AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • English
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
ZakelijkVoor zorgaanbiedersStudentenEnglishOver onsPers
  • Inloggen met DigiD DigiD logo
  • Meer over Mijn Zilveren Kruis
  • English
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
  • Home
  • Verzekeringen

    Zilveren Kruis

    • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekering
    • Bereken premie Zilveren Kruis

    Andere verzekeringen

    • ZieZo
    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Reisverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Bekijk alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgzoeker
    • ZelfZorgWijzer-app
    • Zwangerschap en geboorte
    • Alles over zorg regelen

    Hulp bij zorg regelen

    • Zorgcoach
    • Wachtlijstbemiddeling ggz
    • Wachtlijstbemiddeling zorg in het ziekenhuis
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Alle betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Actueel in Magazine

    • Financieel fit
    • Samen tegen huidkanker
    • Social minderen
    • Seizoensklachten
    • Vrouw en gezondheid
    • Werkstress en burn-out
    • Naar het Magazine

    Wat past bij jou?

    • Gezonder leven

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Actify-App
    • Gezond en Fitbundel
    • Afvallen met afspraken
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Wijzigen
    • Denk met ons mee
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
  • Studenten
  • English
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Mandibulair repositieapparaat (MRA)
Vergoeding 2023

U kunt een MRA-beugel vergoed krijgen als u het obstructief slaapapneusyndroom (OSAS) heeft. Bij OSAS zakt weefsel achter in de mond en keel in. En blokkeert de luchtweg. U kunt dan geen ademhalen. Dit gebeurt ’s nachts minimaal 5 keer per uur. De beugel duwt de onderkaak iets naar voren, zodat de keel open blijft.

Bekijk de vergoedingen van 2025
Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.
DigiD logo Log in met DigiD
Geen DigiD? Vraag aan
  • Zilveren Kruis
  • Gemeenten Optimaal
  • Gemeente Amsterdam
  • Aon Vitaal
Hidden geen product gekozen tab

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Basis Vitaalgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Vitaal 1geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Vitaal 2geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Vitaal 3geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Vitaal Premiumgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Vitaal Seniorgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Wat krijgt u vergoed?

  • een MRA in eigendom
  • de kosten van consulten en periodiek onderhoud

Wat krijgt u niet vergoed?

  • kosten voor een gebitsaanpassing die nodig zijn voor een MRA
  • beugel uitsluitend tegen snurken (SnörEx)

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat waarom u een MRA nodig heeft. Vraag een aanvraag met motivatie aan uw longarts, neuroloog of kno-arts. U heeft geen aanvraag nodig bij vervanging.

U heeft soms toestemming nodig

  • Als u al een ander hulpmiddel voor OSAS heeft
  • Als u voor een niet-gecontracteerde leverancier kiest

Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Meestal vraagt uw arts dit voor u aan.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. Na 3 jaar kunt u een nieuw hulpmiddel aanvragen. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Wij vergoeden alleen een MRA van een tandarts, kaakchirurg of orthodontist die lid is van de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundige Slaapgeneeskunde (NVTS). U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

Vind een zorgverlener

Waar kunnen wij u mee helpen?

Direct naar

  • Betalen
  • Declaratie indienen
  • Declaratieoverzicht
  • Alles over onze zorgverzekering

Handige Links

  • Download Aon polisvoorwaarden
  • Vergoedingenwijzer 2025 Aon

Komt u er zelf niet uit?

Chatbot Ziv geeft 24/7 antwoord op uw vergoedingsvragen in de Zilveren Kruis-app.
Vraag het Ziv

Onze verzekeringen

  • Basisverzekering
  • Aanvullende verzekering
  • Tandverzekering
  • ZieZo

Zelf regelen

  • Gezinslid aanmelden
  • Kraampakket aanvragen
  • Geboorte doorgeven
  • Verhuizing doorgeven
  • Ik word 18 jaar
  • Samenwonen of trouwen

Snel naar

  • Inloggen Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • Declareren
  • Premie berekenen
  • Vergoeding zoeken
  • Zorgverlener zoeken
  • Klantenservice
  • Werken bij Zilveren Kruis

Onze Zilveren Kruis-app

  • QR code naar Zilveren Kruis-app
  • App Store
  • Google Play
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • wijzer in geldzaken
  • toegankelijkheid
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van