Declareren

Informatie over declareren voor aanbieders van geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Wij doen er alles aan om uw declaraties snel en juist te verwerken.

Declaratieparagrafen en tarieven

Zilveren Kruis declaratieparagrafen, tarieven en een sjabloon voor tariefberekening vindt u bij beleid & contract voor praktijken en beleid & contract voor voor instellingen.

Controle op indientermijn

Zilveren Kruis heeft in haar contracten met uw instelling afspraken gemaakt over de indientermijn van declaraties. Om dit op een goede manier te monitoren heeft Zilveren Kruis een controle op indientermijn. Controle geldt voor initiële declaraties.

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Indientermijn Indientermijn start na Welke behandelingen Opmerking
180 dagen Behandeling 1e declaraties van Q1 t/m Q3 van elk jaar
92-180 dagen Behandeling 1e declaraties van Q4 van elk jaar De deadline is 1 april van jaar t+1. Voor een behandeling van Q4 heeft u niet de 180 dagen de tijd
60 dagen Datum waarop u retourinformatie heeft ontvangen Afgewezen behandelingen die u opnieuw wilt indienen U levert deze behandelingen aan met code herdeclaratie 02 of 03

Een afwijzing van een declaratie die te laat is ingediend herkent u aan retourcode 0586 - Declaratie is te laat ingediend.

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Deadline eindafrekening Welke behandelingen Opmerkingen
1 april van jaar t+1 Alle behandelingen van het jaar t.
1 juni van jaar t+1 Alle her-declaties van jaar t. Betreft een aanpassing op een toegekende behandeling. Een her-declaratie dient u uiterlijk 1 juni van jaar t+1 in. U doet dat met code her-declaratie 05. U hoeft geen toestemming te vragen voor een te laat ingediende declaratie.

Een afwijzing van een declaratie die na de uiterste deadline is ingediend herkent u aan retourcode 8024 – Factuurdatum ligt te ver in het verleden (niet conform afspraken).

Meer informatie over het gebruik van de code herdeclaratie vindt u op de website van Vektis.

Controle op de regiebehandelaar

We controleren vooraf op de geldigheid van de regiebehandelaar in het zorgprestatiemodel. Lees meer over welke behandelaren dit kunnen zijn binnen de generalistische basis-ggz en de gespecialiseerde ggz op de pagina 'Controle op de regiebehandelaar.'

Verzoek behandeling te laat ingediende declaratie

Is uw declaratie door overmacht of calamiteit te laat - of nog niet ingediend? Dan kunt u ons online vragen deze in behandeling te nemen.
Na de beoordeling van uw verzoek ontvangt u van ons een bericht over uw aanvraag.

Naar het formulier ‘te laat ingediende declaratie’

Vergoeding consumenten

Bekijk onze zorgverzekeringen en de vergoedingen die onze verzekerden daaruit krijgen. U vindt hier ook de tarieven voor niet-gecontracteerde zorg.

Rekeningcourantoverzichten versturen wij niet

Wij versturen per declaratie retourinformatie. Deze gegevens moeten bekend zijn in uw eigen administratie. Het is voor ons helaas niet mogelijk om totaaloverzichten naar u te versturen.

Afgewezen declaratie

Bekijk de meest voorkomende afwijsredenen mét de oplossing.

Over VECOZO en Vektis

Kom meer te weten over VECOZO en Vektis. En bekijk veelgestelde vragen over declareren en vorderingen.