Zo bestelt u hulpmiddelen

De best mogelijk zorg regelen voor u. Dat is wat Zilveren Kruis belangrijk vindt. Daarom maken wij het u graag gemakkelijk bij het bestellen van hulpmiddelen. U bestelt een aantal hulpmiddelen direct bij een medisch speciaalzaak. Telefonisch, online of soms gewoon via een app.

Bestellen bij een medisch speciaalzaak?

Misschien even wennen. Maar als we de zorg betaalbaar willen houden is verandering wel nodig. Daarom kijken naar mogelijkheden om de best mogelijke zorg te blijven bieden. En zo voordelig mogelijk. Dit doen we samen met hulpmiddelenleveranciers, andere zorgverzekeraars, zorgaanbieders en de overheid.

Eenvoudig besteld, snel in huis

Voor 2021 hebben we goede afspraken gemaakt met medisch speciaalzaken. Deze gaan over het leveren van diabetesmateriaal, incontinentiemateriaal (absorberend/ afvoerend), stomamateriaal, verbandmiddelen en drinkvoeding. U bestelt uw hulpmiddel direct bij de medisch speciaalzaak. Wilt u hiervoor toch nog naar uw apotheek of apotheekhoudende huisarts? Dan krijgt u mogelijk geen volledige vergoeding.

Bekijk hoe u bestelt (pdf)

Hoe regelt u het?

Wij hebben een duidelijk overzicht voor u gemaakt hoe u de hulpmiddelen bestelt.

Deze hulpmiddelen bestelt u bij de medisch speciaalzaak

  • U krijgt drinkvoeding vergoed als het gaat om polymere, oligomere, monomere en modulaire voedingspreparaten.
  • Aangepaste voedingsmiddelen of dieetproducten, zoals glutenvrije producten of geitenmelk krijgt u niet vergoed.

Bekijk het vergoedingsartikel van dieetpreparaten voor de volledige informatie over de voorwaarden en vergoeding.

Naar de vergoeding van dieetpreparaten

Onder verbandmiddelen vallen o.a:

  • Splitgazen
  • Verbandkleding, verbandhandschoen en/of verbandpakken
  • Hulpmiddelen bij compressiezorg (m.u.v. klittenbandsystemen)
  • Oogpleisters
  • Injectiematerialen 
  • Onderleggers

Of u deze verbandmiddelen vergoed krijgt, hangt af van een aantal voorwaarden. De medisch speciaalzaak is op de hoogte van deze voorwaarden.

Meer over verbandmiddelen

Wat krijgt u niet vergoed?

  • Verbandhulpmiddelen bij acute wondzorg
  • Algemeen gebruikelijke verbandhulpmiddelen (zelfzorg)
  • Antibacteriële verbandkleding, -handschoenen en/of –pakken met zilver of chitosan bij atopisch/constitutioneel eczeem

Dit zijn de voordelen

  • U krijgt persoonlijke zorg en advies door gespecialiseerd verpleegkundig personeel
  • De medisch speciaalzaken sturen de rekening gelijk naar Zilveren Kruis.
    U hoeft het dus niet eerst zelf te betalen. Wel zo makkelijk.
  • U betaalt geen verzendkosten

Bestellen? Zo gedaan!

  • Neem contact op met een medisch speciaalzaak, waarmee Zilveren Kruis afspraken heeft gemaakt. Deze vindt u in onze Zorgzoeker.
  • Geef uw bestelling door. Via internet kan ook of soms zelfs via een app.

Naar de Zorgzoeker

100% vergoed bij door ons gekozen leveranciers met contract

  • U krijgt 100% vergoed als u bestelt bij de door Zilveren Kruis uitgekozen hulpmiddelenleveranciers.

Heeft u een Basis Exclusief? De Basis Exclusief is een restitutiepolis. U krijgt maximaal 100% van het marktconform tarief vergoed.

Bij spoed: binnen 6 uur geleverd

Soms heeft u echt heel snel uw hulpmiddel nodig. Dan levert de medisch speciaalzaak u het hulpmiddel binnen 6 uur. Situaties waarbij met spoed geleverd wordt:

  • onverwacht ontslag uit het ziekenhuis en er zijn geen hulpmiddelen meegeleverd door het ziekenhuis
  • zorg thuis die niet van tevoren te regelen is, bijvoorbeeld rond het levenseinde van een patiënt
  • bij een storing of onverwachte noodsituatie.

Heeft u nog vragen?

Bel ons gerust: 071 751 00 52. Wij helpen u graag. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur. En op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.