Stap 6: Het Zorgkantoor helpt u verder

In de aanvraag heeft u aangegeven dat u zorg van bepaalde zorgaanbieders wilt. Deze zorgaanbieders nemen contact op met u om te regelen dat u alle zorg van hen krijgt. Per zorgaanbieder stelt u samen een zorgplan op.

Als u een zorgaanbieder koos zonder contract

Het Zorgkantoor heeft contracten met de meeste zorgaanbieders. U kunt langdurige zorg van een zorgaanbieder krijgen die een contract heeft met het Zorgkantoor. Het kan zijn dat de zorgaanbieder van uw keuze geen contract heeft. In dat geval kunt u die zorg regelen met een pgb. Of we overleggen samen van welke zorgaanbieder met contract u die zorg kunt krijgen.

Bekijk met welke zorgaanbieders we een contract hebben

Zorgplan: wensen en afspraken

Om uw wensen over zorg duidelijk te maken maakt u samen met de zorgaanbieder een zorgplan. In een zorgplan staan de afspraken over uw zorg en ondersteuning. Andere namen voor een zorgplan zijn: leefplan, persoonlijk plan of ondersteuningsplan. Hierin staan:

  • De doelen die u wilt bereiken.
  • De manier waarop u uw leven wilt inrichten.
  • Wat u zelf kunt doen om de doelen te bereiken en hoe uw omgeving kan helpen.
  • Uw zorgwensen en zorgbehoeften.
  • Uw mogelijkheden en beperkingen.
  • Doelen van de zorg voor de komende periode.
  • Afspraken over zorg en welzijn, zoals begeleiding, verzorging, verpleging, dagbesteding, hulp van familie en privacy.

Hoe vaak en op welke manier u samen de afspraken in het zorgplan evalueert en zo nodig bijstelt. Volgens de wet is dit minimaal 2 keer per jaar.

Wilt u naast zorg uit MPT ook zelf zorg inkopen met een pgb?

Kiest u ook voor een pgb dan stuurt het Zorgkantoor u een aanvraagformulier en een budgetplan. Deze vult u in en stuurt u terug. Vervolgens wordt u uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Dit heet een Bewuste keuzegesprek. Daarin bekijken we samen of een pgb voor u de juiste keuze is. Past het pgb goed bij uw situatie dan ontvangt u een toekenningbeschikking. Dat is een brief waarin staat dat u een pgb krijgt.

Bekijk de stappen die u moet nemen om een pgb te regelen

Lees meer over het Bewuste keuzegesprek

Vraag onze cliëntondersteuners om advies

Iedereen die langdurige zorg krijgt kan hulp krijgen van een cliëntondersteuner. De combinatie van MPT en pgb vraagt goede afstemming met de zorgaanbieders van u. Ook met het Zorgkantoor. We helpen u graag hiermee.

Lees meer over cliëntondersteuning van het Zorgkantoor

U bent niet tevreden met de zorg

Bent u niet tevreden bent over de kwaliteit van de zorg die u krijgt? Dan adviseren wij u om eerst met de zorginstelling te overleggen om een oplossing te vinden.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen volgens de klachtenprocedure van de zorgaanbieder. U kunt uw klacht ook direct indienen bij het Zorgkantoor.

Maakt u gebruik van een pgb, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het oplossen van problemen met de kwaliteit van zorg. U kunt hiervoor geen beroep doen op het Zorgkantoor.

Lees meer over klachten

Lees meer over bezwaren

We helpen u verder

Het Zorgkantoor helpt u graag met het regelen van de zorg die het beste bij uw situatie past. We beantwoorden uw vragen over langdurige zorg en adviseren u bij de keuzes die u moet maken. Waarmee kunt u nog meer bij ons terecht?

  • Veranderen van administratieve gegevens
  • Veranderen van zorgvorm (pgb of ZIN)
  • Informatie over wet- en regelgeving

Heeft u een andere vraag?

Bel ons

038 456 78 88

Persoonlijk contact met een medewerker.
Voor al uw vragen.

Maandag tot en met vrijdag open van 8.30 tot 17.30 uur.

Document opsturen

Stuur eenvoudig digitaal uw document aan ons op. Bijvoorbeeld uw zorgovereenkomst en zorgbeschrijving.

Naar document opsturen