AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrocketrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Pers
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
ConsumentenZakelijkZorgaanbieders
  • Pers
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
  • Home
  • Verzekeringen

    Zilveren Kruis

    • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekering
    • Bereken premie Zilveren Kruis

    Andere verzekeringen

    • ZieZo
    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Reisverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Bekijk alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgzoeker
    • ZelfZorgWijzer-app
    • Zwangerschap en geboorte
    • Alles over zorg regelen

    Hulp bij zorg regelen

    • Zorgcoach
    • Wachtlijstbemiddeling ggz
    • Wachtlijstbemiddeling zorg in het ziekenhuis
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Check je betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Inspireer mij

    • Social minderen
    • Samen tegen huidkanker
    • Seizoensklachten
    • Magazine
    • Financieel fit

    Bekijk ook

    • Visie op gezondheid
    • Gezonder leven

    Gezondheid en zorg

    • Community: Samen
    • Zorg regelen

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Ga aan de slag met Actify
    • Gezond en Fitbundel
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Wijzigen
    • Denk met ons mee
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
Zoeken

Blog verzekerdenraadslid Willeke de Weerd

Geplaatst op 14 mei 2025 | Een artikel als onderdeel van Blogs | 3 minuten lezen
Het is dinsdag 8 april en ik zit in de trein naar Leiden. Vandaag vergadert de Verzekerdenraad in Leiden, omdat de afdeling Product Management hier zit.

Deze afdeling maakt keuzes over welke zorg er wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Ze kijken hiervoor naar de kwaliteit van de producten, het effect ervan en of er behoefte aan is. Vandaag vragen ze ons, de Verzekerdenraad, om mee te denken over hun plannen voor 2026. Dat is altijd leuk om te doen! Er staan 3 belangrijke onderwerpen op de agenda: mentale weerbaarheid, vrouwengezondheid en fysiotherapie.

Vrouwengezondheid

Tijdens onze vergadering delen we vaak in kleine groepen onze ideeën over onderwerpen die we bespreken met de medewerkers van Zilveren Kruis. Ook vandaag doen we dat. We zitten in verschillende ruimtes, allemaal vernoemd naar bomen. Ik ben dol op bomen, dus dat zorgt meteen voor een fijne sfeer. We beginnen in de Plataan, waar we het hebben over vrouwengezondheid. Als vrouw van 55 jaar, met de overgang grotendeels achter de rug, spreekt mij dit onderwerp aan. Veel medicijnen en behandelingen zijn vaak gericht op mannen. We beginnen steeds beter te begrijpen dat het vrouwenlichaam anders werkt en reageert. Deels door de hormonale schommelingen en ook omdat de omvang van vrouwen vaak verschilt met dat van mannen. Het is goed om te zien dat Zilveren Kruis dit thema belangrijk vindt.

Fysiotherapie

Vervolgens gaan we in de Spar verder met fysiotherapie. Als fanatiek sporter maak ik regelmatig gebruik van fysiotherapie. Tijdens de discussie merken we dat we van mening verschillen over de waarde van fysiotherapie. Sommigen denken dat veel klachten vanzelf overgaan. Ook zien we dat fysiotherapie best een grote kostenpost is in de aanvullende verzekering. We bespreken mogelijke oplossingen, zoals online fysiotherapie. En hoe zorgen we voor goede kwaliteit en hoe monitoren we dit? Het is duidelijk dat we niet allemaal dezelfde mening hebben, en dat is prima. Iedereen deelt zijn of haar mening vanuit het eigen perspectief.

Mentale weerbaarheid

Als laatste praten we over mentale weerbaarheid. Jongeren hebben vaak het meeste last van mentale problemen, zoals angst, piekeren, schulden of gameverslaving. De druk, zowel online als offline, is enorm. Als moeder van twee dochters van 25 jaar herken ik dit (gelukkig) maar gedeeltelijk. Tijdens de coronapandemie hebben ze een moeilijke tijd gehad, zonder een normaal afstudeerfeest of diploma-uitreiking. Natuurlijk zijn er ergere dingen, maar dit zijn belangrijke momenten in hun leven die je niet kunt herbeleven. Zilveren Kruis is onlangs gestart met een online campagne: Social minderen. Deze campagne is bedoeld om jongeren en hun ouders bewust te maken van de impact van social media. In onze groep bespreken we dat het belangrijk is om deze campagne ook op ouders te richten. Zij kunnen het goede voorbeeld geven en het gesprek aangaan over dit onderwerp. Dat is zeker geen gemakkelijke taak. We sluiten de vergadering af met een heerlijk buffet. Terwijl we genieten van het eten, praten we verder over de onderwerpen. Met een goed gevoel stap ik weer op de trein naar Haarlem.

Deel dit artikel via:

  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • wijzer in geldzaken
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van