De mens staat centraal in tijden van crisis

Artikel
11-01-2021
6 minuten leestijd
Wellbeing staat nu écht op de agenda. Maar een agendapunt is nog geen speerpunt. Op het Wellbeing Community-evenement wordt er terug én vooruitgeblikt. Hoe gaan we de verbinding met elkaar aan? ‘We zijn nu hechter dan ooit.’
""

Inspiratie, inspiratie en inspiratie

‘Fijn om iedereen weer te zien…’ Frederique Maring en Lotte Mintjes van Zilveren Kruis spreken als volleerde presentatoren in de cameralens. Het moge duidelijk zijn: dit evenement is anders. Kort na het vorige samenzijn werd de lockdown afgekondigd. In tijden van crisis komt het belang van wellbeing ineens heel dichtbij. Op voorhand was het niet ondenkbaar dat de community – bestaand uit 13 Nederlandse toporganisaties en Zilveren Kruis, TNO en Deloitte – uit elkaar zou vallen. Covid zorgde echter voor veel uitdagingen en tijdens tweewekelijkse calls werd er samen naar oplossingen gezocht. ‘We zijn hechter dan ooit,’ zegt Lotte. Dit digitale evenement is dus de perfecte afsluiting van een bijzonder jaar. Wat verwacht de community van vandaag? De chat stroomt vol. De korte samenvatting: inspiratie, inspiratie en inspiratie. 

Verviervoudiging van burn-outs

‘De coronacrisis is niet alleen negatief,’ aldus Nathalie de Jager van Zilveren Kruis in een tweegesprek met Ronald Meijers van Deloitte. ‘De mens staat nu nóg meer centraal. Daardoor prijkt wellbeing ook hoger op de bestuurlijke agenda.’ Organisaties komen erachter dat medewerkers echt te vertrouwen zijn. Dat is winst. Bovendien doet goed voorbeeld goed volgen, meent Ronald. ‘Binnen HR moeten we mensen niet zien als resources, maar als mens.’ Dat is belangrijk, want er hangt een mogelijke verviervoudiging van burn-outs boven de markt. Ronald: ‘Hoe kunnen we onze mensen daarvoor behoeden en hoe kunnen we helpen als het toch gebeurt?’ Nathalie knikt. ‘Dit is hét moment van de waarheid.’

Cultuur zit in de rommeltijd

Jitske Kramer is corporate antropoloog en auteur van Werk heeft het gebouw verlaten. ‘Als heel veel dingen niet kunnen, ga je terug naar de essentie.’ Wat is dan essentieel? Sociale verbinding! Jitske concludeert dat organisaties het informele moeten formaliseren. ‘Normaal zie je de ander in de lift of bij de lunch. Dat moet je nu online structureren.’ Uit het oog, uit het hart? Het klinkt hard, maar ergens is dat zo. ‘Ik stel altijd de vraag: hebben we samen genoeg herinneringen gemaakt? Cultuur zit in de rommeltijd ertussen.’ Een voorbeeld: nieuwe medewerkers moeten vaak afspraken maken met collega’s. Dat is een drempel. Maar wat als zittende medewerkers de nieuweling meenemen en hem of haar meer betrekken? ‘We moeten een hartsverbinding aangaan.’ 

Wetenschappelijk dashboard voor wellbeing

Na een ademhalingsoefening geeft Heleen Wortelboer een update vanuit TNO. ‘Hoe houden we het wellbeing van organisaties, maar ook van onszelf en de maatschappij hoog?’ vraagt ze. ‘We hebben data nodig om te sturen op het behouden van gezondheid en wellbeing.’ Daarom werkt TNO aan een model en een dashboard met 32 variabelen en 11 feedbackloops. Ingewikkeld? Dat is het ook. ‘Maar het geeft inzicht in oorzaak en gevolg. Straks weten we aan welke knoppen we kunnen draaien voor de juiste interventies. 100% predictie? Zeker niet, maar we kunnen dan wél beter gedrag veranderen en bespreekbaar maken. Leefstijl is een relevante factor om aan te pakken.’

Weg met de fruitschaal

Van profeten naar de iPhone naar burn-outs: Hidde de Vries maakt een snelle reis door de tijd en trekt een lijn van informatie-overschotten en technologie naar de stijgende werkdruk. ‘We krijgen het steeds drukker, maar we gaan daar steeds slechter mee om.’ De oprichter van The Recharge Company weet waar hij het over heeft: in 2010 zat hij zelf tegen een burn-out aan. Toen deed hij een stapje terug. ‘Rechargen heeft me veel opgeleverd.’ Nu helpt hij mensen en organisaties met opladen. Wat doen organisaties die succesvol gezondheid en wellbeing implementeren anders? Hidde deelt vijf inzichten. ‘Hou op over die fruitschaal! Je wilt dat mensen zelf fruit meenemen.’

Vitaliteit is als daten. Het gebeurt zelden dat een onenightstand in een huwelijk eindigt.

- Hidde de Vries

Maak het verschil

‘Als je een programma uitrolt, is eigenaarschap essentieel,’ benadrukt Hidde. Neem de trend van onbeperkte vakantiedagen. Er zijn mensen die daar misbruik van maken, maar de meeste medewerkers gaan er goed mee om. ‘Ze voelen de verantwoordelijkheid voor zichzelf én voor het team. Eigenaarschap krijgt zo een boost.’ Het gaat er niet alleen om wat je doet, maar ook hoe. Hidde: ‘Ik kom soms ergens waar ze prachtige initiatieven hebben, maar niemand weet ze te vinden. Gedragsverandering gebeurt door positieve ervaring én herhaling, en herhaling. Sociale verbinding en druk zorgt ervoor dat we nog sneller ons gedrag veranderen. Als er geen vertrouwen is in het team, dan heeft geen enkel vitaliteitprogramma nut.’ Is een programma af als het af is? Nee, zegt Hidde: ‘Net als aan een relatie moet je ook aan een programma blijven werken.’ Tot slot richt hij zich direct tot de kijker: ‘Jullie zijn degenen binnen de organisaties die het grootste verschil kunnen maken.’

Opdrukken, trap beklimmen of rondje rennen

‘Het is belangrijk om je fysiek constant te prikkelen,’ zegt Hebe Boonzaaijer van Deloitte als zij in beeld komt. Ze deelt nuttige tips voor ieder mens. Hebe zegt dat we de racefiets kunnen laten staan, omdat het effectiever is om elk uur 2 minuten buiten adem te raken. ‘Dieren schudden met hun lijf om alle emotie en spanning los te laten. Wij mensen niet.’ Terwijl dat wel goed is, legt ze uit. ‘Ren tien keer de trap op en af, doe tweemaal 10 push-ups of ren een blokje om. Laat je lijf het werk doen en je voelt je weer een stuk frisser.’ 

Praten met de kat

Hebe heeft gelijk: buiten adem, en toch fris loggen de communityleden in op de break-outsessies. Na het luisteren gaat iedereen met elkaar in gesprek. Via Teams wordt in groepjes ingegaan op de verschillende aspecten van wellbeing. Over hybride werken en leiderschap. Hoe ontstaat verbinding in tijden van thuiswerken? Wat zorgt voor verbondenheid op het werk? En natuurlijk worden ook de inzichten en tips van de sprekers doorgenomen. Vooral het virtuele praatje bij de koffieautomaat is blijven hangen bij de leden. Dat blijft toch een uitdaging. ‘Wat is voor mij rommeltijd?’ vraagt een van de aanwezigen zich hardop af. ‘Daar ben ik nu druk over aan het nadenken. Wij mensen zijn altijd op zoek naar connectie. Tegenwoordig praat ik maar tegen mijn kat, haha.’ 

Onbreekbaar

De chat stroomt opnieuw vol als de leden wordt gevraagd naar het belang van de community. Leren van elkaar, verdieping op thema’s en de unieke combinatie van het lerend netwerk, wetenschap en strategie. Duidelijk: hier wordt de komende periode op doorgebouwd. En dan is het evenement voorbij en wordt de verbinding bijna verbroken. De digitale verbinding welteverstaan, want de gelegde verbindingen van vanmiddag zijn onbreekbaar. ‘Het is elke keer weer een feestje om dit samen met jullie te doen,’ zegt Lotte tot slot in de camera.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

schrijvende hand

Gastblogger

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn