Declareren voor zorgaanbieders
VECOZO en Vektis
VECOZO betekent ‘Veilig Communiceren in de Zorg’ en is opgericht door zorgverzekeraars. U declareert bij VECOZO digitaal en controleert online op verzekeringsrecht. De meeste zorgverzekeraars in Nederland zijn aangesloten bij VECOZO. Vraag een informatiepakket aan op www.vecozo.nl.
- Declaraties van verzekerden van Zilveren Kruis levert u aan via het Declaratieportaal
Via VECOZO gaat dit snel en gemakkelijk. Alle declaraties dient u in één keer en op dezelfde manier in. Dat is een groot voordeel! - Voer Controle op Verzekeringsrecht uit en maak gebruik van de Wlz raadpleegfunctie
Ook biedt VECOZO u overige diensten aan zoals de berichtenbox en het raadplegen van AGB-codes van zorgaanbieders. Lees meer over het controleren van verzekeringsrecht. Informatie over de Wlz raadpleegfunctie vindt u op de website van VECOZO. - Vraag een machtiging aan via het Machtigingenportaal op VECOZO
Gemakkelijk en snel digitaal en gestandaardiseerd via het Machtigingenportaal. Het Machtigingenportaal is toegankelijk voor ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra en mondzorgverleners.
U declareert uw nota's bij Zilveren Kruis via de juiste Vektis - declaratiestandaard.
Zorg dat uw praktijk- en persoonsgegevens goed geregistreerd staan in Vektis
De gegevens van Vektis zijn leidend voor onze systemen en voor de Zorgzoeker. Wij vragen u daarom om goed te controleren of alle zorgverleners in de praktijk correct geregistreerd staan in Vektis (let hierbij op de status: niet in loondienst, in loondienst/ZZP of waarneming).
Wijziging doorgeven
Bent u houder van een AGB-registratie? Dan kunt u eenvoudig zelf adresgegevens, communicatiegegevens en werkrelaties wijzigen op Mijn Vektis. Ga voor meer informatie over wijzigingen naar AGB wijzigen op de website van Vektis.
Veelgestelde vragen
Nieuwe praktijk gestart? Bekijk veelgestelde vragen door nieuwe zorgaanbieders.
Bekijk de lijst met merken en de bijbehorende UZOVI-codes. Per 1 januari 2020 zijn OZF en Avéro Achmea samengevoegd met Zilveren Kruis. Lees meer over de samenvoeging.
Postadres
Stuur de originele nota los in een envelop met postzegel naar onderstaand adres. U ontvangt dan in 10 werkdagen uw vergoeding en het declaratieoverzicht.
Zilveren Kruis
Afdeling Declaratieservice
Postbus 70001
3000 KB Rotterdam
Wij voeren correcties uit wanneer er sprake is van o.a. onterechte afwijzingen. Niet alle zorgaanbieders willen de correctie door Zilveren Kruis laten uitvoeren. Het is echter niet altijd mogelijk u een keus hierin te geven. Daarom beschrijven wij hieronder de twee scenario’s:
1. U dient zelf de declaratie opnieuw in
Wanneer vroegtijdig een systeemfout is ontdekt en snel is verholpen, informeren wij u over de onterechte afwijzing en de mogelijkheid om deze zelf te corrigeren.
2. Wij corrigeren de declaratie voor u
Er zijn onterechte afwijzingen waarbij het probleem in ons systeem nog niet is opgelost. Opnieuw declareren is dan niet de oplossing omdat in ons systeem dit opnieuw tot een onterechte afwijzing leidt. In dat geval corrigeren wij voor u de declaratie. Het is helaas niet altijd mogelijk om u vooraf hierover te informeren. Veelal wordt bij de afwijzing een ‘extern commentaar’ meegegeven met de mededeling dat de declaratieregels zullen worden gecorrigeerd.
Als u extern commentaar niet kunt lezen, adviseren wij u contact op te nemen met uw softwareleverancier.
Na handmatig uitvoeren van de correcties genereert ons systeem automatisch papieren retourberichten
Hiermee informeren wij u welke declaratieregels door ons zijn gecorrigeerd. Meestal komen deze papieren retourberichten bij uw financiële administratie terecht.
Zorgaanbieders sturen de rekening naar de klant. het is niet mogelijk om de kosten rechtstreeks via VECOZO te declareren, tenzij er sprake is van een betaalovereenkomst.
- De klant betaalt de rekening aan de zorgaanbieder.
- De klant declareert de rekening bij ons en wij betalen de vergoeding aan de klant
- We werken niet met een akte van cessie
Wat moet er op de restitutienota staan?
Bekijk een voorbeeld volgens de richtlijnen op de website van Vektis.
Dat kan alleen onder bepaalde voorwaarden en voor bepaalde zorgsoorten. Zie ons beleid betaalovereenkomsten (pdf).
Een vordering kan tot stand komen bij verschillende zaken:
- Formele controles
- COPE controles
- Materiële controles
- Eindafrekening
- Opbrengstverrekening
- Voorschotten
- Speciale zaken (fraude)
- correcties door zorgaanbieders
- Naar aanleiding van een gecrediteerde declaratie
Hoe weet ik waar een vordering vandaan komt?
Dit herkent u aan de omschrijving van het factuurnummer. U kunt de volgende omschrijvingen tegenkomen:
- formele controles herkent u aan de letters FC in het factuurnummer op de vorderingsbrief
- COPE controles herkent u aan het woord COPE in het factuurnummer op de vorderingsbrief
- materiële controles herkent u aan de letters MC in het factuurnummer op de vorderingsbrief
- een eindafrekening herkent u aan de omschrijving eindafrekening op de vorderingsbrief
- een opbrengstverrekening herkent u aan de omschrijving opbrengstverrekening of vorderingsbrief
- een voorschot herkent u aan de omschrijving voorschot op de vorderingsbrief
- een fraudedossier herkent u aan de letters SZ in het factuurnummer op de vorderingsbrief
- een vordering i.v.m. een credit of correctie herkent u aan uw eigen factuurnummer
Verjaring heeft tot gevolg dat de schuldeiser de vordering niet meer kan afdwingen. Wel blijft er een morele verplichting over, een natuurlijke verbintenis genoemd. Indien de debiteur ondanks verjaring toch betaalt, heeft hij niet onverschuldigd betaald en kan hij dit niet meer terugvorderingen.
Bij verjaring staat het recht om te verrekenen niet in de weg. Wanneer de schuldeiser ook iets verschuldigd is aan de debiteur mag hij de vordering ondanks verjaring verrekenen.
Materiële controles
Neem dan contact op met materielecontrole@zilverenkruis.nl
Een fraudedossier
Neem dan contact op met zorg.speciale.zaken@zilverenkruis.nl
Formele controles of declaraties van zorgsoorten binnen de 1e lijn
Neem dan contact op met declaratieservice@zilverenkruis.nl
Formele controles of declaraties van zorgsoorten binnen de 2e lijn
Neem dan contact op met info.declaraties@zilverenkruis.nl
Staat er een verrekenblokkade op uw vordering? Dan worden uw declaraties niet met deze vordering verrekend. Wij verzoeken u dan vriendelijk om de vordering in één keer te voldoen op de juiste rekening. U ontvangt afhankelijk van de leeftijd van uw vordering een 1e, 2e of 3e aanmaning.
2e aanmaning – 30 dagen na de eerste vervaldatum
3e aanmaning – 60 dagen na de eerste vervaldatum
Heeft u een vraag?
Bel met ons
Maandag t/m vrijdag
8.00 - 18.00 uur
Heeft u een vraag over uw overeenkomst? Bel dan naar 071 751 00 61