AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • De kracht van uw regio
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • AGB-code wijzigen
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen MSZ nota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

  • 0611 - Tarief prestatie ontbreekt of is niet in overeenstemming met landelijke of contractafspraken
  • 0613 - Diëtetiek - Prestatie is niet (volledig) declarabel volgens de verzekeringsvoorwaarden
  • 0613 - Fysiotherapie - Prestatie is niet (volledig) declarabel volgens de verzekeringsvoorwaarden
  • 0613 - Ergotherapie - Prestatie is niet (volledig) declarabel volgens de verzekeringsvoorwaarden
  • 551 - Er is geen machtiging afgegeven
  • 8020 - Prestatie valt binnen de looptijd van een andere gerelateerde prestatie
  • 8024 - Factuurdatum ligt te ver in het verleden (niet conform gemaakte afspraken)
  • 8220 - Maximum aantal prestaties is overschreden
  • 8325 - Prestatie is niet toegestaan zonder voorgaande prestatie
  • 9098 - Een verboden combinatie van zorgactiviteiten meerdere keren gevonden binnen dezelfde en/of bij een andere instelling.
  • Mijn retourcode staat er niet bij!
Mogelijk waren de prijsafspraken op het moment van declareren nog niet ingelezen in ons declaratiesysteem. Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

U declareerde een verkeerd tarief

Is het tarief dat wij hanteren volgens u niet juist? Neemt u dan contact op met onze zorginkoper. Dat mag ook via het online contactformulier. Kies dan voor optie 'Inkoopbeleid en contract'.

De maximale vergoeding is bereikt

U krijgt de afwijzing omdat de patiënt de maximale vergoeding heeft bereikt waar dit kalenderjaar recht op is. Hiervoor kijken wij eerst naar de uren uit de basisverzekering. Zijn die uren al gedeclareerd? Dan kijken wij naar een mogelijke aanvullende verzekering of collectiviteit.

Krijgt u deze afwijzing, maar heeft de patiënt de beschikbare uren bij u nog niet gebruikt? U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen. Geeft de patiënt aan dat er nog wel ruimte is in de verzekering? Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel uren er al zijn vergoed.

  • CSI 001
  • CSI 003 tot en met CSI 007
  • CSI 008 en CSI 009
  • CSI 010
  • CSI 011
  • CSI 012
  • CSI 013
  • CSI 014
  • CSI 015
  • CSI 016
  • CSI 017
  • CSI 018
  • CSI 019

De maximale behandelperiode op indicatiecode 001 is bereikt

Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren op de code 009.

Is de patiënt opnieuw geopereerd? Of behandelt u de patiënt voor dezelfde diagnose, maar nu aan de andere kant het van lichaam? Vraag dan online een nieuwe behandelperiode aan.

Dit kalenderjaar is er al 18 keer gedeclareerd met deze diagnosecode

Uit de basisverzekering kan er geen vergoeding meer komen. Kan dat nog wel uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

Er zijn 2 mogelijkheden waarom u een afwijzing krijgt

  1. Er is geen aanvullende verzekering waaruit vergoeding komt voor de behandeling.
  2. Er is wel een aanvullende verzekering. Maar daar is het maximaal aantal behandelingen al uit vergoed (of bij FBTO: het maximale bedrag wat we kunnen vergoeden is al bereikt).

Heeft de patiënt de beschikbare behandelingen bij u nog niet gebruikt?

U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen. Geeft uw patiënt aan dat er nog wel ruimte is in de aanvullende verzekering? Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.

Goed om te weten

Onder de vergoeding vallen behandelingen fysiotherapie en oefentherapie. Maar óók manuele therapie, oedeemtherapie of littekentherapie.

U declareert bekkenfysiotherapie bij urine-incontinentie

Uw patiënt heeft recht op 9 behandelingen voor de duur van de verzekering. Deze zijn al op diagnose 6486 en code 010 gedeclareerd.

Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

U declareert fysiotherapie bij etalagebenen vanaf 18 jaar. Uw patiënt heeft recht op 37 behandelingen in 12 maanden.

Het maximum aantal behandelingen binnen de 12 maanden is bereikt

Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren op de code 009.

Lees meer over het declareren van fysiotherapie bij etalagebenen.

Er zijn 2 mogelijkheden waarom u deze afwijzing krijgt

  1. De patiënt heeft in het afgelopen jaar al 37 behandelingen gekregen.
    U declareerde nog geen 37. Dan heeft een andere praktijk ook gedeclareerd. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.
  2. De patiënt is langer dan 12 maanden geleden ook al behandeld voor etalagebenen.
    Omdat u korter dan 12 maanden geleden startte, is deze eerdere behandeling bij een andere praktijk geweest. De bedoeling van een traject is dat de patiënt na 1 jaar zelfredzaam is en zelf actief blijft om de klachten te reduceren.
    Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

U kunt de patiënt vragen om welke het gaat. Bij twijfel kan de patiënt inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel zien wanneer hij behandelingen etalagebenen vergoed kreeg.

Is er een terugval na 12 maanden ?

En heeft uw patiënt daarvoor een nieuwe verwijzing ontvangen?

Vraag dan online een nieuwe behandelperiode aan. Of lees meer over het declareren van fysiotherapie bij etalagebenen. 

De maximale periode van 12 maanden is voorbij

De bedoeling van een traject is dat de patiënt na 1 jaar zelfredzaam is en zelf actief blijft om de klachten te verminderen. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

Is er een terugval na 12 maanden? En heeft uw patiënt daarvoor een nieuwe verwijzing ontvangen? Vraag dan online een nieuwe behandelperiode aan. Of lees meer over het declareren van fysiotherapie bij etalagebenen. 

U declareert fysiotherapie bij artrose aan knie of heup

Uw patiënt heeft recht op 12 behandelingen in 12 maanden. Deze zijn al gedeclareerd binnen de 12 maanden.

Behandelingen op diagnosecode 6223 (heup) + 7023 (knie) tellen samen mee. Het maximum aantal behandelingen is dus bereikt. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

Lees meer over declareren van fysiotherapie bij artrose

U declareert behandelingen COPD: het startjaar van klasse A

Uw patiënt heeft recht op 5 behandelingen binnen 12 maanden. Deze 5 zijn gedeclareerd in het startjaar. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD

Heeft de patiënt de 5 behandelingen bij u nog niet gebruikt?

U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.

Komt u niet tot 5? Neem gerust contact met ons op.

U declareert behandelingen COPD: het startjaar van klasse B1

Uw patiënt heeft recht op 27 behandelingen binnen 12 maanden. Deze 27 zijn al gedeclareerd in het startjaar. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD

Heeft de patiënt de 27 behandelingen bij u nog niet gebruikt?

U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.

Komt u niet tot 27? Neem gerust contact met ons op.

U declareert fysiotherapie bij COPD: het startjaar van klasse C of D

Uw patiënt heeft recht op 70 behandelingen binnen 12 maanden.

Er zijn al 70 behandelingen gedeclareerd in het startjaar. Deze 70 zijn al gedeclareerd in het startjaar. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD 

Heeft de patiënt de 70 behandelingen bij u nog niet gebruikt?

U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.

Komt u niet tot 70? Neem gerust contact met ons op.

U declareert behandelingen COPD: een onderhoudsjaar van klasse B1. Uw patiënt heeft recht op 3 behandelingen per 12 maanden.

Declareer opnieuw op 009 wanneer er ruimte is in de aanvullende verzekering

Na 1 jaar mag u een nieuw onderhoudsjaar declareren.

Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD 

Neemt u alstublieft contact met ons op?

Dan controleren wij de situatie. Heeft u dan deze informatie voor ons?

  • De indicatiecode van de huidige klasse.
  • De 1e behandeldatum van de huidige klasse.
  • De datum waarop het start- of onderhoudsjaar van de eerdere klasse is begonnen.

Naar het online contactformulier

U kunt de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk

Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed. Komt u niet tot 3? Neem gerust contact met ons op.

U declareert behandelingen COPD: een onderhoudsjaar van klasse C of D. Uw patiënt heeft recht op 52 behandelingen per 12 maanden.

Declareer opnieuw op 009 wanneer er ruimte is in de aanvullende verzekering

Na 1 jaar mag u een nieuw onderhoudsjaar declareren.

Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD 

Neemt u alstublieft contact met ons op?

Dan controleren wij de situatie. Heeft u dan deze informatie voor ons?

  • De indicatiecode van de huidige klasse.
  • De 1e behandeldatum van de huidige klasse.
  • De datum waarop het start- of onderhoudsjaar van de eerdere klasse is begonnen.

Naar het online contactformulier

U kunt de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk

Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed. Komt u niet tot 52? Neem gerust contact met ons op.

U declareert behandelingen COPD: het startjaar van klasse B2

Uw patiënt heeft recht op 70 behandelingen binnen 12 maanden. Deze 70 zijn al gedeclareerd in het startjaar. Kan er nog een vergoeding komen uit de aanvullende verzekering? Dan kunt u opnieuw declareren met de code 009.

Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD 

Heeft de patiënt de 70 behandelingen bij u nog niet gebruikt?

U kunt aan de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk. Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed.

Komt u niet tot 70? Neem gerust contact met ons op.

U declareert behandelingen COPD: een onderhoudsjaar van klasse B2. Uw patiënt heeft recht op 52 behandelingen per 12 maanden.

Declareer opnieuw op 019 wanneer er ruimte is in de aanvullende verzekering

Na 1 jaar mag u een nieuw onderhoudsjaar declareren.

Lees meer over het declareren van behandelingen bij COPD

Neemt u alstublieft contact met ons op?

Dan controleren wij de situatie. Heeft u dan deze informatie voor ons?

  • De 1e behandeldatum van de huidige klasse.
  • De datum waarop het start- of onderhoudsjaar van de eerdere klasse is begonnen.

Naar het online contactformulier

U kunt de patiënt vragen of hij ook behandeld is bij een andere praktijk

Bij twijfel kan de patiënt even inloggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel behandelingen er al zijn vergoed. Komt u niet tot 52? Neem gerust contact met ons op.

De maximale vergoeding is bereikt

U krijgt de afwijzing omdat de patiënt de maximale vergoeding heeft bereikt waar dit kalenderjaar recht op is. Hiervoor kijken wij eerst naar de uren uit de basisverzekering. Zijn die uren al gedeclareerd? Dan kijken wij naar een mogelijke aanvullende verzekering of collectiviteit.

Krijgt u deze afwijzing, maar heeft de patiënt de beschikbare uren bij u nog niet gebruikt? U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen. Geeft de patiënt aan dat er nog wel ruimte is in de verzekering? Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de patiënt snel en eenvoudig zien hoeveel uren er al zijn vergoed.

Wij wijzen af, omdat er een probleem is met een machtiging.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.
Wij wijzen terecht af. U heeft geen machtiging op de datum van uitvoering. De datum van uitvoering is bepalend. Niet de startdatum van de DBC.
Wij wijzen terecht af. De diagnose van de declaratieregel komt niet overeen met de diagnose van de machtiging die u aanvroeg.
Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.
Wij wijzen terecht af. U heeft geen machtiging op de startdatum van deze DBC.
Wij wijzen terecht af. U mag een machtiging aanvragen.

U declareert een DBC die parallel loopt met een eerder betaalde DBC.

Wij wijzen uw declaratie terecht af. Declareert u een andere zijde, bijvoorbeeld 2e oog of knie? Gebruikt u dan voor beide DBC's een eigen zorgtrajectnummer.
Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Wij wijzen af omdat het schadejaar dichtstaat

De eindafrekening is opgesteld en heeft u ontvangen.

Een initiële declaratie, correctie of herdeclaratie is niet meer mogelijk. Alleen in het geval van overmacht of calamiteit mag u een 'verzoek voor een te laat ingediende declaratie' indienen. Wij beoordelen de onderbouwing die u meegeeft. U ontvangt hiervan een terugkoppeling.

Wij wijzen af omdat we de gedeclareerde prestatie al eerder toekenden. En er is een maximum aan verbonden.

Op het moment dat u declareerde was de ambulancerit nog niet bekend bij ons. U mag de afgewezen declaratie opnieuw declareren.

Er is geen sprake van een overplaatsing

Wij kenden de gedeclareerde prestatie al een keer toe bij dezelfde patiënt. Wij wijzen uw declaratie terecht af.

Neem gerust contact met ons op als er een andere reden is voor het declareren van een dubbele prestatie op dezelfde dag.

Wij wijzen af omdat er een verplichte zorgactiviteit ontbreekt in de DBC.

Er moet op dezelfde dag een zorgactiviteit 190007, 190008, 190013, 190060, 190065, 190165, 190166, 190200, 190218, 194804 of 190228 aanwezig zijn. Deze is niet aanwezig.

Wij wezen terecht af. U mag de afgewezen DBC corrigeren en opnieuw declareren.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Wij wijzen af omdat er een dubbele verpleegdag of dagverpleging (in combinatie met een verpleegdag) is gedeclareerd.

Een verpleegdag of dagverpleging in de afgewezen declaratie loopt parallel met een verpleegdag in een toegekende declaratie. 

U mag de zorgactiviteit in de afgewezen of toegekende declaratie verwijderen. Daarna dient u de declaratie opnieuw in. 

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de afwijzing.

Op Vektis.nl vindt u een lijst met alle retourcodes

Daar staat ook een korte uitleg bij elke code. Op deze pagina leggen we de meest voorkomende retourcodes uit. Helaas kunnen we niet alle codes toelichten.

Ga naar de Retourcodezoeker van Vektis

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.
Verzoek opnieuw insturen nota

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?
Neem contact met ons op
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van