Wat gebeurt er als ik niet betaal?
Misschien is het een keer niet gelukt om je premie of een rekening voor zorgkosten te betalen. Je krijgt dan een herinnering die je alsnog kunt betalen. Zorg ervoor dat de rekeningen zich niet opstapelen en voorkom een betalingsachterstand. Hulp nodig? We denken graag met je mee.
Je krijgt extra kosten als je een herinnering niet op tijd betaalt
Je krijgt maximaal 3 herinneringen. We vragen je in elke herinnering om binnen 15 dagen te betalen. Betaal je de 1e herinnering op tijd? Dan is er niks aan de hand. Betaal je niet op tijd? Dan komt er € 20 extra bij.
Heb je een herinnering voor zowel premie als zorgkosten?
Betaal dan eerst je premie als dat lukt. Een premie-achterstand heeft grotere gevolgen. Betaal je de 2e herinnering voor premie niet op tijd en betaal je per half jaar of jaar? Dan vervalt je korting. Dat komt doordat je per maand gaat betalen.
Betaal je de 3e herinnering voor premie niet op tijd? Dit zijn de gevolgen:
- We schakelen een incassobureau of deurwaarder in.
- Heb je een aanvullende verzekering en/of tandartsverzekering? Deze zetten wij stop, ook voor eventueel meeverzekerde gezinsleden. Je kunt pas vanaf 1 januari van het komende jaar een nieuwe aanvullende verzekering aanvragen.
- Je mag niet van zorgverzekeraar veranderen. Ook niet als je alleen de incassokosten en rente niet betaalde. Dat staat zo in de wet. Zorgverzekeraars wisselen informatie uit als je een betaalachterstand hebt.
- Betaal je 6 maanden je premie niet? Dan melden we je aan bij het CAK. Lees meer over een betaalachterstand premie.
Je kunt ook in kleinere delen betalen
Betalingsregeling premie
Je achterstand in premie in kleinere delen betalen, vanaf € 25 per maand. Kies zelf hoeveel je per maand kunt betalen.
Zorgkosten Betalen in Delen
Met Zorgkosten Betalen in Delen betaal je je rekening in kleine delen, vanaf € 25 per maand. Afhankelijk van de hoogte van jouw rekening. Ook nieuwe rekeningen betaal je automatisch in delen.