Praktijk, verwijzen en voorschrijven
Dit zijn de meest gestelde vragen
Ik kan geen patiënten meer aannemen in mijn praktijk. Wat kan ik voor hen doen?
Soms kan onze afdeling Zorgbemiddeling helpen bij het zoeken van een nieuwe huisarts. Een verzekerde van Zilveren Kruis kan daarvoor een verzoek indienen via de website van Zilveren Kruis.
Wilt u de alstublieft de informatie op uw eigen website actueel houden?
Dan kan de afdeling Zorgbemiddeling onze verzekerden beter helpen. De volgende informatie op uw website is daarvoor belangrijk:
- Staat uw praktijk op dit moment open voor nieuwe patiënten?
- Zo ja, vanuit welke (postcode) gebieden?
Past u ook de Zorgzoeker vragenlijst aan?
Zo zien onze klanten direct in de Zorgzoeker dat u een patiëntenstop heeft.
Kan ik in gesprek met mijn regio-inkoper over zaken die spelen in mijn regio?
Dat kan zeker! Vult u alstublieft het online contactformulier in. Dan neemt uw regio-inkoper contact met u op.
Kan ik een financiële ondersteuning krijgen als ik een praktijk start?
Vanaf 2026: Zilveren Kruis wil meer doen voor startende huisartsen. Het gaat om steun bij het starten van een nulpraktijk, het overnemen van een bestaande praktijk of het samenvoegen van meerdere praktijken. De voorwaarden en format (docx) voor een aanvraag leest u in de bijlage van het inkoopbeleid 'Compensatie Praktijkstart - Huisartsenzorg 2026-2027'.
Kan ik een vergoeding aanvragen voor de beschikbaarheid in bijzondere gebieden?
Dat kan als u aan een aantal voorwaarden voldoet: u bent huisarts in een dunbevolkt, moeilijk bereikbaar- of geïsoleerd bied. Of er is een huisartsentekort. In de contractbijlage vindt u de volledige voorwaarden.
Ik vind geen opvolging voor mijn praktijk. Wat nu?
U kunt hiervoor het beste even contact hebben met een inkoper huisartsenzorg. Stuur ons uw vraag, dan zorgen wij ervoor dat uw vraag bij een inkoper huisartsenzorg terecht komt.