Toestemming aanvragen

Hoe werkt het?

Voor sommige zorg heeft u eerst toestemming nodig van ons. Pas dan krijgt u de kosten vergoed. Vraag uw zorgverlener om de toestemming voor u aan te vragen. Dit heet ook wel: een machtiging aanvragen. U krijgt binnen 10 werkdagen onze reactie.

Als toestemming nodig is staat dit in de vergoeding

Zoek op onze website de vergoeding op van uw behandeling of hulpmiddel. Heeft u toestemming nodig? Dan staat dit erbij. Staat hier niets over toestemming? Dan hoeft u geen toestemming aan te vragen.

Vergoeding zoeken

Toestemming is vooraf nodig

U heeft onze toestemming nodig vóórdat u start met de behandeling, of voordat u het hulpmiddel in huis haalt. Anders krijgt u geen vergoeding. Alleen als vooraf aanvragen niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij een spoedbehandeling, dan kunt u achteraf toestemming aanvragen.

Vraag uw zorgverlener om de aanvraag te doen

Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. U hoeft dan niets te doen. Uw zorgverlener vindt het aanvraagformulier op onze website voor zorgaanbieders. Het kan zijn dat uw zorgverlener het aanvraagformulier samen wil invullen en dat u alles naar ons opstuurt. Lees dan goed op het aanvraagformulier wat u moet doen. Vragen wij om aanvullende informatie zoals röntgenfoto's? Vergeet dan niet om deze mee te sturen.

Toestemming voor buitenlandse behandelingen kunt u online aanvragen

Wilt u naar een medisch specialist in het buitenland? Hiervoor kunt u zelf online toestemming aanvragen.

Toestemming voor ziekenvervoer vraagt u aan de Vervoerslijn

Voor ziekenvervoer heeft u altijd toestemming nodig. Hiervoor hoeft u alleen te bellen met onze Vervoerslijn: 071 365 41 54.

Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea