6 tips voor betrokken medewerkers

Organisaties investeren op allerlei manieren in het versterken van medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan vitaliteitsweken, gezondheidschallenges en vitality check-ups. Toch blijken deze activiteiten vaak een lage opkomst te hebben. De medewerkers die wél bereikt worden zijn bijkomend vaak niet de primaire doelgroep.
""

Hoe zorg je ervoor dat ook de minder gemotiveerde medewerker betrokken raakt? Mirjam Oosterbroek, Consultant Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis, herkent het probleem en geeft 6 tips voor een hogere betrokkenheid van medewerkers. ‘Medewerkers zijn vaak wel gemotiveerd maar niet op thema.’

6 tips voor betrokken medewerkers

1. Communicatie: boodschap en middelen

Het activeren van medewerkers begint bij het overbrengen van de boodschap. Denk hierbij ook aan de inzet van middelen. Deel bijvoorbeeld infographics en hang ze op de koffiemachine. Daarnaast helpen deze inzichten bij het vormgeven van het vitaliteitsbeleid.’ Kortom, maak goed duidelijk waarom je iets doet. 

2. Directieleden zijn de beste ambassadeurs

Als er onvoldoende draagvlak en commitment is vanuit de organisatie worden minder betrokken medewerkers nooit bereikt. We zien dat adoptie van initiatieven vaak begint bij een kleine groep medewerkers. Deze early adopters zullen uit nieuwsgierigheid bijvoorbeeld eerder gebruik maken van een powernapruimte. Als het hogere management daar óók gebruik van maakt prikkelt dit medewerkers die de kat uit de boom kijken. Directieleden moeten de boodschap verspreiden, maar deelnemen is dus net zo belangrijk.

3. Positieve organisatiecultuur motiveert 

Minder betrokken medewerkers kunnen vanuit positieve cultuur toch gemotiveerd raken. Deze cultuur ontstaat vanuit gezondheidsbeleid dat bijdraagt aan de overkoepelende doelstellingen van de organisatie. Het creëert een situatie waarbij betrokkenheid bij een initiatief automatisch gewaardeerd wordt. Medewerkers moeten zich gesteund voelen bij het deelnemen aan nieuwe initiatieven. Geef inzage in de doelstellingen en op welke wijze gezondheid en vitaliteit van de medewerker hieraan bijdragen.

4. Top-down? Bottom-up!

Kijk naar de initiatieven en de behoeften van de medewerkers. Het is een goede indicatie van welke hulpvraag er leeft op de werkvloer. Deze aanpak is bij uitstek geschikt als er minder draagvlak is vanuit hoger management. Het begint klein, maar toont heel duidelijk de behoefte die medewerkers hebben op het gebied van vitaliteit, beweging, voeding of ontspanning. Denk bijvoorbeeld aan een hardloopclubje of een groepje dat gezonde recepten met elkaar uitwisselt. Signaleer deze ontwikkelingen en speel hierop in, het liefst samen met de initiatiefnemers.

5. Gezond gedrag is besmettelijk

Laat de actievelingen de non actieven motiveren, werk bijvoorbeeld met een buddysysteem. Mensen nemen soms niet de eerste stap omdat ze bang zijn, terwijl na die eerste stap de rest over het algemeen vanzelf gaat. Vanuit gezamenlijkheid werken aan vitaliteit neemt een stukje angst weg. Samen sta je sterker. Waarom zou een actieveling een minder actieve medewerker gaan motiveren? Omdat zij al meer ervaring hebben met de voordelen van een gezonde leefstijl. Zij gunnen hun collega’s dezelfde ervaring van gezondheid en vitaliteit.

6. Verleiden boven het vingertje

Intrinsieke motivatie werkt beter dan iets opleggen. Initiatieven dienen zo gemakkelijk en aantrekkelijk mogelijk te worden gemaakt. Maak het gemakkelijk voor de medewerker om zélf een gezonde keus te maken en betrokken te raken. Binnen Zilveren Kruis verleiden we onze medewerkers om vaker de trap te nemen. Door bordjes op te hangen met het aantal verbrande calorieën belonen we medewerkers voor hun inspanning. Een eenvoudig en effectief verleidingsmechanisme!

Lees ook

Zo zorg je ervoor dat jouw medewerkers gemotiveerd blijven

Heeft u vragen? Neem contact op met onze inkomensexpert.

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn