en je eventuele kinderen. Wil je nog iets wijzigen? Dit kan via Mijn Zilveren Kruis of telefonisch.

Heb je behoefte aan hulp en informatie bij het rouwproces?

Je kunt online begeleiding krijgen bij Stichting Mirro. Deze service vergoeden wij niet.

Heb je nog vragen?

Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.