Buurtdokters en Zilveren Kruis zetten zich samen in voor behoud vaste huisarts en meer tijd voor zorg

24-04-2024
Buurtdokters en Zilveren Kruis werken de komende jaren samen om toekomstbestendige en persoonlijke huisartsenzorg in de kernregio’s van Zilveren Kruis te bevorderen. De gezamenlijke inzet: elke inwoner van Nederland een vaste huisarts. Dat leidt tot een betere gezondheid en minder zorgconsumptie. Daarvoor ondertekenden beide partijen op 18 april een samenwerkingsovereenkomst.

Zilveren Kruis en Buurtdokters bouwen samen verder

In Nederland is het aantal praktijkhoudende huisartsen de afgelopen jaren sterk gedaald. Buurtdokters en Zilveren Kruis gaan intensief samenwerken om het praktijkhouderschap aantrekkelijker te maken, zodat patiënten verzekerd blijven van continuïteit van huisartsenzorg. Daarom werken ze intensief samen om meer huisartsen te enthousiasmeren praktijkhouder te worden. Inmiddels hebben 18 huisartspraktijken zich al aangesloten bij Buurtdokters. Door een maatschap met huisartsen aan te gaan zorgt Buurtdokters dat het praktijkhouderschap organisatorisch en financieel interessant blijft. Buurtdokters brengt de bedrijfsmatige kant op orde en heeft een coachende rol naar zowel de praktijkhouder als het team. De huisarts is juist medisch eindverantwoordelijk. Doel is een goed georganiseerde, kwalitatief hoogwaardige huisartspraktijk waarin het voor iedereen aangenaam werken is.

Zilveren Kruis is blij met de samenwerking met Buurtdokters

Raheel Raisi, senior manager Strategie & Innovatie bij Zilveren Kruis: “Buurtdokters stelt aangesloten huisartsen in staat meer tijd beschikbaar te maken voor de patiënt die dit nodig heeft. Daarmee draagt Buurtdokters bij aan persoonlijke en toegankelijke huisartsenzorg, maar óók aan het oplossen van het tekort aan praktijkhoudend huisartsen. En dat is precies waarom wij de samenwerking met hen aangaan en hen ondersteunen. Want samen kunnen we aan oplossingen werken. Voor toegankelijke huisartsenzorg nu én in de toekomst.”

Ook Buurtdokters is gelukkig met de steun van Zilveren Kruis

Sophie Brühl, oprichter van Buurtdokters: “Zilveren Kruis toont met haar steun aan Buurtdokters aan dat zij de centrale rol onderkent die de huisarts in ons zorgstelsel speelt. De steun van Zilveren Kruis getuigt van een gedeelde visie en de bereidheid woorden in daden om te zetten ten behoeve van het behoud van goede huisartsenzorg in Nederland”.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze woordvoerder

Stel uw vragen en praat met ons mee over actuele onderwerpen.

Volg ons op: