AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Pers
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
ConsumentenZakelijkZorgaanbieders
  • Pers
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
  • Home
  • Verzekeringen

    Zilveren Kruis

    • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekering
    • Bereken premie Zilveren Kruis

    ZieZo

    • ZieZo verzekeringen
    • ZieZo Basisverzekering
    • ZieZo Aanvullende verzekering
    • ZieZo Tandartsverzekering
    • Bereken premie ZieZo

    Andere verzekeringen

    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Reisverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Bekijk alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgzoeker
    • ZelfZorgWijzer-app
    • Zwangerschap en geboorte
    • Alles over zorg regelen

    Hulp bij zorg regelen

    • Zorgcoach
    • Wachtlijstbemiddeling ggz
    • Wachtlijstbemiddeling zorg in het ziekenhuis
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Check je betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Inspireer mij

    • Social minderen
    • Samen tegen huidkanker
    • Seizoensklachten
    • Magazine
    • Financieel fit

    Bekijk ook

    • Visie op gezondheid
    • Gezonder leven

    Gezondheid en zorg

    • Community: Samen
    • Zorg regelen

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Ga aan de slag met Actify
    • Gezond en Fitbundel
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Wijzigen
    • Denk met ons mee
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
Zoeken

Blog verzekerdenraadslid Ina Diermanse

Geplaatst op 20 juni 2023 | Een artikel als onderdeel van Blogs | 2 minuten lezen
Dinsdag 20 juni 2023 stond de vergadering van de Verzekerdenraad in het teken van het inkoopbeleid van de Wet Langdurige Zorg (Wlz)* . Dit is een jaarlijks terugkerend thema waarbij we in gesprek gaan met het zorgkantoor van Zilveren Kruis. De timing kon niet beter: het rapport van de RVS (“Met de stroom mee”) was de dag hiervoor verschenen en in Zorgvisie staat deze week een artikel over een “stil drama in de ouderenzorg”.

Welke pet heb ik op?

Het gesprek met het zorgkantoor is een gesprek waar ik mij altijd op verheug. Het is ook het gesprek waar ik “goochel” met petten. Heb ik de pet op als lid van de Verzekerdenraad of heb ik de pet op als manager bij een zorginstelling. Ik betrap mezelf in deze bijeenkomst vaak op het laatste. Het mooie aan het gesprek met het zorgkantoor is dat het in alle openheid verloopt. We worden meegenomen in het inkoopbeleid, de gekozen beleidslijnen, de dilemma’s én de bezoeken die het zorgkantoor aflegt bij zorgaanbieders.

In twee subgroepen hebben we vervolgens in alle openheid een uur gesproken met vertegenwoordigers van het zorgkantoor. Het puzzelde de aanwezigen om woorden en beelden te geven aan het inzetten op meer zelfredzaamheid in de Wlz. Hoe doe je dat en waar moet je aan denken?

Wat ons allen bezighoudt, en dat is in lijn met alle publicaties van deze week, hoe we de schaarste goed managen en de zorg voor kwetsbare burgers op een aanvaardbaar niveau houden. Leden van de Verzekerdenraad vertelden vanuit eigen ervaringen of vanuit signalen uit de achterban. We hebben uitgebreid stilgestaan bij de toegang tot zorg en ook de vele verwachtingen. Het “ik heb er recht op” klinkt nog vaak genoeg.
En ook: hoe realiseren we het anders werken in de Wlz? Het zou goed zijn als zorgaanbieders en zorgprofessionals meer leren en ervaren om op een andere manier zorg te verlenen. Minder overnemen en veel meer insteken op het actief samenwerken met informele zorg. Ook en misschien wel juist als iemand in een instelling woont. Hier zet ik mijn “managers-pet” weer op. Het werken vanuit het principe van relatie-gerichte zorg is, wat mij betreft, één van de sleutels voor de toekomst. En het is goed om te merken dat het zorgkantoor deze gedachte ook stimuleert. Het gesprek van dinsdag 20 juni geeft mij vertrouwen in dat het zorginkoopbeleid vanuit een gedegen visie is vormgegeven.

Vanuit de Verzekerdenraad noemden we dat het communiceren over verwachtingen beter en eerlijker kan. Ook is genoemd dat het goed is dat het zorgkantoor communicatie afstemt (waar mogelijk) met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) **. Voor veel mensen is het CIZ de toegang en dan helpt het als bijvoorbeeld ook bij het CIZ aan verwachtingenmanagement wordt gedaan of de boodschap van “samen zorgen” duidelijk is.

Ik kijk met veel plezier terug op deze bijeenkomst van de Verzekerdenraad!

*De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt zware, intensieve zorg voor kwetsbare ouderen, mensen met een handicap en mensen met een psychische aandoening (bron: Rijksoverheid)

** Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt aanvragen voor voorzieningen uit de Wet langdurige zorg (Wlz) en geeft hier indicaties voor. Bron: Rijksoverheid

Deel dit artikel via:

  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • wijzer in geldzaken
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van