Dit zijn de meest gestelde vragen
Waarom is mijn declaratie niet of lager betaald?
In de meeste gevallen is uw declaratie verrekend. Zoek dan naar een verrekenoverzicht in VECOZO. Dat is een extra bestand naast de gewone retourinformatie; het heet ‘aanvullende retourinformatie’.
U vindt deze verrekenoverzichten alleen bij debet-declaraties die zijn verrekend. Nog makkelijker is het als uw software deze verrekenoverzichten automatisch ophaalt. Of stel een notificatie in: dan krijgt u een e-mail als er een verrekenoverzicht klaarstaat. Lees over ons verrekenproces.
Mag ik samen met een andere praktijk behandelen?
Ja. U heeft hiervoor geen toestemming van ons nodig. Houd wel rekening met deze punten:
- Wij vergoeden maximaal 1 behandeling per dag. Dat is ook het uitgangspunt wanneer de patiënt behandeld wordt vanuit verschillende disciplines (bijvoorbeeld oedeemtherapie en gewone fysio- of oefentherapie).
- Behandelingen fysiotherapie, oefentherapie, oedeemtherapie en littekentherapie komen uit dezelfde vergoeding vanuit de aanvullende verzekering. Declareert u beide vanuit de aanvullende verzekering? Informeer de patiënt hier op tijd over.
- Is 1 van beide behandelingen oedeemtherapie? Oedeemtherapie declareert u op diagnosecode XX46 (oedeem). Behandelt u als fysio- of oefentherapeut de verzekerde ook postoperatief, bijvoorbeeld op diagnosecode XX01? U kunt dan niet samen op dezelfde chronische diagnosecode declareren.
Hoe declareer ik medische fitness?
Hiervoor is alleen een vergoeding mogelijk vanuit een aanvullende verzekering van De Friesland.
Controleer eerst of uw patiënt recht heeft op een vergoeding vanuit de aanvullende verzekering. Zo ja, dan declareert u de medische fitness elektronisch via VECOZO met prestatiecode 10038. Wij betalen maximaal het bedrag waar de patiënt recht op heeft.
Hoe declareer ik behandelingen na een ongeval?
U declareert de behandelingen zoals u normaal ook doet.
- Als gecontracteerde fysiotherapeut declareert u ze elektronisch via VECOZO. U zet in de declaratie bij ‘IndicatieOngeval’ een ‘ja’.
- Bent u niet-gecontracteerd of is er geen (toereikende) aanvullende verzekering? Dan stuurt u de nota aan de klant. U vermeldt dan op de nota: ‘Ongeval: Ja’. De klant declareert de nota vervolgens bij ons. Lees meer over hoe een restitutienota eruitziet.