Privacyverklaring Actify
1 Introductie
Dit is de Privacyverklaring die geldt wanneer je gebruikmaakt van Actify. Actify is een app die Zilveren Kruis Zorgverzekeringen N.V. (hierna: “Zilveren Kruis”, “wij” of “ons”) aanbiedt en zich richt op het vormen van een gezonde leefstijl. Met Actify kun je op een makkelijke manier werken aan gezonde gewoontes.
In de Actify-app houd je activiteiten bij - die noemen we ‘Mini’s’ - die je helpen om gezonde gewoontes op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan Mini’s die je stimuleren om gezond te eten, genoeg te bewegen, beter te slapen of om te gaan met stress. In de app kun je daarnaast een gezondheidstest invullen. Op basis van je antwoorden berekenen we jouw ‘daadwerkelijke’ leeftijd en kunnen we jou beter passende gewoontes, Mini’s, uitdagingen en andere content aanraden die aansluit op jouw situatie. Je kunt er ook voor kiezen om je smartwatch of smartphone (een “wearable”) aan Actify te koppelen. Als je dat doet, dan verwerken we extra informatie, zoals het aantal stappen dat je zet.
Maak je gebruik van Actify? Dan hebben wij je Persoonsgegevens nodig. Wij vinden het belangrijk dat je weet wat wij met je gegevens doen. En wat je rechten zijn. Zodat jij erop kunt vertrouwen dat jouw Persoonsgegevens bij ons in goede handen zijn. In deze verklaring leggen we uit hoe we met jouw Persoonsgegevens omgaan.
Je mag de Actify-app alleen gebruiken als je zestien jaar of ouder bent. Ben je jonger? Dan heb je toestemming nodig van je ouder of voogd. Zie voor meer voorwaarden onze Algemene Voorwaarden.
2 Wie is verantwoordelijk voor je gegevens?
Zilveren Kruis Zorgverzekeringen N.V. en Achmea Zorgverzekeringen N.V. zijn onderdeel van Achmea B.V. en zijn (mogelijk samen met Achmea B.V.) verantwoordelijk voor een goede verwerking van jouw persoonsgegevens.
3 Welke Persoonsgegevens gebruiken wij?
Als we in deze Privacyverklaring praten over ‘Persoonsgegevens’, bedoelen we informatie die direct of op een andere manier iets over jou zegt. Het gaat dus om gegevens die naar jou als persoon terug te brengen zijn.
Actify is een app met als doel het vormen van gezonde gewoontes. Daarvoor verwerken wij Persoonsgegevens die te maken hebben met jouw welzijn. Deze gegevens omschrijven wij als gegevens over gezondheid (“Gezondheidsgegevens”) als het gaat om de geldende privacywetgeving. Voor de verwerking van Gezondheidsgegevens hebben wij jouw duidelijke toestemming nodig. Houd er rekening mee dat wij Actify niet kunnen aanbieden zonder de verwerking van deze Gezondheidsgegevens.
Bij het gebruik van onze app en diensten verwerken wij de volgende soorten Persoonsgegevens:
Accountgegevens: Bij het gebruik van Actify vragen wij om je naam en e-mailadres. Wij koppelen deze gegevens aan jouw account samen met een door ons aangemaakt gebruikersnummer. Verder houden wij de instellingen en keuzes die jij zelf instelt in de app (bijvoorbeeld of je meldingen wil ontvangen).
In-appgegevens, waaronder gezondheidsgegevens: Wij houden gegevens bij over jouw gebruik van de app. Tijdens het gebruik van onze app verwerken wij jouw gekozen gewoontes, de behaalde resultaten van jouw mini’s en puzzels, het bijhouden van je gevoelens en emoties en jouw antwoorden in en resultaten van de gezondheidstest in Actify als je deze invult (niet verplicht), waaronder leeftijd en geslacht. Je kunt, als je dit wilt, Actify verder personaliseren door een afbeelding te uploaden als profielfoto. Of bij een activiteit die je gedaan hebt.
- Als dit het geval is; koppeling met wearable
Als je jouw Actify-account koppelt aan je wearable (een smartwatch of een (app op je) smartphone), geven we je inzicht in je stappen en activiteiten, zoals het aantal verbrande calorieën, de duur en afstand van de activiteit, je gemiddelde snelheid en hartslag en het aantal afgelegde hoogtemeters, slaaptijden en slaapduur. Zo kunnen we je persoonlijker helpen om aan je gezondheid te werken. - Als dit het geval is; inhoud van je contact met ons
In het contact tussen ons kunnen Gezondheidsgegevens voorkomen. Dat hangt af van onze communicatie - bijvoorbeeld als je een vraag stelt over jouw resultaten van de gezondheidstest.
Communicatiegegevens: We houden bij wanneer en waarover we met je communiceren. En we gebruiken onze contactmomenten om onze communicatie te verbeteren. We gebruiken daarvoor e-mails die wij sturen en van jou ontvangen.
Analytische gegevens: We houden bij hoe je de Actify-app en -website gebruikt. Zo krijgen we inzicht in hoe de app en de website worden gebruikt en hoe we deze kunnen blijven verbeteren. Voorbeelden van gegevens die we verwerken zijn:
- Welke onderdelen van onze website je bekijkt;
- Welke functies van de app je gebruikt.
Technische gegevens: Als je gebruik maakt van de app, slaan wij technische gegevens op over jouw gebruik van de app. Wij verwerken de volgende technische gegevens:
- Informatie over het type apparaat en besturingssysteem;
- IP-adres, apparaat-ID’s;
- Schermgrootte;
- Technische informatie over foutmeldingen en laadtijden.
4 Hoe gebruiken we je gegevens?
Om jouw gegevens te verwerken heeft Actify altijd een reden (wettelijke grondslag) nodig. Actify verwerkt jouw gegevens om de volgende redenen:
Uitvoering overeenkomst: Wij kunnen jouw Persoonsgegevens verwerken om de afspraken die wij met jou maken uit te voeren. Wij hebben bijvoorbeeld Accountgegevens en Technische gegevens nodig om de Actify-dienst aan jou te kunnen leveren.
Wettelijke verplichting: We kunnen wettelijk verplicht zijn om bepaalde Persoonsgegevens te verwerken. Zo kan de overheid bijvoorbeeld eisen om bepaalde gegevens te bekijken.
Toestemming: Soms vragen wij toestemming om jouw Persoonsgegevens te verwerken. Als wij Gezondheidsgegevens van jou verwerken vragen wij altijd eerst om toestemming. Zonder toestemming voor de verwerking van jouw Gezondheidsgegevens kunnen we de Actify-dienst niet aan je leveren.
Gerechtvaardigd belang: In sommige situaties heeft Zilveren Kruis een geldige reden (gerechtvaardigd belang) om jouw Persoonsgegevens te verwerken. Zo kunnen wij bijvoorbeeld gegevens gebruiken om onze eigen producten en communicatie te verbeteren. Onze precieze gerechtvaardigde belangen vind je in het overzicht hieronder. Wil je meer weten over onze gerechtvaardigde belangen en de keuzes die we daarbij maken, dan kun je hierover contact met ons opnemen via privacymanager@achmea.nl.
Wij verkopen jouw gegevens nooit aan andere organisaties of personen (derden) en gebruiken de gegevens alleen voor de redenen die we omschrijven in deze Privacyverklaring.
Om het voor jou zo duidelijk mogelijk te maken, hebben we hieronder op een rij gezet welke Persoonsgegevens we gebruiken en voor welk doel dat is. Bij elk doel zie je om welke reden we dat doen.
Verwerking van gegevens binnen de app
Doel | Omschrijving | Gegevens | Reden |
Om Actify en de functies in de app aan te bieden | Actify biedt persoonlijke coaching voor een gezondere leefstijl. De coaching bestaat uit persoonlijke inhoud (zoals gewoontes, mini’s, puzzels, activiteiten, het bijhouden van je gevoelens en emoties en de gezondheidstest), tips en het sturen van communicatie vanuit Actify en Zilveren Kruis (bijvoorbeeld in de app, via e-mail of op de Zilveren Kruis website). Voor het leveren van de functies van de Actify-app verwerken wij Gezondheidsgegevens. | - In-appgegevens | Toestemming |
Om de Actify-app technisch aan te bieden |
Zilveren Kruis gaat een afspraak met je aan om jou de Actify-app technisch aan te bieden en deze goed te laten werken. Hiervoor moet Zilveren Kruis jouw Persoonsgegevens verwerken. |
- Accountgegevens - Technische gegevens |
Uitvoering overeenkomst |
Om met jou te communiceren | Wij kunnen contact opnemen met jou. Ook kan jij berichten sturen naar ons. We houden bij wanneer en waarover we met je communiceren. We gebruiken onze contactmomenten om onze communicatie te verbeteren. | - Communicatiegegevens | Uitvoering overeenkomst |
Om je een aanbod te sturen | Wij kunnen jou vanuit Actify en Zilveren Kruis berichten sturen, waaronder aanbiedingen voor producten en diensten. Wij kunnen jouw gegevens ook verwerken om jou op het juiste moment een (verzekerings)aanbod te kunnen doen. | - Accountgegevens - Communicatiegegevens - In-appgegevens |
Gerechtvaardigd belang |
Om vast te stellen of je verzekerd bent bij Zilveren Kruis | Wij stellen vast of jij verzekerd bent bij Zilveren Kruis. Daarmee kunnen we jou bijvoorbeeld functies aanbieden die alleen voor verzekerden of niet-verzekerden van Zilveren Kruis bedoeld zijn. | - Accountgegevens - Analytische gegevens |
Uitvoering overeenkomst (voor verzekerden) Gerechtvaardigd belang (voor niet-verzekerden) |
Om de Actify-app goed te laten werken en onze diensten te verbeteren | Wij onderzoeken klikgedrag in Actify, zoals clicks, tijd en datum. Deze gegevens worden verzameld, samengevoegd en in een overzicht geplaatst, zodat wij activiteit in Actify kunnen analyseren, technische problemen kunnen opsporen en verhelpen en de app verbeteren. | - Analytische gegevens - In-appgegevens |
Gerechtvaardigd belang |
Om ons aan de wet te houden | We kunnen wettelijk verplicht zijn om bepaalde gegevens te verwerken. |
- Accountgegevens |
Wettelijke verplichting |
Om een dringende juridische reden | Het kan voor ons noodzakelijk zijn om jouw gegevens te verwerken in opdracht van een rechter of voor een rechtszaak. | - Accountgegevens - Gezondheidsgegevens - Communicatiegegevens - Analytische gegevens - Technische gegevens |
Dringende medische reden of dringende juridische reden |
Om te meten hoe goed onze marketingcampagnes werken | We delen informatie met AppsFlyer, zodat we kunnen meten hoe goed onze campagnes werken. Via AppsFlyer kunnen we zien hoe je bij Actify terecht bent gekomen. | - Activiteit in Actify (installatie-events), zoals accountaanmaak. | Gerechtvaardigd belang |
Om onderzoek te doen | Wij gebruiken anoniem gemaakte gegevens uit Actify om wetenschappelijk onderzoek, statistisch onderzoek en marktonderzoek te doen. Anoniem gemaakte /statistische gegevens zijn niet terug te brengen tot een persoon en dus geen Persoonsgegevens. Wij kunnen dit soort informatie (die niet tot personen terug te brengen is) ook delen met andere organisaties of personen (derden). | N.v.t. | N.v.t. |
Indien van toepassing: koppeling met wearable
Doel | Omschrijving | Gegevens | Reden |
Om extra functies van de Actify-app aan te bieden | Met Gezondheidsgegevens vanuit je wearable kunnen we de inhoud of werking van de persoonlijke coaching, app-inhoud en communicatie rond Actify aanpassen en aanvullen. | - Gezondheidsgegevens | Toestemming |
5 Met wie delen wij jouw Persoonsgegevens?
Soms geven wij je gegevens door als dat noodzakelijk is voor de hierboven genoemde doelen. En soms controleren we je gegevens bij andere bedrijven. Wij verkopen jouw gegevens niet. Gegevens kunnen we uitwisselen met:
- Onze IT-leveranciers en mogelijke andere zakelijke partners. Wanneer deze leveranciers voor hun activiteiten jouw gegevens nodig hebben, maken we heldere afspraken om er voor te zorgen dat jouw gegevens alleen worden gebruikt voor de afgesproken doelen en volgens de geldende wetgeving.
- Toezichthouders en andere derden volgens wettelijke verplichtingen of aan de persoon of organisatie die de verantwoordelijke taken heeft laten doen zoals verwerkers en incassobureaus.
- Als je Actify koppelt aan jouw wearable: Onze partner WeFitter (verwerker) verzorgt de technische koppeling tussen Actify en jouw wearable. WeFitter gebruikt de stappen en activiteiten om onderzoek te doen. Wanneer je de koppeling verwijdert of je account helemaal verwijdert, worden jouw gegevens bij WeFitter ook verwijderd.
- Als je koppelt met Google (Health Connect) of Fitbit: het gebruik van Actify en het verplaatsen van ontvangen gegevens uit Google API’s voldoet aan het beleid voor gebruikersgegevens in Google API-services, en de eisen voor beperkt gebruik (Limited Use Requirements). Deze gegevens omschrijven wij als Gezondheidsgegevens.
Als je meer informatie wilt over de precieze ontvangers van jouw gegevens, neem dan contact op met ons op via privacymanager@achmea.nl.
Delen anonieme gegevens
Zilveren Kruis kan statistieken en onderzoeken delen met werkgevers om ze informatie en advies te geven over gezondheids- en vitaliteitsbeleid en om te laten zien hoe zij scoren op verschillende gezondheidsthema’s vergeleken met andere groepen. Alleen gegevens die al zijn verzameld, samengevoegd en anoniem gemaakt worden met werkgevers gedeeld. Deze gegevens zijn niet tot jou terug te leiden.
Ook deelt Actify anonieme gegevens met organisaties voor wetenschappelijk, statistisch en marktonderzoek.
6 Hoe lang bewaren wij je gegevens?
In het algemeen bewaren we jouw gegevens zolang we die nodig hebben voor het doel waarvoor wij ze hebben verzameld. Hoe lang we het precies bewaren, hangt af van het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld. De hoofdregel is dat we je gegevens bewaren zolang je een actief Actify-account hebt. Als je jouw account verwijdert, verwijderen we jouw gegevens direct of maken we ze anoniem. Als je ons via de e-mail vraagt dit te doen, maken we de gegevens anoniem of verwijderen we ze binnen 1 maand. Het kan zijn dat wij wettelijk verplicht zijn om sommige gegevens langer te bewaren.
Na de bewaartermijn verwijderen wij je gegevens of maken wij je gegevens anoniem. De anonieme gegevens helpen ons om een beter beeld te krijgen van onze risico’s, producten en diensten.
De volgende gegevens maken we anoniem of verwijderen wij al op een eerder moment:
In-app gegevens, waaronder gezondheidsgegevens: deze gegevens bewaren wij tot 2 jaar nadat de gegevens zijn ingevuld, zodat je jouw gegevens in de app kan blijven zien.
Als dit het geval is; koppeling met wearable: Als je jouw Actify-account koppelt aan je wearable maar 90 dagen niet meer actief bent binnen Actify, verwijderen wij de koppeling met de wearable. Nieuwe data komt dan niet meer binnen. De data die in deze 90 dagen naar Actify is gestuurd, bewaren we wel 2 jaar.
Communicatiegegevens: deze gegevens bewaren wij tot 1 jaar nadat de gegevens zijn ingevuld. Daarna maken wij deze gegevens anoniem.
Accountgegevens bij inactiviteit: Als je langer dan 2 jaar niet actief (inactief) bent op Actify, dan verwijderen we jouw Account en Accountgegevens. Wij laten je dit van tevoren per e-mail weten.
7 Wanneer kunnen wij je gegevens buiten Europa gebruiken en hoe beschermen wij ze dan?
Wij geven geen persoonsgegevens door naar landen buiten Europa.
8 Hoe beveiligen wij jouw gegevens?
Onze websites, apps en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds technische maatregelen en maatregelen in onze organisatie om misbruik van jouw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers krijgen duidelijke uitleg over de manier waarop zij moeten omgaan met jouw gegevens.
Wij zijn extra voorzichtig met gevoelige gegevens. Met gevoelige gegevens bedoelen wij bijvoorbeeld bijzondere persoonsgegevens zoals Gezondheidsgegevens (bijvoorbeeld over jouw sportactiviteiten). Wij zorgen dat we jouw Gezondheidsgegevens veilig verwerken, waaronder data die komt uit apps en/of de website. Medewerkers van Zilveren Kruis hebben over gevoelige gegevens een officiële geheimhoudingsplicht.
9 Welke rechten heb je als het gaat om jouw gegevens?
Als gebruiker van Actify heb je verschillende rechten, waarmee je invloed hebt op hoe wij met jouw gegevens omgaan. Hieronder leggen we uit welke rechten je hebt en hoe je die kan gebruiken.
Inzage in je gegevens: Je kan in de Actify-app zelf veel van je gegevens bekijken, zoals je accountinformatie en informatie over door jou afgevinkte Mini’s. Wil je meer weten, of heb je bepaalde vragen? Dan kun je altijd contact met ons opnemen en een aanvraag om gegevens in te zien te doen via info@actify.nl.
Account verwijderen: Wil je je account verwijderen? Dat kan via de Actify-app. Ga naar ‘Profiel’ en tik op het tandwieltje. Als je dat hebt gedaan: ga naar ‘Mijn gegevens’ en kies ‘Account verwijderen’. We verwijderen je gegevens of maken ze anoniem, behalve als we ze nog nodig hebben voor een wettelijke verplichting. Let op: dit is definitief — je account kan daarna niet worden hersteld. Je kan ons ook vragen om je account te verwijderen, door contact met ons op te nemen via info@actify.nl.
Gegevens aanpassen of verwijderen: Wil je iets aanpassen in je accountgegevens? Dat kan eenvoudig via ‘Mijn gegevens’ in de app. Ga naar ‘Profiel’ en tik op het tandwieltje. Gewoontes pas je aan op de pagina ‘Gewoontes’ in de app. Als dit niet lukt in de Actify-app kun je ons ook vragen om dit voor je te doen, door contact met ons op te nemen via info@actify.nl.
Gegevens overdragen: Als je gegevens wil overzetten naar een andere organisatie, kan je ons vragen om de gegevens die wij van jou hebben ontvangen aan jou te geven. Als dit technisch mogelijk is, kun je ons ook vragen om je gegevens direct door te sturen naar een andere organisatie. Neem hiervoor contact met ons op via info@actify.nl.
Toestemming intrekken: Je hebt het recht om je toestemming op elk moment in te trekken. Dit kun je doen door je account te verwijderen. Let op dat we zonder jouw toestemming geen Gezondheidsgegevens mogen verwerken. Zilveren Kruis kan de Actify-app niet aanbieden zonder Gezondheidsgegevens te verwerken.
Beperking of bezwaar: In sommige gevallen heb je het recht om het gebruik van je gegevens tijdelijk te beperken of om bezwaar te maken tegen een verwerking. Als je bijvoorbeeld geen e-mails meer van ons wil ontvangen. In onze e-mails staat een link waarmee je je kan afmelden. Je mag ons ook een e-mail sturen met de vraag om je niet langer te e-mailen. In andere gevallen geef je duidelijk aan waarom je bezwaar maakt, zodat wij dit kunnen beoordelen. Wil je hiervan gebruikmaken? Neem dan contact met ons op via info@actify.nl.
Geen gebruiker van de app? Ook als je geen (actieve) Actify-gebruiker bent, kun je gebruik maken van bovenstaande rechten. Neem daarvoor contact met ons op via info@actify.nl.
Ontevreden over hoe wij met je gegevens omgaan? Laat het ons weten — we zoeken graag samen naar een oplossing. Je kan contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van Achmea via privacymanager@achmea.nl. Als we er samen niet uitkomen, kun je je klacht hier voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
10 Hoe kun je ons bereiken?
Je kan gebruik maken van jouw rechten door hier per e-mail een aanvraag voor te doen via info@actify.nl. Wij controleren of jouw e-mailadres gelijk is aan het e-mailadres wat bij ons bekend is en delen daarna jouw profielgegevens. Je kunt ons ook per post contacten:
Zilveren Kruis Zorgverzekeringen N.V.
Dellaertweg 1
2316 WZ Leiden
Bij vragen, tips of klachten kan je een e-mail sturen naar de Functionaris Gegevensbescherming van Achmea: privacymanager@achmea.nl. Je kan ook een brief sturen:
Achmea B.V.
Privacy Manager Compliance & Operational Risk Management
Postbus 866
3700 AW Zeist
11
Kan deze Privacyverklaring worden aangepast?
Wij kunnen deze Privacyverklaring aanpassen. Dat mag bijvoorbeeld als er iets verandert in de wetten of regels. Of als wij nieuwe functies ontwikkelen in Actify. Op onze website vind je altijd de laatste versie. Deze verklaring is voor het laatst gewijzigd op 10 september 2025.