AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Pers
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
ConsumentenZakelijkZorgaanbieders
  • Pers
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
  • Home
  • Verzekeringen

    Zilveren Kruis

    • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekering
    • Bereken premie Zilveren Kruis

    ZieZo

    • ZieZo verzekeringen
    • ZieZo Basisverzekering
    • ZieZo Aanvullende verzekering
    • ZieZo Tandartsverzekering
    • Bereken premie ZieZo

    Andere verzekeringen

    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Reisverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Bekijk alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgzoeker
    • ZelfZorgWijzer-app
    • Zwangerschap en geboorte
    • Alles over zorg regelen

    Hulp bij zorg regelen

    • Zorgcoach
    • Wachtlijstbemiddeling ggz
    • Wachtlijstbemiddeling zorg in het ziekenhuis
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Check je betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Inspireer mij

    • Social minderen
    • Samen tegen huidkanker
    • Seizoensklachten
    • Magazine
    • Financieel fit

    Bekijk ook

    • Visie op gezondheid
    • Gezonder leven

    Gezondheid en zorg

    • Community: Samen
    • Zorg regelen

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Ga aan de slag met Actify
    • Gezond en Fitbundel
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Wijzigen
    • Denk met ons mee
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
Zoeken

Verdubbeling aantal verzekerden dat zorgbemiddeling aanvraagt bij Zilveren Kruis Ruim 34.000 verzekerden sneller in zorg: bijna 2 miljoen wachtdagen bespaard

20-01-2025
Nicole Segboer

Leiden, 20 januari 2025 - Het aantal verzekerden dat afgelopen jaar gebruik maakte van zorgbemiddeling bij Zilveren Kruis is in slechts één jaar verdubbeld. Van 17.850 aanvragen in 2023 naar 34.250 in 2024. In totaal zijn er bijna 2 miljoen (1,1 miljoen in 2023) wachtdagen bespaard, waardoor verzekerden gemiddeld 8 weken sneller toegang hebben tot de zorg die zij nodig hebben.

Meer betrouwbare wachtlijstinformatie kan aantallen zorgbemiddeling verhogen

Sinds 2018 stijgt het aantal aanvragen bij Zilveren Kruis jaarlijks. “Ik ben blij dat we afgelopen jaar weer meer verzekerden hebben kunnen helpen. De forse groei benadrukt opnieuw de toenemende behoefte aan zorgbemiddeling. Steeds meer verzekerden hebben zorg nodig en de druk op zorgverleners is groot. Maar er zijn verschillen in wachtlijsten. Door zorgbemiddeling kunnen we zowel verzekerden als zorgverleners helpen. Om nóg meer verzekerden te kunnen helpen aan snellere toegang tot zorg is het belangrijk dat er landelijk meer betrouwbare wachtlijstinformatie komt,” aldus Peter Langenbach, directeur Zorginkoop.

Om te bemiddelen hebben de zorgcoaches van Zilveren Kruis intensief contact met zorgaanbieders om inzicht te hebben in de wachttijden. Ze bellen met regelmaat na en checken op websites. Op deze manier slagen we erin jaar op jaar steeds meer verzekerden te helpen. "Daar zijn we natuurlijk trots op,” aldus Peter Langenbach. “Tegelijkertijd zien we kansen om nog beter en sneller te kunnen bemiddelen. De wachtlijstinformatie is op dit moment lang niet altijd compleet en up to date. We realiseren ons dat het inspanning vergt. Tegelijkertijd, als dat verbetert zorgt het er niet alleen voor dat wij verzekerden sneller aan zorg kunnen helpen maar ook dat de zorgvraag beter verdeeld wordt. Zodat de druk op zorgverleners verminderd. Zorgbemiddeling draagt zo direct bij aan de toegankelijkheid van de zorg. En het effect daarvan kan worden vergroot. Daarvoor is het noodzakelijk om op landelijk niveau actuele, kloppende, volledige wachtlijstinformatie te hebben.”

Meeste bemiddelingen voor ziekenhuiszorg

Meer dan 70% van de aanvragen voor zorgbemiddeling gaat over ziekenhuiszorg. In 2024 konden 24.250 verzekerden door de bemiddeling van Zilveren Kruis sneller terecht. Na ziekenhuiszorg, gaan de meeste aanvragen over ggz. Peter Langenbach: “Verzekerden weten ons gelukkig steeds beter te vinden hiervoor. Ook omdat een huisarts of een ziekenhuis hen vaker attenderen op onze zorgbemiddeling. Daarnaast hebben we onze eigen website verbeterd en samen met werkgevers onze collectief verzekerden actief gewezen op zorgbemiddeling. Zo bespaarden we voor werkgevers gemiddeld 66 verzuimdagen per werknemer.”

Deel dit artikel via:

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze woordvoerder

Nicole Segboer

Nicole Segboer

+31 (0)6 20 97 64 88
  • Volg ons op: LinkedIn
  • Volg ons op: Twitter
  • Stuur een e-mail

Direct naar

  • Zorg dichterbij
  • Gezonder werken en leven
  • Weten hoe het zit? #ohzitdatzo!
  • Alle nieuwsberichten

Volg ons

Stel uw vragen en praat met ons mee over actuele onderwerpen.

Volg ons op:

  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • wijzer in geldzaken
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van