Ondersteuning vanuit het Zorgkantoor

Als u recht heeft op zorg uit de Wlz, dan kunt u ondersteuning krijgen vanuit het Zorgkantoor. Deze ondersteuning is gericht op het versterken van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg of de zorg voor uw naaste. Het Zorgkantoor adviseert, denkt met u mee en betrekt waar nodig uw sociale netwerk bij het zoeken naar oplossingen. En biedt u kosteloos informatie, advies en ondersteuning over al uw vragen rondom het regelen van langdurige zorg. Het Zorgkantoor is het eerste aanspreekpunt voor al uw vragen over de langdurige zorg.

U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen

Een medewerker van het Zorgkantoor kan u met het volgende helpen:

  • Informatie en advies geven over uw persoonlijke situatie.
  • Informatie geven over het Wlz-zorgaanbod in uw regio.
  • Informatie geven over alle manieren waarop u de zorg kunt vormgeven (leveringsvormen).
  • Informatie geven over handige (digitale) tools en bronnen met aanvullende informatie.

Het kan zijn dat u behoefte heeft aan zorgbemiddeling. Het Zorgkantoor zorgt ervoor dat u door de juiste collega geholpen wordt. Een medewerker van zorgbemiddeling kan u helpen bij:  

  • Advies geven en en ondersteuning bieden bij het maken van een keuze voor een leveringsvorm die het beste bij uw zorgvraag past.
  • Samen kijken naar de mogelijkheden voor uw situatie.
  • Ondersteuning bieden bij het invullen van de zorg (bijvoorbeeld persoonlijk plan of zorgplan) die het beste bij uw situatie past.
  • Bemiddelen tussen u en uw zorgaanbieder. Bijvoorbeeld over het inrichten van zorg thuis.
  • Wegwijs maken en adviseren bij klachten.
  • Bemiddelen bij een bijzondere zorgvraag.

Neem contact op met Zilveren Kruis Zorgkantoor

U kunt een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen

Als het nodig is, verwijst het Zorgkantoor u soms door naar een onafhankelijke cliëntondersteuner. Of u komt zelf tot de conclusie dat u een onafhankelijke cliëntondersteuner wil inschakelen. Een onafhankelijke cliëntondersteuner kan u kosteloos voorzien van informatie, ondersteuning en advies over uw langdurige zorg. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij:

  • Het geven van informatie, advies, algemene ondersteuning en zorgbemiddeling die bijdraagt aan het realiseren van de zorgvraag.
  • Ondersteuning bieden bij het verhelderen van de zorgvraag.
  • Ondersteuning bieden bij het vinden van de weg in het contact met gemeenten, zorgkantoren, instanties en aanbieders. Met de focus op het vergroten van de eigen regie.
  • Bieden van meer (fysieke) nabijheid waar dit nodig is en het zorgkantoor dit niet kan bieden. Denk hierbij aan verheldering van de zorgvraag en de mogelijkheden die er in het zorglandschap zijn of ondersteuning bij complexere vraagstukken. En ondersteuning bij het opstellen van een persoonlijk plan of evalueren van een zorgplan. 

We hebben hiervoor onafhankelijke cliëntondersteuners gecontracteerd. 

Organisaties onafhankelijke cliëntondersteuning

Mee

Ondersteuning in de regio’s: Drenthe, Zwolle, Apeldoorn-Zutphen, Utrecht, Flevoland (exclusief Almere), Friesland, t Gooi, Kennemerland, Zaanstreek-Waterland, Amsterdam
Bezoek de website Mee
Telefoonnummer: 0900 999 88 88 (alleen gebruikelijke belkosten)

Adviespunt Zorgbelang

Ondersteuning in alle regio’s van Zilveren Kruis Zorgkantoor
Bezoek de website Adviespunt Zorgbelang
Telefoonnummer: 0900 243 81 81 (alleen gebruikelijke belkosten)

Thuis in Clientondersteuning

Ondersteuning in regio’s: Drenthe, Flevoland (exclusief Almere), Friesland, Utrecht, Zwolle, Apeldoorn-Zutphen
Bezoek de website Thuis in Clientondersteuning
Telefoonnummer: 085 303 29 85
E-mailadres: info@thuisinclientondersteuning.nl

CliëntondersteuningPlus

Ondersteuning in regio’s: Amsterdam, Rotterdam, Drenthe, Flevoland (exclusief Almere), Kennemerland, ’t Gooi (inclusief Almere), Utrecht, Zaanstreek-Waterland, Zwolle, Apeldoorn-Zutphen
Bezoek de website CliëntondersteuningPlus
Telefoonnummer: 085 486 67 00
E-mailadres: vraag@clientondersteuningplus.nl

Co Weet Raad

Ondersteuning in regio Amsterdam en ‘t Gooi (inclusief Almere)
Bezoek de website Co Weet Raad
Telefoonnummer: 085 273 71 51
E-mailadres: info@coweetraad.nl

Centrum OCO

Ondersteuning in regio Kennemerland en Zaanstreek-Waterland
Bezoek de website CentrumOCO
Telefoonnummer: 085 016 24 20
E-mailadres: info@centrumoco.nl

OCMO B.V.

Ondersteuning in de regio Rotterdam
Bezoek de website OCMO B.V.
Telefoonnummer: 085 301 97 14
Emailadres: info@ocmo.info

Stichting Clionn Partisipaasje

Ondersteuning in de regio Friesland
Bezoek de website Clionn
Telefoonnummer: 085 301 97 12
Emailadres: info@clionn.nl

Verder lezen?

Op de website van Rijksoverheid over cliëntondersteuning vindt u informatie over:

  • Cliëntondersteuners in uw regio voor de Wlz en de Wmo
  • Verhalen en films over ervaringen met een cliëntondersteuner