AbroadAchmeaAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvatarBallpointbijeenkomstBinocularsbonesCalculatorcalender Chat chevron-rightcircle-crossclockcommunitycross-signcrossdata-usagedeprecation-datelogo digiddip pendocumentDownloadeducatiefeherkenningEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishformulierFysiotheraphyhandsHear And SpeakHomeHospitalinfo-signinstagramlamplaptopLego BricksLight Bulblinkedinlive_streamLocation MarkerLoopMailMedicinMegaphoneMental HealthmenuMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpayment-cardPayment infoPersonal infoPiggy Bankicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplay-storeplus-signpodcastPregnancyQuestion Answerquestion-markReceiving MoneyRemainingrssscaleSearchShaking HandssheetShield CrossedSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarsuccesssuggestionswipeTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptipToolsToothTransporttrashtwitteruploadUserwarning-signwhatsappyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1divider-2experience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis Zorgkantoor
  • Zorgaanbieders
Zilveren Kruis
  • Inloggen
  • Zorgaanbieders
  • Home
  • Zo werkt Wlz
    • Recht op langdurige zorg
    • Bepalen hoe u zorg krijgt
    • Cliëntondersteuning
    • Zorgkantoorzoeker
    • Over Zilveren Kruis Zorgkantoor
    • Zo werkt Wlz
  • Pgb
    • Aanvragen
    • Zorgovereenkomst en zorgbeschrijving
    • Eigen bijdrage betalen
    • Formulieren
    • Pgb Portaal
    • Alles over pgb
  • Zorg in natura
    • Zorgaanbieder voor verblijf kiezen
    • Zorgaanbieder voor VPT kiezen
    • Zorgaanbieder voor MPT kiezen
    • Alles over verblijf, VPT en MPT
  • Mantelzorg
    • Advies bij mantelzorg
    • Mantelzorg ondersteuning
    • Respijtzorg
    • Logeeropvang of logeren
    • Alles over mantelzorg
  • Formulieren
    • Zorgovereenkomst & zorgbeschrijving
    • Pgb of zorg in natura omzetten
    • Alle formulieren & brochures
  • Contact
    • Document opsturen
    • Verhuizing doorgeven
    • Contact opnemen
  • Zilveren Kruis
Zoeken

Het zorgkantoor helpt u verder

Zodra u een indicatie heeft, helpt het Zorgkantoor u verder bij het krijgen van langdurige zorg.

Een indicatie. Hoe verder?

Heeft u een voorkeur aangegeven voor een zorgaanbieder? Dan krijgt u van deze instelling bericht.

Als u een zorgaanbieder koos zonder contract

Het Zorgkantoor heeft contracten met de meeste zorgaanbieders. U kunt langdurige zorg van een zorgaanbieder krijgen die een contract heeft met het Zorgkantoor. Het kan zijn dat de zorgaanbieder van uw keuze geen contract heeft. In dat geval overleggen we samen waar u wel passende zorg kunt krijgen.

Bekijk met welke zorgaanbieders we een contract hebben

Zorgplan: wensen en afspraken

U stelt samen met uw zorgaanbieder een zorgplan op. In een zorgplan staan de afspraken over uw zorg en ondersteuning. Andere namen voor een zorgplan zijn leefplan of ondersteuningsplan. In het zorgplan staan:

  • Uw zorgbehoefte
  • De doelen die u wilt bereiken.
  • De manier waarop u uw leven wilt inrichten.
  • Wat u zelf kunt doen om de doelen te bereiken en hoe uw omgeving kan helpen.
  • Uw mogelijkheden en beperkingen.
  • Doelen van de zorg voor de komende periode.
  • Afspraken over zorg en welzijn, zoals begeleiding, verzorging, verpleging, dagbesteding, hulp van familie en privacy.
  • Hoe vaak en op welke manier u samen de afspraken in het zorgplan evalueert en zo nodig bijstelt. Volgens de wet is dit minimaal 2 keer per jaar.

Als er een wachtlijst is

Als verblijf in een zorginstelling noodzakelijk is, dan kan het zijn dat er een wachtlijst is voor de zorginstelling van uw voorkeur. Dan kijkt u samen met de instelling naar een tussenoplossing. U verblijft misschien toch langer thuis met (extra) zorg en ondersteuning. Het is ook mogelijk dat u tijdelijk in een andere zorginstelling verblijft tot er een plek is bij de zorginstelling van uw keuze.

Lees meer over op de wachtlijst staan

Vraag onze cliëntondersteuners om advies

Iedereen die een indicatie heeft gekregen voor langdurige zorg kan hulp krijgen van een cliëntondersteuner.

Lees meer over cliëntondersteuning van het Zorgkantoor

U bent niet tevreden met de zorg

U bent niet tevreden over de kwaliteit van de zorg die u krijgt. Dan adviseren wij u om eerst met de zorginstelling te overleggen om een oplossing te vinden. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen volgens de klachtenprocedure van de zorgaanbieder. 

Lees meer over klachten
Lees meer over bezwaren

We helpen u verder

Het Zorgkantoor helpt u graag met het regelen van de zorg die het beste bij uw situatie past. We beantwoorden uw vragen over langdurige zorg en adviseren u bij de keuzes die u moet maken. Waarmee kunt u nog meer bij ons terecht?

  • Veranderen van administratieve gegevens
  • Veranderen van zorgvorm (pgb of ZIN)
  • Informatie over wet- en regelgeving

Volgende stap?

Voor de meeste langdurige zorg van de Wlz moet u een eigen bijdrage betalen. U leest er meer over bij de volgende stap.

Terug naar: Indicatie ontvangen
Stap 7: Eigen bijdrage betalen
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • toegankelijkheid
  • contact
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van