Zorgpas

Uw bewijs van verzekering

Als u bij ons verzekerd bent krijgt u een zorgpas. Deze pas is uw verzekeringsbewijs.

Neem uw zorgpas mee naar uw zorgverlener

Gaat u naar uw zorgverlener? Dan wil hij graag weten hoe u verzekerd bent. Een zorgpas kan hier handig bij zijn. Uw zorgverlener heeft ook uw gegevens nodig om zorgkosten bij ons te kunnen declareren.

Zonder zorgpas bent u ook goed verzekerd

Uw zorgverlener kan ook vragen om uw legitimatiebewijs zoals uw paspoort of rijbewijs. De zorgverlener kan ook hiermee opzoeken hoe u verzekerd bent. Heeft u geen zorgpas? Dan hoeft u zich geen zorgen te maken. U krijgt gewoon de zorg die u nodig heeft.

Maak een foto van uw zorgpas met uw mobiele telefoon.

Zo heeft u de informatie op uw zorgpas altijd bij de hand.

Gaat u naar het buitenland?

Kijk voor vertrek welk verzekeringsbewijs u nodig heeft. Heeft u voor het land waar u naartoe gaat een zorgpas nodig? En u bent de pas kwijt? Neem dan een kopie mee van uw polis. En zet het telefoonnummer van de alarmcentrale Eurocross Assistance +31 71 364 18 50 in uw mobiele telefoon. Gebeurt er iets vervelends? Bel dan Eurocross Assistance +31 71 364 18 50. Zij staan 24 uur per dag voor u klaar.

Wat is de zorgpas met EHIC?

De zorgpas is gekoppeld met de EHIC (European Health Insurance Card). De EHIC vindt u op de achterkant van uw zorgpas. Deze is persoonsgebonden, gratis en geldig in alle landen binnen de EEG. Wilt u weten tot wanneer de EHIC geldig is? U vindt de geldigheidsdatum rechtsonder op de EHIC-pas.

Waar u recht op heeft met de zorgpas met EHIC

Met de EHIC krijgt u bij tijdelijk verblijf in het buitenland medische zorg als dit nodig is. U moet wel in Nederland een basisverzekering hebben. Bovendien heeft u met de pas er recht op dat de kosten voor medische zorg betaald worden volgens de wetgeving van het land waar u de zorg krijgt. De EHIC dekt geen medische kosten als u of medeverzekerden speciaal naar het buitenland reizen om daar een medische behandeling te krijgen.

Wat krijgt u niet betaald met de EHIC?

Zorg in particuliere klinieken zit meestal niet in het standaard zorgpakket van het land. Particuliere klinieken accepteren uw EHIC daarom meestal niet. Neem contact op met Eurocross om het zeker te weten +31 71 364 18 50.

Zo zit het met uw eigen bijdrage en EHIC

Eigen bijdrage betaalt u volgens de wetgeving van het land waar u de zorg krijgt. Krijgt u hiervoor een nota? Stuur deze dan naar ons toe. Dan kijken we of we de eigen bijdrage vergoeden.

Veelgestelde vragen

Onderstaand ziet u de voor- en achterkant van de meest recente zorgpas van Zilveren Kruis en ZieZo Basis:

  


Heeft u een Basis Budget verzekering? Dan krijgt u een speciale zorgpas.

  


Ook ZieZo Selectief heeft een eigen zorgpas

  


Ik ben een nieuwe klant
Bent u een nieuwe klant bij Zilveren Kruis of ZieZo? Dan ontvangt u automatisch een zorgpas.

Ik ben klant en stap over naar een andere verzekering van Zilveren Kruis
Wisselt u van verzekering? U ontvangt een nieuwe zorgpas bij een overstap van:
  • Basis Zeker naar Basis Budget of ZieZo Selectief
  • Basis Budget naar Basis Zeker of ZieZo Basis
  • ZieZo Basis naar Basis Budget of ZieZo Selectief
  • ZieZo Selectief naar Basis Zeker of ZieZo Basis

U ontvangt geen nieuwe zorgpas bij een overstap van:
  • Basis Zeker naar ZieZo Basis (en andersom)
  • Basis Budget naar ZieZo Selectief (en andersom)

U hoeft niets te doen. U mag de zorgpas doormidden knippen en bij het plastic afval doen.

Dat hangt van uw zorgpas af.
  • Heeft u een zorgpas met EHIC? Dan krijgt u ongeveer 2 weken voor de vervaldatum automatisch een nieuwe pas.
  • Heeft u zorgpas zonder EHIC? Dan krijgt u niet automasiche een nieuwe pas. Op deze pas staat geen vervaldatum. Een nieuwe pas aanvragen kan altijd. Log in met uw DigiD op Mijn Zilveren Kruis.
​​​

Handige links

​​​​