Spiegelinformatie
We brengen opvallende en afwijkende declaraties in kaart
Dit doen wij met behulp van data-analyses op de bij ons beschikbare declaratiedata. Wij presenteren dit bij u aan de hand van een spiegelboekje. Met behulp van dit boekje kunt u eventuele declaratiefouten corrigeren en voorkomen, als nodig uw registratie- en declaratieprocessen aanscherpen en als mogelijk efficiëntere en daarmee doelmatiger zorg leveren.
Wij kijken naar individuele declaraties of naar declaratiegedrag in bredere zin
Bij de (som van) individuele prestaties kijken wij op hoofdlijnen of ergens wel of niet wordt voldaan. Denk aan het voorbij gaan aan een signalerings- of goed/foutgrens. Als wij naar declaratiegedrag in bredere zin kijken dan doen we dat meestal door op een bepaald onderwerp uw declaraties te vergelijken met dat van andere aanbieders. Op basis van gemiddelden in de markt berekenen wij een verwachting. Als u daarvan afwijkt dan kan dat voor ons opvallend zijn. Afhankelijk van de analyses wordt hierbij gecorrigeerd voor specifieke kenmerken van uw patiëntenpopulatie en zorgaanbod. Zo vergelijken wij u zo veel als mogelijk met vergelijkbare zorgaanbieders. Dit lukt echter niet altijd. Meer informatie over eventuele correcties en aannames vindt u in de spiegel zelf.
U ontvangt alleen spiegelinformatie als u opvalt
Als uw declaraties opvallen binnen één of meerdere onderwerpen, dan kunt u van ons een spiegelboekje ontvangen. Onderwerpen waarin u niet opvalt, ziet u dan niet terug in desbetreffend spiegelboekje.
U ontvangt een mail als er spiegelinformatie voor u klaarstaat
Hierin leest u of uw spiegelinformatie in Zorgaanbiederspost of zorgverlenersportaal staat:
- Zorgaanbiederspost in VECOZO
- het machtigingenportaalvan Zilveren Kruis: onder de knop ‘Praktijkgebonden informatie’ op het tabblad ‘Centraal Portaal’
Het is ook mogelijk dat wij u de spiegelinformatie per beveiligde e-mail toezenden, met behulp van Zivver. In dat geval ontvangt u het rechtstreeks van ons.
Het ontvangen van een spiegelboekje vraagt actie van u
Per onderwerp waar wij opvallende of afwijkende declaraties zien, geven wij aan wat we van u verwachten. Horen wij niets van u, heeft u geen of niet voldoende verklaring en/of blijft het opvallende declaratiegedrag aanhouden, dan kunnen wij direct overgaan tot algemene en of specifieke controlemiddelen binnen materiële controle.
U kunt bij de meeste onderwerpen zelf een analyse uitvoeren
Zo kunt u de betrokken declaratieregels bepalen. Komt u er met uw eigen declaratiedata niet uit? Neemt u dan gerust contact met ons op. Wij sturen standaard geen detailoverzicht mee. Zo voorkomen we niet noodzakelijke verspreiding van persoonsgegevens en daarmee samenhangende veiligheids- en privacy risico’s. Daarmee houden we ons aan de AVG.
Als u de spiegelinformatie niet kunt openen
Heeft u nog vragen?
- Heeft u een vraag over Zorgaanbiederspost?
Kijk op de website van VECOZO. Of neem contact op met support@vecozo.nl.
- Heeft u een vraag over de spiegelinformatie die wij stuurden?
Neem gerust contact met ons op. Vermeldt u alstublieft ook de AGB-code waarvoor wij de spiegel hebben opgesteld?
Lees meer over spiegelinformatie in 'Algemeen materiële controle jaarplan Zvw 2024' (pdf)