Declareren voor zorgaanbieders

Lees hier hoe u declareert en waar u aan moet denken. Ook vindt u op deze pagina antwoord op veelgestelde vragen.

VECOZO en Vektis

Declareer uw nota’s via VECOZO. Maak daarbij gebruik van de juiste Vektis declaratiestandaard. Controleer op VECOZO ook op verzekeringsrecht en gebruik de Wlz raadpleegfunctie. Het machtigingenportaal op VECOZO is toegankelijk voor ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra en mondzorgverleners.

Ga naar diensten van VECOZO

Ga naar Vektis declaratiestandaarden

Vragen & antwoorden

Als gecontracteerde zorgaanbieder hoeft u bij uw rechtstreekse declaratie géén rekening te houden met het eigen risico. Uw nota’s worden aan uzelf uitbetaald en Zilveren Kruis verrekent het eigen risico met de verzekerde.
Nee, alle declaraties moeten elektronisch worden aangeleverd via VECOZO. Lees meer over declareren via VECOZO.

Wij voeren correcties uit wanneer er sprake is van o.a. onterechte afwijzingen. Niet alle zorgaanbieders willen de correctie door Zilveren Kruis laten uitvoeren. Het is echter niet altijd mogelijk u een keus hierin te geven. Daarom beschrijven wij hieronder de twee scenario’s:

1. U dient zelf de declaratie opnieuw in

Wanneer vroegtijdig een systeemfout is ontdekt en snel is verholpen, informeren wij u over de onterechte afwijzing en de mogelijkheid om deze zelf te corrigeren.

2. Wij corrigeren de declaratie voor u

Er zijn onterechte afwijzingen waarbij het probleem in ons systeem nog niet is opgelost. Opnieuw declareren is dan niet de oplossing omdat in ons systeem dit opnieuw tot een onterechte afwijzing leidt. In dat geval corrigeren wij voor u de declaratie. Het is helaas niet altijd mogelijk om u vooraf hierover te informeren. Veelal wordt bij de afwijzing een ‘extern commentaar’ meegegeven met de mededeling dat de declaratieregels zullen worden gecorrigeerd.

Als u extern commentaar niet kunt lezen, adviseren wij u contact op te nemen met uw softwareleverancier.

Na handmatig uitvoeren van de correcties genereert ons systeem automatisch papieren retourberichten

Hiermee informeren wij u welke declaratieregels door ons zijn gecorrigeerd. Meestal komen deze papieren retourberichten bij uw financiële administratie terecht.

Zorgaanbieders sturen de rekening naar de klant. het is niet mogelijk om de kosten rechtstreeks via VECOZO te declareren, tenzij er sprake is van een betaalovereenkomst.

  • De klant betaalt de rekening aan de zorgaanbieder.
  • De klant declareert de rekening bij ons en wij betalen de vergoeding aan de klant
  • We werken niet met een akte van cessie

Wat moet er op de restitutienota staan?

Bekijk een voorbeeld volgens de richtlijnen op de website van Vektis.

Dat kan alleen onder bepaalde voorwaarden en voor bepaalde zorgsoorten. Zie ons beleid betaalovereenkomsten (pdf).

Ga naar betaalovereenkomst aanvragen

Heeft u een vraag?

Bel met ons

071 751 00 99

Maandag t/m vrijdag

8.00 - 18.00 uur

Heeft u een vraag over uw overeenkomst? Bel dan naar 071 751 00 61