Blokker bouwt aan de toekomst

Heeft Blokker het antwoord op verzuim in huis? Misschien wel. Met een gemiddelde leeftijd van 53 jaar waren de zorgen over de medewerkers in het distributiecentrum hoog: hoe haalt iedereen het pensioen? Blokker ontwikkelde een programma op maat om iedereen inzetbaar te houden. ‘Langzaam halen we medewerkers uit hun comfortzone.’
""
Als organisatie willen we niet bemoederen. Medewerkers moeten zelf de eigen regie nemen. Daar is alles op gericht: wat wil je zelf?

- Merel Aaldering - HR Business Partner bij Blokker

Eigen regie op gezondheid en geluk

In het distributiecentrum in Geldermalsen spelen 250 medewerkers elke dag opnieuw een ongelooflijk belangrijke rol voor Blokker. Zij zorgen ervoor dat alle winkels én online klanten worden voorzien van huishoudelijke artikelen. ‘Dit zijn mensen die bijna heel hun leven voor Blokker werken. Natuurlijk willen we dat zij gezond en gelukkig hun pensioen halen,’ zegt Merel Aaldering, HR Business Partner bij Blokker. Precies daarom besloot ze meer aandacht te besteden aan duurzame inzetbaarheid. Met een gemiddelde leeftijd van 53 jaar is dat pensioen dichtbij… en tegelijkertijd nog heel ver weg. ‘Vroeger leefde het idee: je doet wat je moet doen en verder stel je geen vragen. Maar dat was toen. Nu is het juist belangrijk dat medewerkers zelf nadenken over hun gezondheid en werkgeluk. Heb je last van je knieën? Dat blijft misschien zo, maar inzetbaar zijn en blijven gaat over zo veel meer.’ 

Huishouden in een huis met bouwstenen

Na een onderzoek naar het verzuim binnen Blokker goot Merel haar overtuigingen in een model: een huis met meerdere verdiepingen met daarin steeds 4 bouwstenen. De eerste verdieping toont de invloed van de medewerker op bijvoorbeeld de thuissituatie en de motivatie; de organisatie bezet de tweede verdieping en laat zien hoe Blokker invloed heeft op bijvoorbeeld de omgeving, werk, cultuur en voorwaarden. Op de tussenverdieping verbinden de leidinggevenden alle bouwstenen. ‘Het dak is natuurlijk de inzetbaarheid van de medewerker. Daar gaat het allemaal om,’ zegt Merel. Het model staat als een huis. Maar hoe vertaalde ze het naar een programma voor de werkvloer? Merel: ‘Zilveren Kruis koppelde ons aan zorgaanbieders waarmee ik in gesprek ging. Uiteindelijk kwam ik uit bij HC Health. Zij zijn heel flexibel en wilden samen met ons ontdekken wat werkt. Na een paar gesprekken dacht ik: ja, we gaan dit samen doen.’

Samen beslissen

Misschien is het succes van het Blokkerprogramma te danken aan de interactieve sessies die Merel met medewerkers hield. Met alle medewerkers. Samen met ambassadeurs uit de organisatie – enthousiaste (assistent-)teamleiders – nam ze steeds 10 tot 12 medewerkers mee in de toekomstplannen. ‘We legden uit wat de bouwstenen betekenen, maar belangrijker nog: we gingen echt het gesprek aan. Wat betekent dit voor jou op het werk en thuis?’ Op een tablet konden medewerkers per bouwsteen met een smiley hun mening geven. Alle resultaten samen bepaalden (deels) het programma. ‘De ambassadeurs zijn zó belangrijk. Ze vertelden met zoveel enthousiasme aan hun collega’s hoe we elkaar kunnen helpen. Toen dacht ik: wat is dit gaaf! Het is niet meer mijn programma, maar van ons allemaal.’

Blokker is een hele mooie weg ingeslagen

‘Ze hebben bedacht wat voor hun logistieke medewerkers werkt en zijn daarna samen met ons op zoek gegaan naar de juiste zorgaanbieder. Dat het merendeel van de medewerkers meedoet, geeft wel aan hoe succesvol het programma is. Weg van de telefoon, weg van de app, maar samen iets dóén!’

- Danielle van Tongeren, Senior Accountmanager Gezond Ondernemen

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Lees het artikel van Unilever

'Het is net zo belangrijk om je hoofd te trainen als je lijf’'

- Folkert van Dam, HRM Trainee en Oana Salcescu, HRM Trainee bij Unilever
Lees het artikel van Bynder

‘We willen dat mensen met plezier naar hun werk gaan en ook met energie weer naar huis gaan.’

- Kristel Moedt - People & Talent director

Lees het artikel van PostNL

'Medewerkers moeten zich gehoord voelen. In gesprek gaan kan verzuim voorkomen. Daar geloof ik in.’

- Tineke Haak-Bok, Specialist Verzuim en Esther van Lunteren, Specialist Verzuim bij PostNL

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.00 – 17.30.

MKB 071 364 19 20

Grootzakelijk 071 367 08 25

Intermediair 071 364 19 50

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn