Blog verzekerdenraadslid Robin Blom

Hoe houden we zorg toegankelijk? De Verzekerdenraad adviseert.

Zilveren Kruis maakt elk jaar nieuw beleid voor het inkopen van zorg voor haar verzekerden, bijvoorbeeld bij ziekenhuizen, ggz-instellingen, thuiszorg en huisartsen. En vraagt ons als Verzekerdenraad elk jaar in januari om advies over de beleidsplannen. Daarvoor komen we een paar keer met de directie bij elkaar. Belangrijk doel is om de zorg toegankelijk te houden voor iedereen. Ook de afgelopen maanden hebben we weer gekeken naar de belangrijkste wijzigingen in het beleid.

Veelheid van terreinen

Voor 2025 gaan de belangrijkste wijzigingen over: hulpmiddelen voor diabetes, dagbehandeling voor thuiswonende verzekerden, geriatrische revalidatiezorg en eerstelijnsverblijf, ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en wijkverpleging. Ook al zit ik al een paar jaar in de Verzekerdenraad, nog steeds verbaas ik me over de veelheid van terreinen waarop een zorgverzekeraar zorg inkoopt. Hoor ik zaken waar ik nooit bij stilsta en leer ik elke keer weer bij.

Dilemma’s en pijnpunten

De directie geeft ons veel informatie over de beleidsplannen en over dilemma’s en pijnpunten. Op onze beurt stellen we verduidelijkende vragen. Zo begrijp ik beter dat geriatrische revalidatiezorg bedoeld is voor ouderen is die niet thuis kunnen revalideren. Dat bedden en personeel schaars zijn. En dat het een zoektocht is om de revalidatieplekken die er nog wel zijn in te zetten voor mensen die het echt nodig hebben. Een thema als ketenaanpak voor kinderen met overgewicht is voor mij dan wel weer bekend terrein. En daar heb ik meteen een advies voor klaar. Zo vind ik het essentieel dat een zorgverzekeraar hierover afspraken maakt met gemeenten. Maar Nederland telt ruim 400 gemeenten. Hoe doe je dat?

Samen en toch divers

Alle leden geven hun eigen adviezen, die vervolgens tot een geheel worden gesmeed. Ze gaan niet alleen over beleidswijzigingen maar ook over actuele thema’s. Denk aan de beschikbaarheid van medicijnen, waardegedreven zorg en huisartsen. Mooi om de diversiteit in onze adviezen te zien. Logisch ook! We hebben diverse achtergronden qua werk en persoonlijke ervaringen met zorg. Samen hebben we een berg aan kennis en ervaring. Ik ben er best trots op dat wij met onze Verzekerdenraad alle klanten mogen vertegenwoordigen.

Afspiegeling van de samenleving

Dat zijn we als Verzekerdenraad. Rode draad in de adviezen is wel aandacht voor samenwerking, preventie en communicatie naar klanten. En zeker ook de toegankelijkheid van de zorg voor iedereen! Toch zijn we het binnen de Verzekerdenraad soms niet met elkaar eens. Dat geeft ook aan hoe ingewikkeld de dilemma’s zijn waar Zilveren Kruis voor staat. Zoals keuzevrijheid of de menselijke maat tegenover kostenbesparing door meer uniformiteit. Voor beide valt wat te zeggen. Daar denken we dus binnen de Verzekerdenraad verschillend over. Verzekerden ongetwijfeld ook. Het is een thema dat op meerdere onderwerpen terugkomt en dat laten we ook in onze adviezen zien. Zo kan de directie rekening houden met de verschillende perspectieven van klanten. Zilveren Kruis mag zelf ook best meer vertellen dat ze lastige keuzes moet maken. Om zorg toegankelijk te houden voor mensen die dat écht nodig hebben. Voor nu, straks en later. Wij hebben geadviseerd. Nu is Zilveren Kruis aan zet!