Zorg inkopen
#ohzitdatzo!
Je betaalt premie voor je zorg. Met dat geld kopen wij zorg in die jij en andere verzekerden nodig hebben. Daarvoor maken we afspraken met zorgverleners. Maar hoe werkt dat precies? We leggen het je uit.
Hoe is de zorg in Nederland geregeld?
Woon of werk je in Nederland? Dan ben je verplicht een zorgverzekering te hebben. Daarmee heb je recht op zorg uit het basispakket. Ons zorgstelsel is solidair: we betalen samen voor elkaar. Zo heeft iedereen recht op dezelfde zorg. Je betaalt op verschillende manieren:
- Via je premie aan de zorgverzekeraar.
- Via je eigen risico.
- Via een inkomensafhankelijke bijdrage en belasting.
Met dat geld kopen wij zorgvuldig de zorg in die jij en alle andere verzekerden nodig hebben.
Wat betekent zorg inkopen?
Zorg inkopen betekent dat wij namens al onze verzekerden afspraken maken met zorgverleners. Denk aan ziekenhuizen, fysiopraktijken of GGZ-instellingen. We maken afspraken over:
- Welke zorg we vergoeden.
- Wat die zorg kost.
- Onder welke voorwaarden je er gebruik van kunt maken.
- De kwaliteit van de zorg
- Toegankelijkheid: hoe snel je passende hulp krijgt.
Steeds belangrijker worden ook afspraken over vernieuwing van zorg. Bijvoorbeeld over digitale zorg, zodat je thuis geholpen kunt worden. Of over samenwerking in de regio, zodat zorgverleners elkaar (nog) beter weten vinden. Dit doen we om de zorg nu, en in de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden.
Hoe kopen wij zorg in?
Zorg inkopen doen we heel zorgvuldig. Want, we betalen de zorg met het premiegeld van onze verzekerden. En als we meer of duurdere zorg inkopen, stijgt de premie harder. Sommige tarieven zijn wettelijk bepaald door de overheid. Doet de overheid dat niet? Dan bepalen wij een passende prijs. We kijken naar data, zoals marktprijzen en kosten. We spreken ook omzetplafonds af.
Onze inkopers kijken elk jaar goed naar wat er nodig is. Ze letten bijvoorbeeld op:
- Verwachting van de overheid: op Prinsjesdag krijgen we van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en sport een schatting van de zorgkosten voor het komende jaar.
- Gebruik van zorg: hoeveel zorg is er vorig jaar geleverd?
- Verandering in het zorgaanbod: bijvoorbeeld nieuwe medicijnen in het basispakket.
Waarom zijn de inkoopafspraken soms pas laat bekend?
Uiterlijk 12 november maken we onze premie voor het komende jaar bekend. We willen onze inkoopafspraken daarom vóór die datum rond hebben. Met veel zorgaanbieders lukt dat. Maar niet met allemaal. Soms lopen gesprekken na 12 november nog door. Bijvoorbeeld omdat we het niet eens zijn over tarieven, hoeveelheid zorg of de wachttijden.
Wat als er met jouw zorgverlener (nog) geen afspraken zijn gemaakt?
Geen zorgen! Je kunt altijd terecht voor spoedzorg. En ben je al in behandeling? Dan kun je die afmaken bij dezelfde zorgverlener. Wil je weten of jouw zorgverlener afspraken met ons heeft? Kijk dan in onze zorgzoeker. Heeft jouw zorgverlener geen afspraken met ons? Dan wordt de zorg niet altijd volledig vergoed. Hoeveel je vergoed krijgt, hangt af van je verzekering. Kijk in onze vergoedingen wat voor jou geldt.
Waarom zijn er soms geen afspraken met een zorgverlener?
Elk jaar maken we afspraken met ruim 32.000 zorgverleners. Toch kopen we niet bij iedereen zorg in. Daar zijn verschillende redenen voor, zoals:
- Omdat de zorg niet vergoed mag worden door de zorgverzekeraar
- Een zorgverlener wil zelf geen contract afsluiten.
We maken dus niet met alle zorgverleners afspraken. Bij het onderhandelen en maken van afspraken hebben we 1 doel: er moet genoeg kwalitatief goede zorg in de regio zijn. Die zorg moet voor iedereen toegankelijk zijn. En tegen een eerlijke prijs.