AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrocketrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Sla navigatie over
Zilveren Kruis logo
Nederlands
  • Login Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • About Mijn Zilveren Kruis
  • Home
  • Insurances

    Zilveren Kruis

    • National healthcare insurance
    • Basic healthcare insurance
    • Basis Plus Module
    • Supplementary insurance
    • Dental insurance
    • Calculate premium Zilveren Kruis

    ZieZo

    • ZieZo insurances
    • ZieZo basic health insurance
    • ZieZo supplementary insurance
    • ZieZo dental insurance
    • Calculate ZieZo Premium

    Other insurances

    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Collective insurance
    • Students
  • Reimbursements
    • Excess
    • Statutory contribution
    • To policy terms and conditions
    • Find a care provider
    • Claims
    • View all reimbursements (in Dutch only)
  • Healthcare services
  • Financial affairs
    • About financial affairs
    • Check payment options
    • Modify payment details
    • Paying excess in instalments
  • Service & Contact
    • Contact
    • Shorten waiting list (in Dutch only)
    • Cancellation
    • About us (in Dutch only)
    • File a complaint (in Dutch only)
  • Nederlands
Zoeken

Hoortoestel vanaf 18 jaar
Vergoeding 2025

Heeft u een gehoorapparaat nodig omdat u slechthorend bent? Bij Zilveren Kruis krijgt u een vergoeding voor een gehoorapparaat. Met een gehoorapparaat bedoelen we een hoortoestel per oor. Afhankelijk van uw leeftijd en het type hoortoestel kunt u ook een andere vergoeding voor een hoortoestel krijgen.

Bekijk de vergoedingen van 2024
DigiD logo Log in met DigiD
Geen DigiD? Vraag aan
  • Zilveren Kruis
  • Gemeenten Optimaal
  • Gemeente Amsterdam
  • Aon Vitaal
Hidden geen product gekozen tab

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage

Eigen bijdrage

U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt alleen eigen risico voor:

  • losse oorstukjes
  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde leverancier
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.

Wat krijgt u vergoed?

  • een nieuw, gebruiksklaar hoortoestel dat past bij uw hoorprofiel (uit de categorie 1 tot en met 5).
  • nieuwe oorstukjes
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
  • bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft soms toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:

  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
  • een bezoek van uw audicien aan huis
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
  • vervanging binnen 5 jaar

Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.

Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage

Basis Plus Modulegeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt alleen eigen risico voor:

  • losse oorstukjes
  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde leverancier
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.

Wat krijgt u vergoed?

  • een nieuw, gebruiksklaar hoortoestel dat past bij uw hoorprofiel (uit de categorie 1 tot en met 5).
  • nieuwe oorstukjes
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
  • bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft soms toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:

  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
  • een bezoek van uw audicien aan huis
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
  • vervanging binnen 5 jaar

Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.

Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage

Aanvullend 1 stergeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt alleen eigen risico voor:

  • losse oorstukjes
  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde leverancier
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.

Wat krijgt u vergoed?

  • een nieuw, gebruiksklaar hoortoestel dat past bij uw hoorprofiel (uit de categorie 1 tot en met 5).
  • nieuwe oorstukjes
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
  • bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft soms toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:

  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
  • een bezoek van uw audicien aan huis
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
  • vervanging binnen 5 jaar

Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.

Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage

Aanvullend 2 sterrengeen extra vergoeding
Eigen bijdrage

U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt alleen eigen risico voor:

  • losse oorstukjes
  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde leverancier
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.

Wat krijgt u vergoed?

  • een nieuw, gebruiksklaar hoortoestel dat past bij uw hoorprofiel (uit de categorie 1 tot en met 5).
  • nieuwe oorstukjes
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
  • bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft soms toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:

  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
  • een bezoek van uw audicien aan huis
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
  • vervanging binnen 5 jaar

Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.

Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage

Aanvullend 3 sterrenmogelijk een vergoeding via uw collectief
Eigen bijdrage

U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt alleen eigen risico voor:

  • losse oorstukjes
  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde leverancier
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage

Aanvullend 4 sterrenmogelijk een vergoeding via uw collectief
Eigen bijdrage

U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt alleen eigen risico voor:

  • losse oorstukjes
  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde leverancier
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

75%, u betaalt de wettelijke eigen bijdrage

Extra Vitaal

€ 300 per toestel van de wettelijke eigen bijdrage

Eigen bijdrage

U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt alleen eigen risico voor:

  • losse oorstukjes
  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde leverancier
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed. Koopt u een hoortoestel bij een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u voor het hoortoestel 25% wettelijke eigen bijdrage over het gemiddeld gecontracteerd tarief.

Wat krijgt u vergoed?

  • een nieuw, gebruiksklaar hoortoestel dat past bij uw hoorprofiel (uit de categorie 1 tot en met 5).
  • nieuwe oorstukjes
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak vastgesteld door een audioloog in een audiologisch centrum. Een buitencategorie hoortoestel is een hoortoestel dat niet behoort tot categorie 1 tot en met 5.
  • bezoek van uw audicien aan huis, als u om een medische reden niet naar de audicien kunt
  • de eerste batterijen of oplaadapparatuur. De leverancier bepaalt of u een toestel met batterijen krijgt of dat een toestel met oplaadapparatuur nodig is.

Bij een gecontracteerde leverancier leent u een nieuw gehoorapparaat. Bij een niet-gecontracteerde leverancier koopt u. Oorstukjes krijgt u altijd in eigendom.

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een hoortoestel bij een gehoorverlies minder dan 35 dB
  • onderhoud
  • vervangende batterijen of vervangende oplaadapparatuur

U heeft soms toestemming nodig

U heeft vooraf toestemming van ons nodig voor:

  • een hoortoestel van een niet-gecontracteerde audicien
  • een bezoek van uw audicien aan huis
  • een buitencategorie hoortoestel bij medische noodzaak
  • vervanging binnen 5 jaar

Meestal vraagt uw audicien toestemming voor u aan. Bespreek met uw leverancier wie dit aanvraagt. Soms moet u zelf toestemming vragen.

Voor reparatie of vervanging binnen 5 jaar gaat u naar de audicien die uw hoortoestel geleverd heeft

U gebruikt uw hoortoestel minimaal 5 jaar. En gaat in op de datum van levering. Ook bij een tussentijdse overstap van of naar een andere zorgverzekeraar. Reparatie of vervanging binnen deze 5 jaar wordt geregeld door de leverancier die het hoortoestel heeft geleverd. Na de gebruikstermijn van 5 jaar krijgt u een reparatie niet meer vergoed. U mag dan voor vervanging naar een andere audicien. Heeft u eerder een nieuw toestel nodig? Dan vergoeden wij alleen als uw gehoor of medische indicatie is veranderd. Uw audicien vraagt eerst toestemming bij ons aan.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een audicien. U vindt gecontracteerde audiciens in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde audicien? U kunt alleen naar een audicien, die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-gecertificeerd.

Vind een zorgverlener

Waar kunnen wij u mee helpen?

Direct naar

  • Betalen
  • Declaratie indienen
  • Declaratieoverzicht
  • Overzicht eigen risico

Handige links

  • Vergoedingen 2025 in 1 overzicht
  • Toestemming aanvragen hulpmiddel

Komt u er zelf niet uit?

Chatbot Ziv geeft 24/7 antwoord op uw vergoedingsvragen in de Zilveren Kruis-app.
Vraag het Ziv

Our insurances

  • Basic insurance
  • Supplementary insurance
  • Dental insurance
  • ZieZo basic insurance

Arrange yourself

  • Add family member
  • Apply for maternity package (in Dutch only)
  • Register a birth (in Dutch only)
  • Register address (in Dutch only)
  • Turning 18 (in Dutch only)
  • Living together, getting married or separated (in Dutch only)

Quickly to

  • Log in to Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • Submit claims
  • Calculate premium
  • Find a reimbursement
  • Find a care provider
  • Service and contact
  • Work at Zilveren Kruis (in Dutch only)

Our Zilveren Kruis app

  • QR code links to the Zilveren Kruis app
  • App Store
  • Google play
  • disclaimer
  • privacy
  • safety
  • cookies
  • money wise
  • toegankelijkheid
  • pers