AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrocketrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Pers
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
ConsumentenZakelijkZorgaanbieders
  • Pers
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
  • Home
  • Verzekeringen

    Zilveren Kruis

    • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekering
    • Bereken premie Zilveren Kruis

    Andere verzekeringen

    • ZieZo
    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Reisverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Bekijk alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgzoeker
    • ZelfZorgWijzer-app
    • Zwangerschap en geboorte
    • Alles over zorg regelen

    Hulp bij zorg regelen

    • Zorgcoach
    • Wachtlijstbemiddeling ggz
    • Wachtlijstbemiddeling zorg in het ziekenhuis
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Check je betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Inspireer mij

    • Social minderen
    • Samen tegen huidkanker
    • Seizoensklachten
    • Magazine
    • Financieel fit

    Bekijk ook

    • Visie op gezondheid
    • Gezonder leven

    Gezondheid en zorg

    • Community: Samen
    • Zorg regelen

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Ga aan de slag met Actify
    • Gezond en Fitbundel
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Wijzigen
    • Denk met ons mee
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Zorgaanbieders
Zoeken

GGZ inGeest en verzekeraars werken samen aan digitale transformatie

20-01-2025
Nicole Segboer

Zorgverzekeraars Zilveren Kruis en CZ hebben het transformatieplan ‘Digitale transformatie’ van GGZ inGeest goedgekeurd. Daarmee zet GGZ inGeest een belangrijke stap meer cliënten online te helpen en zo de wachtlijsten terug te dringen, waardoor de specialistische ggz toegankelijk blijft in onze regio’s.

Eric Damoiseaux, Directeur Strategie & Beleid bij GGZ inGeest licht toe: “Digitalisering is geen doel op zich, maar een krachtig middel. Het helpt ons om passende zorg te bieden, de werkdruk te verlichten en bij te dragen aan de ambitie van het Integraal Zorgakkoord (IZA)”. Els Dozeman, verpleegkundig specialist en senior onderzoeker, vult aan: “Dankzij digitale toepassingen helpen we cliënten weer zelf grip te krijgen op hun klachten. Ze kunnen sneller ondersteuning krijgen en ervaren meer flexibiliteit, bijvoorbeeld door op eigen gekozen momenten feedback te lezen en oefeningen in te sturen.”

Huig van Duijvenvoorde, zorginkoper bij Zilveren Kruis, laat namens de betrokken zorgverzekeraars weten dat de digitale transformatie een belangrijke stap is: “Het biedt écht mogelijkheden. Personeel in de zorg is schaars. De digitale transformatie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vrijspelen van de behandelcapaciteit. Zodat meer patiënten behandeld kunnen worden. We zijn dan ook blij dat GGZ inGeest met dit transformatieplan deze beweging in gang zet.”

Van goedkeuring naar implementatie

Het transformatieplan omvat twee samenhangende programma’s: (1) zorglogistiek: het digitaliseren van onze zorglogistieke processen en (2) Digitaal Dichtbij: het transformeren naar hybride behandelen waarin het menselijke contact tussen cliënt en behandelaar optimaal wordt ondersteund door digitale toepassingen en waar ruimte blijft voor fysiek contact indien nodig. De transformatie wordt vanuit vier deelprojecten ondersteund:

  • Eén cliëntomgeving
    toewerken naar één herkenbare en gebruiksvriendelijke online omgeving waar cliënten en behandelaren samen beslissingen kunnen nemen en behandelcontacten kunnen onderhouden. Ook naasten kunnen toegang krijgen tot deze omgeving.

  • Digitaal zorgportfolio
    ontwikkelen van een eenduidig hybride zorgportfolio met eHealth-modules en andere digitale interventies. Per specialisme wordt bekeken wat bewezen interventies zijn en hoe deze het beste in het zorgaanbod passen.

  • Veranderbegeleiding en ondersteuning
    De transformatie naar hybride behandelen brengt nieuwe mogelijkheden, maar ook uitdagingen met zich mee. Verandering tijd kost en vraagt ruimte om nieuwe werkwijzen te proberen, ervan te leren en vervolgens te implementeren. Met trainingen, een digi- toolbox en persoonlijke begeleiding wordt hybride behandelen stap voor stap onderdeel gemaakt van de dagelijkse praktijk van zorgverleners bij GGZ inGeest.

  • (RO)Metingen en dashboards
    Routine Outcome Monitoring (ROM) en andere, kortcyclische digitale metingen en dashboards spelen een belangrijke rol in het verbeteren van de zorg die GGZ inGeest biedt. Ze geven inzicht in de voortgang van cliënten, helpen om samen met hen betere behandelkeuzes te maken en maken het mogelijk om resultaten op team- en organisatieniveau te monitoren.

Deel dit artikel via:

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze woordvoerder

Nicole Segboer

Nicole Segboer

+31 (0)6 20 97 64 88
  • Volg ons op: LinkedIn
  • Volg ons op: Twitter
  • Stuur een e-mail

Direct naar

  • Zorg dichterbij
  • Gezonder werken en leven
  • Weten hoe het zit? #ohzitdatzo!
  • Alle nieuwsberichten

Volg ons

Stel uw vragen en praat met ons mee over actuele onderwerpen.

Volg ons op:

  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • wijzer in geldzaken
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van