AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • De kracht van uw regio
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • AGB-code wijzigen
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Vorderingen

Het premiegeld van onze verzekerden besteden wij zorgvuldig. Wij volgen terugvorderingen daarom strikt op en – indien noodzakelijk – dragen wij het over aan een incassobureau. Als wij u teveel hebben vergoed, wilt u dan tijdig terugbetalen? Zo voorkomt u onnodige incassokosten.

Zo kan een vordering tot stand komen

  • Formele controles
  • COPE controles
  • Materiële controles
  • Eindafrekening
  • Opbrengstverrekening
  • Voorschotten
  • Speciale zaken (fraude)
  • Correcties door zorgaanbieders
  • Naar aanleiding van een gecrediteerde declaratie
Bekijk de omschrijving van het factuurnummer

U herkent de vordering aan de omschrijving van het factuurnummer.

  • formele controles herkent u aan de letters FC in het factuurnummer op de vorderingsbrief
  • COPE controles herkent u aan het woord COPE in het factuurnummer op de vorderingsbrief
  • materiële controles herkent u aan de letters MC in het factuurnummer op de vorderingsbrief
  • een eindafrekening herkent u aan de omschrijving eindafrekening op de vorderingsbrief
  • een opbrengstverrekening herkent u aan de omschrijving opbrengstverrekening of vorderingsbrief
  • een voorschot herkent u aan de omschrijving voorschot op de vorderingsbrief
  • een fraudedossier herkent u aan de letters SZ in het factuurnummer op de vorderingsbrief
  • een vordering i.v.m. een credit of correctie herkent u aan uw eigen factuurnummer

3 aanmaningen

Voor een vorderingsbrief geldt een betalingstermijn van 30 dagen. U ontvangt een aanmaning als de betaling uitblijft en wij geen declaraties kunnen verrekenen.

  • 1e aanmaning – bij eerste vervaldatum vordering
  • 2e aanmaning – 30 dagen na de eerste vervaldatum
  • 3e aanmaning – 60 dagen na de eerste vervaldatum

Onnodige incassokosten voorkomen

Wij adviseren u op tijd te betalen. Wanneer wij vóór de vervaldatum van de derde aanmaning geen betaling ontvangen, dragen wij de vordering over aan een incassobureau.

Heeft u de vordering al voldaan?

Stuur ons de gegevens waaruit blijkt dat u de vordering heeft voldaan. Dan controleren wij dit in onze administratie.

Vragen over uw vordering

Hier kunt u met vragen over uw vordering terecht.

  • Voor materiële controles: materielecontrole@zilverenkruis.nl
  • Voor fraudedossiers: zorg.speciale.zaken@zilverenkruis.nl
  • Voor formele controles of declaraties van zorgsoorten binnen de 1e lijn: declaratieservice@zilverenkruis.nl
  • Voor formele controles of declaraties van zorgsoorten binnen de 2e lijn: info.declaraties@zilverenkruis.nl

Vragen & antwoorden

Wanneer verjaart een vordering?
Wanneer de schuldeiser lange tijd geen actie onderneemt om de vordering te innen, zal na een bepaalde termijn de vordering verjaren. Voor deze termijn staat 5 jaar. Deze 5 jaar gaat pas in na de laatste schriftelijke communicatie over deze vordering. Dit kan een e-mailconversaties of herinneringen zijn.

Verjaring heeft tot gevolg dat de schuldeiser de vordering niet meer kan afdwingen. Wel blijft er een morele verplichting over, een natuurlijke verbintenis genoemd. Indien de debiteur ondanks verjaring toch betaalt, heeft hij niet onverschuldigd betaald en kan hij dit niet meer terugvorderingen.

Bij verjaring staat het recht om te verrekenen niet in de weg. Wanneer de schuldeiser ook iets verschuldigd is aan de debiteur mag hij de vordering ondanks verjaring verrekenen.
Kan ik een vordering in termijnen betalen?

U kunt in sommige situaties een betalingsregeling afspreken. Deze regeling werkt met een incassoprocedure met een maximale looptijd van een jaar.

Vraag online een betalingsregeling aan


Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?
Neem contact met ons op
""

Samen kan het beter

In onze visie is gezondheid meer dan niet-ziek zijn. Het is ook lekker in je vel zitten. Mentaal weerbaar zijn. Bewegen en gezond eten.
Meer over visie en zorgtransformatie
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van