AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrocketrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • English
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
ZakelijkVoor zorgaanbiedersStudentenEnglishOver onsPers
  • Inloggen met DigiD DigiD logo
  • Meer over Mijn Zilveren Kruis
  • English
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
  • Home
  • Verzekeringen

    Zilveren Kruis

    • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekering
    • Bereken premie Zilveren Kruis

    Andere verzekeringen

    • ZieZo
    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Reisverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Bekijk alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgzoeker
    • ZelfZorgWijzer-app
    • Zwangerschap en geboorte
    • Alles over zorg regelen

    Hulp bij zorg regelen

    • Zorgcoach
    • Wachtlijstbemiddeling ggz
    • Wachtlijstbemiddeling zorg in het ziekenhuis
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Alle betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Actueel in Magazine

    • De Onzichtbare Blessure
    • Beter voor jou
    • Financieel fit
    • Social minderen
    • Seizoensklachten
    • Vrouw en gezondheid
    • Werkstress en burn-out
    • Naar het Magazine

    Wat past bij jou?

    • Gezonder leven

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Actify-App
    • Gezond en Fitbundel
    • Afvallen met afspraken
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Wijzigen
    • #ohzitdatzo!
    • Denk met ons mee
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • Zakelijk
  • Voor zorgaanbieders
  • Studenten
  • English
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Tijdigheid en bereikbaarheid van zorg

Wij maken afspraken met de door ons gecontracteerde zorgverleners over de toegang en bereikbaarheid van zorg. Wij geven per zorgsoort kort aan wat voor afspraken dat zijn. En wat je van onze gecontracteerde zorgverleners kunt verwachten. Voor bepaalde zorgsoorten gelden er ook wettelijke normen waarbinnen de zorg geleverd moet worden. Deze wettelijke normen heten treeknormen. Als deze treeknormen gelden, dan worden deze hieronder ook genoemd.

Apothekers

Je krijgt geneesmiddelen binnen 24 uur. Of eerder als dit voor de behandeling nodig is. Je kunt daarvoor 7 dagen per week, 24 uur per dag terecht bij een apotheek. Tijdens de avond, nacht en in het weekend is farmaceutische spoedzorg voor jou via een (dienst)apotheek beschikbaar. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de wettelijke treeknorm) bedraagt voor de apotheek: 1 werkdag.’

Fysio- en oefentherapie

Binnen 5 werkdagen kun je terecht bij een fysiotherapeut en/of oefentherapeut. Een therapeut is bereikbaar binnen 30 kilometer. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de fysio- en oefentherapeut: 1 week.

GGZ / Crisiszorg

Bij een psychiatrische crisis is er direct hulp

In heel Nederland zijn afspraken gemaakt met GGZ-instellingen. Zij bieden 24 uur per dag, 7 dagen per week hulp aan mensen in acute psychische nood. Je kunt niet zelf contact opnemen met de crisisdienst. De huisarts, meldkamer of politie schakelt deze hulp in.

Ben je al in behandeling bij een GGZ-instelling?

Vraag dan aan je behandelaar welke afspraken er voor jou gelden bij een crisis.

Hulpverleners staan klaar om jou te helpen

De crisisdienst helpt bij ernstige psychische problemen, die soms samengaan met verslaving. Ze komen zoveel mogelijk naar jou toe. Zo krijg je snel duidelijkheid over wat er aan de hand is en welke zorg nodig is.

De zorg voldoet aan landelijke afspraken

De behandeling gebeurt binnen de afgesproken tijd die in Nederland geldt:

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Fase Omschrijving Treeknormen
Aanmeldwachttijd De tijd tussen het moment dat je belt voor een afspraak en de dag dat je daadwerkelijk terechtkunt. 4 weken
Behandelingswachttijd tot aan diagnose I Het aantal weken tussen het eerste contact met je zorgaanbieder en de diagnose. 4 weken
Behandelingswachttijd tot aan behandeling II Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling – niet in een kliniek. 6 weken
Behandeling I+II Behandelingswachttijd totaal, dus vanaf eerste contact tot behandeling. 10 weken
Behandelingswachttijd tot aan behandeling II Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling in een kliniek. 7 weken

Huisartsenzorg

U kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep doen op huisartsenzorg. Tijdens de avond, nacht en in het weekend hoort u via uw eigen huisarts waar u terecht kunt om huisartsenzorg te ontvangen. In geval van spoed krijgt u binnen 30 seconden een medisch deskundig persoon aan de telefoon. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de huisartsenzorg: 3 werkdagen, waarbij geldt dat 80% van de consulten binnen 2 werkdagen moet plaatsvinden.

Hulpmiddelen

Zilveren Kruis koopt verschillende soorten hulpmiddelen voor jou in. Denk aan hulpmiddelen voor zien, horen, bewegen, ademhalen en nemen van medicijnen. Bijvoorbeeld materialen voor diabetes.

We maken afspraken over hoe snel je een hulpmiddel krijgt

Dit verschilt per hulpmiddel. Soms moet het voor jou op maat gemaakt worden. Soms is het direct beschikbaar.

We zorgen ervoor dat je de zorgaanbieder goed kunt bereiken

Je moet de zorgaanbieder makkelijk kunnen bereiken – telefonisch én online. Ook bij spoed moet dat snel en soepel gaan. We werken waar mogelijk volgens de kwaliteitseisen van Stichting Erkenning Medische Hulpmiddelen (SEMH), zodat je kunt rekenen op betrouwbare hulpmiddelen.

Voor sommige hulpmiddelen is snelle levering extra belangrijk

Daar maken we extra afspraken over. Bijvoorbeeld over spoedlevering en de bereikbaarheid bij spoed. Het gaat dan om:

  • infuuspompen
  • voedingspompen
  • hulpmiddelen tegen doorligwonden
  • hulpmiddelen om te bewegen
  • hulpmiddelen voor wondzorg of bij problemen met ontlasting en plassen

Spoed kan nodig zijn bij onverwacht ontslag uit het ziekenhuis, bij zorg in de laatste levensfase of bij een storing.

Je leest meer over de afspraken voor hulpmiddelen in het Reglement Hulpmiddelen (pdf).


Wijkverpleging

Je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep doen op wijkverpleegkundige zorg, als je hier een indicatie voor hebt. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij je in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in jouw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt. Ook is de wijkverpleegkundige 24 uur per dag bereikbaar in het geval je plotseling extra zorg nodig hebt.

Voor wijkverpleging hebben wij met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wachttijden. Deze afspraken zijn conform de Treeknormen. Deze treeknormen zijn landelijk afspraken tussen betrokken partijen in de gezondheidszorg. De afspraken over wachttijden zijn een resultaatsverplichting voor de zorgaanbieders. Afwijken is alleen mogelijk bij zeer uitzonderlijke gevallen zoals landelijke tekorten aan personeel of overmacht situaties.

De normen zijn als volgt gedefinieerd:
Acute situaties: direct
Thuiszorg: binnen 6 weken

Ziekenhuiszorg

Je kunt voor medisch-specialistische zorg terecht bij jou in de buurt, nadat je bent verwezen door bijvoorbeeld jouw huisarts. We hebben met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wacht- en toegangstijden. Deze afspraken volgen de landelijk afspraken over wat men in Nederland een acceptabele wachttijd vindt: de treeknormen.

Zorgaanbieders zijn aan deze afspraken gehouden, maar er kan sprake zijn van overmacht zoals landelijke tekorten aan medisch personeel of andere overmachtsituaties. Als een zorgaanbieder je niet op tijd kan behandelen, dan zal hij je erop wijzen om contact op te nemen met zorgbemiddeling van Zilveren Kruis. Je mag ook altijd zelf contact met ons opnemen voor zorgbemiddeling. Onze Zorgcoach helpt je graag.

Voor spoedzorg kun je terecht bij de huisarts en tijdens avond- nacht- en weekend bij de huisartsenpost (HAP). Die kan dan als het nodig is je doorverwijzen naar het ziekenhuis. Als je niet eerst langs de huisarts kunt, dan kun je 7 dagen in de week, 24 uur per dag een beroep doen op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.

De treeknormen zijn als volgt:

  • Toegangstijd ziekenhuiszorg: 80% binnen 3 weken, maximaal 4 weken
  • Wachttijd diagnostiek/indicatiestelling: 80% binnen 3 weken, maximaal 4 weken
  • Wachttijd poliklinische behandeling: 80% < 4 weken, maximaal 6 weken 
  • Wachttijd klinische behandeling: 80% < 5 weken, maximaal 7 weken 

Verloskunde en kraamzorg

Je kunt 24/7 een beroep doen op verloskundige zorg. Bij je verloskundige kun je terecht voor informatie over de bereikbaarheid 's avonds, 's nachts en in het weekend. Als een kraamverzorgende assisteert bij de bevalling, zorgt de verloskundige ervoor dat de kraamverzorgende op tijd een signaal krijgt. De kraamzorgaanbieder zorgt dat de kraamverzorgende voor ondersteuning op het opgegeven adres aanwezig is.

Kraamzorgorganisaties leveren kraamzorg aan elke verzekerde die woont in hun werkgebied en zich voor de 5e maand van de zwangerschap aanmeldt. Ook tijdens vakanties en feestdagen kun je kraamzorg gebruiken. Daarnaast zijn kraamzorgorganisaties 24 uur per dag telefonisch bereikbaar voor vragen en advies.

Met de zorgzoeker zie je met welke verloskundigen en kraamcentra in jouw woonplaats afspraken met ons hebben.

Onze verzekeringen

  • Basisverzekering
  • Aanvullende verzekering
  • Tandverzekering
  • ZieZo

Zelf regelen

  • Gezinslid aanmelden
  • Kraampakket aanvragen
  • Geboorte doorgeven
  • Verhuizing doorgeven
  • Ik word 18 jaar
  • Samenwonen of trouwen

Snel naar

  • Inloggen Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • Declareren
  • Premie berekenen
  • Vergoeding zoeken
  • Zorgverlener zoeken
  • Klantenservice
  • Werken bij Zilveren Kruis

Onze Zilveren Kruis-app

  • QR code naar Zilveren Kruis-app
  • App Store
  • Google Play
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • wijzer in geldzaken
  • toegankelijkheid
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van